Re: De enda fem banbrytande rollspelen!
Forge däremot... (med risk för att folk blir upprörda) återstår faktiskt att se om det är en trend som kommer göra ett bestående intryck...
Åh, jag tänkte likadant själv: Alla de andra spelen är (Eller har varit i Tekumels fall?) stora framgångar, men jag tror att de flesta inte känner till Sorcerer, så det kändes som jag kanske la in spelet av rent bias.
Men jag kom fram till att jag kan inte förneka att "Forgefåran" (Alla spelen av narrativt indiesnitt finns ju faktiskt inte med på The Forge) är idag en reell fåra: Det finns ett helt gäng sådana spel, en faktisk grupp med människor som spelar dem, och de avviker radikalt från övriga fåror.
Sedan är det mycket möjligt att de kommer fortsätta att vara just "indie", den mer obskyra och lilla sidofåran som uppkom nu just för att hobbyn hade växt sig stor nog att få en indie-avart också.
Jag tycker mig se en påverkan av hobbyn i stort även härifrån dock: Narrativism och att man ska analysera sitt spel dramaturgiskt är ju starka trender även här nuförtiden. Det började väl knappast med Sorcerer, men den fåra som Sorcerer startade har allt stärkt det tänkandet iaf.