Tja, kort överslagsräkning:
Om vi för att göra det enkelt för oss räknar med att en spelare rullar sex tärningar, där två är blåa och fyra är banan-, så kommer hon att rulla tre träffar och generera två Trubbelpluppar (en i slaget och en till i slutet av rundan). Det innebär att om Trubbeltaket är på antalet spelare gånger fyra så räcker det två rundor, som du säger, och spelarna har då i genomsnitt tuggat igenom sex gånger antalet spelare i konfliktpluppar.
Så för fyra spelare skulle detta innebära att du behöver slänga fram 24 pluppar för att få en konflikt rollpersonerna har runt 50% chans att vinna*. Slår de fler tärningar kommer konflikten att bli kortare, men förhållandet borde vara detsamma. Så om du slänger fram 50% mer pluppar är vad Trubbeltaket ligger på så kommer de att ligga på typ 50% chans att vinna. Vill man att de ska vinna oftare än så kan man ha färre, såklart.
Här har jag inte räknat in Spotlightegenskaper, som ökar spelarnas chanser, eller skador och annat Trubbel, som minskar dem. Om spelarna spelar smart kan de ju också ibland köra en konflikt som går dåligt i botten för att generera fler Bananer som de kan använda till nästa konflikt. Och när en konflikt går bra kan de ta det lugnt och använda fler blåa tärningar för att klocka in precis undet trubbeltaket när de vinner.
* Eftersom det i längden är ett nollsummespel så kan de ibland ha bättre chanser men ibland ha sämre, beroende på hur mycket Bananer de har och anväder.