Pangolinerna, alverna och trollsländor
"Pangolinerna kanske är det enda alverna är rädda för? Dom enda som kan utmana dom?"
Ja, ungefär så är det på sätt och vis jag har tänkt mig pangolinerna... fast pangolinerna är inte direkt inblandade i politiken eller så, de har inget intresse av rikedom eller makt... det sägs att de är lika gamla som bergen och haven och för dem är alver och människor bara som dagssländor vars kulturer blommar upp under några årtusenden för att sedan åter dö bort.
Pangolinerna eftersträvar kunskap, inte för att det kan ge dem makt eller rikedom utan för kunskapens egen skull. Det roar dem att katalogisera världens olika raser allt eftersom de dyker upp och försvinner, eventuellt av religiösa skäl. På något sätt är de liksom världens krönikörer och historieskrivare. De brukar dyka upp i Den eviga staden för att byta små mekaniska leksaker mot alviskt och mänskligt hantverk eller andra kulturyttringar som de sedan sparar i sina jättelika museum/bibliotek/borgar högt uppe i norr, bortom de snötäckta bergen och glaciärerna. Det viskas till och med om att pangolinerna ibland fångar in särskilt eminenta eller säregna exemplar av alver och människor för att ställa ut dem också, för evigt bevarade i block av kristall...
Nå, vad gäller maktbalansen mellan alver och pangoliner så skulle pangolinerna kanske inte kunna besegra alverna (men å andra sidan vet ingen vad för slags fantastiska mekaniska krigsmaskiner de har i sina borgar i norr) men alverna skulle inte heller kunna besegra pangolinerna. Framför allt så är det ju också så att det inte finns något intresse av att starta en konflikt från någon sida.
"Pangolinerna [...] har hjälpt människor att utforska teknikens hemligheter. Indirekt? Kanske människorna inte ens vet att det är dom dom har fått hjälp av?"
Precis det där tänkte jag att jag kanske skulle använda mig av... vaga rykten och rapporter från alviska spioner säger att pangolinerna har börjat frukta alverna och att de därför i det tysta stödjer ett mänskligt uppror och att de har givit människorna krutets hemlighet... allt i sina egna, hemlighetsfulla syften, naturligtvis.
"Jag undrar om det finns några inre konflikter bland alverna? Det hade nog varit myyyyyyysigt med ränksmidning..."
Absolut. Kejsarens hov är ett veritabelt ormbo av dolkstötar i ryggen och smutsiga allianser. De högkastiga familjerna tävlar ständigt i det tysta om makt och kejsarens gunst. Allt sköts naturligtvis på ett mycket alviskt, sofistikerat sätt.
"Jaja. Finns det gigantiska trollsländor man kan rida på?"
Ja, det är klart!
okej, tack igen
/sinisa