Nekromanti Balla fiktiva kartor

Nightowl

Champion
Här kan ni posta länkar till, scanningar av och mumla om balla fiktiva kartor. Urgamla riktiga kartor som visar det Jordiska Paradiset och varnar för drakar gills också.

Dom är egentligen mina favoriter, men jag tar istället nedanstående:

Det är Bobby-kvalitet på den! Jag menar, kolla in "Orangutangernas surfingcivilisation" borta i Indonesien!

Kartan kommer från sjuttiotalsserien "Kamandi, the Last Boy on Earth", ritad och berättad av farbror Jack Kirby. I en obestämd postapokalyptisk framtid är människorna ointelligenta djur, medan djur kan tala och går på bakbenen. Pojken Kamandi är huvudpersonen, en genetisk anomali, en människa som kan tala och tänka.

Om ni känner igen upplägget, så är det inte så konstigt: Kamandi gick på svenska i Attack-Serien way back, och Michael Petersen, som gjorde det första Mutant, var en fan - när han blev ombedd att göra något typ Gamma World på svenska med BRP-regler var Kamandi det första han tänkte på.

Jag läste själv serien med skräckblandad förtjusning hemma hos en mycket äldre kusin som jag misstänkte köpte serien eftersom Träskmannen gick i den. Jag var en mycket liten pilt då. Som gammal stöt hittade jag baknummer på ett antikvariat, och en av mina stoltaste nörd-ägodelar är det nummer där kartan ovan följde med - översatt till svenska, förstås!

Lev väl och låt mig se era kartminnen!

Erik, flunsan anfaller

Dewil

Skrivbordsgeneral
Matthew White's Homepage är en kul sida där en fantasifull kille med känsla för alternativhistoria och för mycket fritid har gjort kartor över Nordamerika där sydstaterna vann, Australien som muslimskt land, Nordamerika efter katastrofen etc. etc. Förutom hans surrealistiska historiska atlas så finns även en realistisk historisk atlas.

Dewil

Nightowl

Champion
Två associationer

För en massa år sedan pendlade jag till jobbet med buss förbi en å som hette Å. Den ledde förbi en by som hette Byn; i ån låg en ö som kallades Ön.

Dessutom: Dragon Pass-regionen i Glorantha hade floderna The Creek och The Stream som förenades i The Creek-Stream River nedströms.

Erik

Nightowl

Champion
Alternativa jordklot [länk]

Här kan man hitta en del skojiga tänk-om-världskartor.

En av dem är världen Inversia, där vatten är land och land är vatten:

Som synes blir detta en planet med mycket mindre vatten än jorden... :gremlaugh:
...och här visar sidmakaren hur det ser ut om man häller på lika mycket vatten till!

Erik

Ändring: Lade till en faktisk bild också.