Nekromanti Bambu i mundana?

Dark Lotus

Warrior
Vilket land i mundana är det som har bambu igentligen? eller finns ens bambu i mundana? En allmän fråga bara. (Finns säkert ett o annat man inte är medveten om än) ;]

Marukusu

Hero
Jag vet inte om det står skrivet svart på vitt i någon bok exakt vart bambu finns i Mundana, så du kan hitta på vad du vill.

Spontant säger jag att det finns bambuskogar lite här och var på både Södra kontinenten, Takalorr och i delar av Menon-Aun/Ödlefolkens länder. I Forion tycker jag att bambu definitivt skall finnas och kanske även på Ebhron och i Stora arkipelagen.

Poseur

Swashbuckler
Vet heller itne om det står npgot officielt om bambu i mundana men i min kampanjvärld finns det bambu i hela dom där feta skogarna i västlandet runt belu där.
Sedan skulle jag säga att det finns bambu på öarna omkring blå havet. I nordvästra Mûhad skulle jag säga att det fanns bambu.

Men om jag skulle gissa på lite mer officiellt så skulle det nog bli bambu i Ebhron och kanske i menon-aun.(felstavning javisst).

/Poseur trött

Fienden

Hero
Jag letar förgäves efter bambu som export-vara i mitt älskade Atlas-häfte...

Äsch, skit i det.
Jag skulle satsa på de mindre ökniga delarna av västlanden!

Dark Lotus

Warrior
Har svårt o hitta det där på export/import i min atlasbox också ,slog mig bara tanken..borde inte bambu finnas i denna värld om denna planet nu inte liknar jorden o har liknande egenskaper? x]

Ymir

Liten kantbaron
Jag har nog inte generellt tänkt mig att det finns bambu i Västlanden, vilket många här annars föreslagit. Mûhad påminner om Kina på flera sätt, men klimatet är mer som Östturkestan och Inre Mongoliet än Sydkina; det är alldeles för torrt för bambuskogar. Det är klart, de områden i Mûhad som väl -är- fruktbara, tenderar att vara alldeles sagolikt grönskande, och det finns bambu på rätt nordoiga breddgrader i Japan...så det är väl inte omöjligt. Jag har inte direkt tänkt igenom exakt hur det förhåller sig med alla tänkbara specifika växtslag när jag skaffade mig nån sorts mental bild av naturen i Mûhad. Men jag skrev förvisso följande:

Yandar-iktan ligger mellan Tabîmbergen och Memakusten, och har den sista jungfruliga skogsmarken i Mûhad. Området anses mycket vackert, med djupa, grönskande dalar, porlande bäckar och vildvuxna skogar – en alltför ovanlig syn i merparten av landet. Skogsbruket som bedrivs är dock ringa – kefal Izhim Tigerhjärta är rädd om både floran och faunan, ty det finns mycket värdefulla örter och pälsar att hämta i Qadi-skogen. I iktan odlas en del spannmål, men framförallt lotusblommor, frukter, hampa och bomull. Detta sägs vara platsen för äppelträdets ursprung – härifrån spred det sig över hela världen, och Yandar-äpplen anses ytterst förnämliga än idag.
Hade det funnits bambu någonstans, vore det i Yandar. Men äppelträden i vår värld uppstod i Centralasien, långt från bambuvänliga klimat, så vi måste förmoda att även Yandar, dess sagolika grönska till trots, är mer typ Ferganadalen än en bergssluttning i Sichuan.

uhm...fet rättelse. Jag läste på nyss. Bambu i vår värld har visst en -väldig- spridning och pallar många olika klimat. Det finns bambu i Amerikatt, Afrika, Sydasien, Östasien, Australien, på fucking Sakhalin...

så det kan nog ändå finnas bambu här och var även i norra Mûhad. Jag skulle säga att typ hela Mundana sydväster om Tarkas är fair game. Eumo, Forion, Mio-Enara och Menon-Aun har nog bambuskogar i större eller mindre utsträckning, medan Mûhad och Momolan har isolerade förekomster där det inte är för kallt och/eller torrt.

En större klurighet är egentligen hur det förhåller sig med olika djurarters spridning i Mundana jämfört med vår värld. Jag och Fahnen diskuterade tex Mundanas tigrars utbredning härförleden...

- Ymir, föder nya problem

Poseur

Swashbuckler
Tackar tackar för en ganska trevlig redogörning utav Mûhads klimat och biosfär.
Även om jag har Mûhad mycket mer bördigt och mer kinaklimat i dom centrala delarna av riket med tropiska skogar längst åt väster längs kusten neranför bergen.
men något jag dock inte ser är iallafall ris-terrasser.

I det officiella mundana förstår jag om klimatet är som det är. Man klarar ju fortfarande att nära 1.2milj människor på ganska liten areal.

Men mitt muhad som har närmare 10 miljoner invånare totalt så blir klimatet lite väl näringsfattigt.

/poseur lär städa...

DesertRain

Hero
Menon-Aun och Ebhron är väl egentligen de enda platserna i Mundana som jag kan se bambu i. Om man räknar den bebodda delen av planeten.

Hjalle

Swashbuckler
Utanför topiken

Well, jag tyckte att det var en rätt rolig trådstart som liksom var lite Eonforumssignifikant, om vi säger så. :)

Priset är så klart en jättepanda! Varsågod:

-Hjalle, gillar.

Dark Lotus

Warrior
Re: Utanför topiken

Då får man lov och tacka. :]
Gillar pandor ,undrar om dom finns i eon? Hoppas dom kommer med i den nya djurboken i eon.
Då skulle man kunna tränna till attakera folk/fiender..hehe

Poseur

Swashbuckler
HA! JAG HAR DET!

Jag har nu hittat bambu i det officiella mundana! Av en ren slump så fann jag detta omtalade och mycket särpräglade gräs.
I vapenmästaren så står det!
Sungmunkar sover på bambubäddar!
Står i kapitlet om stridskonster och om sungklostren/sungs stridskonst.

/poseur tycker att sholinmunkarna blev mer zen-buddister nu.(sholin/sung=same shit)