Jag har nog inte generellt tänkt mig att det finns bambu i Västlanden, vilket många här annars föreslagit. Mûhad påminner om Kina på flera sätt, men klimatet är mer som Östturkestan och Inre Mongoliet än Sydkina; det är alldeles för torrt för bambuskogar. Det är klart, de områden i Mûhad som väl -är- fruktbara, tenderar att vara alldeles sagolikt grönskande, och det finns bambu på rätt nordoiga breddgrader i Japan...så det är väl inte omöjligt. Jag har inte direkt tänkt igenom exakt hur det förhåller sig med alla tänkbara specifika växtslag när jag skaffade mig nån sorts mental bild av naturen i Mûhad. Men jag skrev förvisso följande:
Yandar-iktan ligger mellan Tabîmbergen och Memakusten, och har den sista jungfruliga skogsmarken i Mûhad. Området anses mycket vackert, med djupa, grönskande dalar, porlande bäckar och vildvuxna skogar – en alltför ovanlig syn i merparten av landet. Skogsbruket som bedrivs är dock ringa – kefal Izhim Tigerhjärta är rädd om både floran och faunan, ty det finns mycket värdefulla örter och pälsar att hämta i Qadi-skogen. I iktan odlas en del spannmål, men framförallt lotusblommor, frukter, hampa och bomull. Detta sägs vara platsen för äppelträdets ursprung – härifrån spred det sig över hela världen, och Yandar-äpplen anses ytterst förnämliga än idag.
Hade det funnits bambu någonstans, vore det i Yandar. Men äppelträden i vår värld uppstod i Centralasien, långt från bambuvänliga klimat, så vi måste förmoda att även Yandar, dess sagolika grönska till trots, är mer typ Ferganadalen än en bergssluttning i Sichuan.
uhm...fet rättelse. Jag läste på nyss. Bambu i vår värld har visst en -väldig- spridning och pallar många olika klimat. Det finns bambu i Amerikatt, Afrika, Sydasien, Östasien, Australien, på fucking Sakhalin...
så det kan nog ändå finnas bambu här och var även i norra Mûhad. Jag skulle säga att typ hela Mundana sydväster om Tarkas är fair game. Eumo, Forion, Mio-Enara och Menon-Aun har nog bambuskogar i större eller mindre utsträckning, medan Mûhad och Momolan har isolerade förekomster där det inte är för kallt och/eller torrt.
En större klurighet är egentligen hur det förhåller sig med olika djurarters spridning i Mundana jämfört med vår värld. Jag och Fahnen diskuterade tex Mundanas tigrars utbredning härförleden...
- Ymir, föder nya problem