Nekromanti Balla djur!

Nightowl

Champion
Vampyrbläckfisken - dess latinska namn betyder "vampyrbläckfisken från helvetet" - är ett koolt djur!

Den hör till en alldeles egen familj och är egentligen inte släkt med vare sig åtta- eller tioarmade bläckfiskar. Den har de proportionellt sett största ögonen som finns. Den är full med små blinkande biologiska ljus - den lever i de mörka havsdjupen - och kan, om den hotas, skapa ett stroboskopflimmer som förvirrar rovdjur och byten. Om det kommer till det värsta sprutar den inte ut bläck, utan självlysande slem!

Här är en bild:

Här är en annan:

Fyfan vad ballt!

Har ni några balla djur? Jag återkommer med fler balla djur!

Erik

Troberg

Sinister eater
Min favorit där måste vara platypusen (näbbdjuret). Ett litet, oansenligt kritter som genom sin blotta existens vände upp och ned på en hel vetenskap.

DesertRain

Hero
vacker varelse... (haha). jättebläckfiskar är balla sjukt stora varelser som man så vitt jag vet aldrig har setts levande, eller inte så ofta iallafall.

jättespindelkrabbor
Ormar och ödlor betraktar jag som balla djur.

Nightowl

Champion
Jättebläckfiskar och större

jättebläckfiskar är balla sjukt stora varelser som man så vitt jag vet aldrig har setts levande, eller inte så ofta iallafall.
Man har nog sett den kolossala bläckfisken levande, men inte de största exemplaren - den kan i alla fall bli 14 m lång.

Den "normala" jättebläckfisken blir lite mindre än så.

Erik, still big enough for me.

Nightowl

Champion
Näbbdjur

Om jag skulle bli biten av ett radioaktivt djur och få superkrafter vore ett näbbdjur ett bra alternativ. Förutom att kunna shocka skurkar med mitt knasiga utseende, så har näbbdjuret giftiga sporrar, ett elektromagnetiskt sinne motsvarande det hos vissa fiskar, och allmän amfibisk förmåga!

Erik

Krille

Super Moderator
Re: Näbbdjur

Om jag skulle bli biten av ett radioaktivt djur och få superkrafter vore ett näbbdjur ett bra alternativ. Förutom att kunna shocka skurkar med mitt knasiga utseende, så har näbbdjuret giftiga sporrar, ett elektromagnetiskt sinne motsvarande det hos vissa fiskar, och allmän amfibisk förmåga!
Och så här hårda är muterade näbbdjur i Mutants Down Under:

Nightowl

Champion
Den kortsvansade fladdermusen

Den här lilla gosingen finns på Nya Zeeland och är tyvärr utrotningshotad. Fladdermössen utvecklade ju en gång flygförmåga eftersom det liksom är lättare att fly då, men det fanns nästan inga rovdjur där den här fladdermusen lever, så dess vingar utvecklades så den kan veckla ihop dem till praktiska framben och springa omkring på marken. Eftersom den är ett flockdjur beter dom sig litegrann som vargar, fast de jagar insekt istället. Jättegulliga är dom!

Erik

Nightowl

Champion
Nakna mullvadsråttor!

Inte en så närbildig bild, för de ser ganska ruskiga ut!

De finns flera typer av mullvadsråttor, men just den här arten är speciell: de lever nämligen som myror eller termiter! De är den enda av två arter av däggdjur som lever så här, och den andra arten är en annan mullvadsråtta!

De små aliensarna gräver ut stora tunnelnätverk; varje koloni har en drottningråtta med upp till tre drönare som befruktar henne, resten är arbetarråttor. I supplementet "Big Ears, Small Mouse" till BESM (tänk er det som NIHM - Rollspelet) finns förslaget att använda dem som lovecraftianska främmande skurkar i en kampanj där rollpersonerna är vanliga råttor och möss. D&D och liknande spel har ju " dire rats" - jag vill se dire mole rats! :gremcool:

Erik

Saxifrage

Hero
Re: Näbbdjur

(---) giftiga sporrar, ett elektromagnetiskt sinne motsvarande det hos vissa fiskar, och allmän amfibisk förmåga!

Och dessutom behöver du inte definiera vad du gör när du går på muggen. Snacka om frihet...

/Sax, kloak rockar

Nightowl

Champion
Myrkottar!

Töööööt! :stjärnögdsmiley:

Myrkotten eller pangolinen är ett tandlöst djur som gräver upp myror och termiter. Det känns som djurvärldens motsvarighet till Betamax; det kan bara vara tack vare fuffens som naturkrafterna gjorde en massa fåniga bältdjur istället för de här. Jag vill spela en i Mutant eller Fabeljazz och han ska vara bartender!

Här skrev sinisa om ett folk kallat pangoliner till sin setting Balladen om den röda lotusen. Var är sinisa idag förresten? Ett offer för hararna som inte setts till sedan 2003 - synd, för det var en trevlig, kreativ och konstruktiv figur...

Erik

magoo

Hero
Krokodiler är kanske inte så udda, men balla ändå. De har sett ut likadana sedan dinosauriedagar, fulländad design. Ligger och slappar för det mesta men förvandlas till blixtsnabba mordmaskiner när tillfälle uppstår.

Storuggla

Champion
Sengångare! Djuret som är.. öh... sent!

Tröglori! Djuret som försvarar sig genom att falla till marken!

Storuggla, sneezepanda

Troberg

Sinister eater
Krokodiler är kanske inte så udda, men balla ändå. De har sett ut likadana sedan dinosauriedagar, fulländad design. Ligger och slappar för det mesta men förvandlas till blixtsnabba mordmaskiner när tillfälle uppstår.
De har en så skön inställning till livet. Äta en gnu om året och sedan ligga och jäsa i solen och göra småkrokodiler, inget mer.

Johan K

Gammal & dryg
Sengångaren..

Har ni några balla djur? Jag återkommer med fler balla djur!
Måste säga att jag bara älskar sengångaren, balalre djur finsn nog inte. Tänk bara att sitta & softa dagarna i ända & käka blad, klia sig på magen & para sig vid tillfälle. Ett sådant liv måste bara vara skönt.

Rising

Vila i frid
Mandriller

Mandrillen (Mandrillus sphinx) är en art i familjen markattartade apor (Cercopithecidae). De är mycket nära släkt med både Drill och Babian. Deras mest kännetecknande drag är deras färgglada ansikten och rövar. Ansiktet (och då främst kinderna) är rika på pigment, och de nakna stjärtarna har förhöjd blodcirkulation som får dem att svälla och rodna. Hos honor som är beredda för parning blir denna kroppsdel än större och ännu rödare.

Mandriller lockas inte bara av starka färger, utan även av starka dofter. När honorna ökar blodcirkulationen i stjärten ändras också doften av hennes urin till att bli påfallande frän och stark; vilket lockar till sig könsmogna hanar från vida kring. Det här var tidigare ett stort problem för mänskliga bosättningar, som genom sin koncentration av individer på begränsat utrymme ledde till att det samlade avfallet lockade till sig mandriller från vildmarkerna utanför. En tid - innan mandrillerna drevs ut ur Europa - kunde man inte ens uträtta sina behov utan att bli antastad av mandriller som man behövde övermanna för att få urinera i fred. Det är från den tiden vi kan härleda det moderna uttrycket "jag går och slår en drill".

Mandrillen, ursprungligen från Afrika, är numera den skyggaste av alla apor och även ett av de skyggare större ryggradsdjuren. Faktum är att arten länge ansågs ha varit utdöd, förrän ett exemplar slutligen påträffades som rest hela vägen till Nordamerika. Det var då - märkligt nog - ingen biolog som stod för observationen, utan en enkel kringströvande musikant vid namn Fats Domino. Fats sjöng om sin banbrytande zoologiska upptäckt i den numera klassiska låten "I found mandrill on Blueberry Hill".

Rising

Vila i frid
Shallow Ones

Från undervattensstaden Y'ha-nthlei till utkanterna av Innsmouth, lever Shallow Ones i ständig förödmjukelse av sina betydligt mer pålästa, filosofiska och spirituella kusiner Deep Ones. De båda arterna har gemensamt att de både genetiskt och kulturellt befinner sig i gränslandet mellan människorna och havsvarelserna, men där Deep Ones är mer människa än fisk, så är förhållandet det motsatta för Shallow Ones. Deep Ones - som alla vet - klär sig ofta i svarta polotröjor och citerar Gödel och Wittgenstein, medan Shallow Ones helst bara ligger i en pöl av öl och har fistävlingar. På samma sätt som Deep Ones hyllar treennigheten Dagon - Mother Hydra - Cthulhu, så tror Shallow Ones på sin egen trio av kallblodiga havsgudar: Gojira, Gena och Schnappi.

Iä, Iä, Schnappi
Schnappi, Schnappi, Schnappi...

----

Seriöst; jag har ingen aning om vad den här människoliknande fisken heter. Men den kommer från den här sidan, som innehåller en hel del skeery undervattensvarelser. Synd att jag inte vet vad någon av dem heter.