Nekromanti Banbrytande rollspel ?!?!

thark

Hero
Prince Valiant

Kan vara värt att nämnas att en viss Ron Edwards vid flera tillfällen har prisat Prince Valiant till skyarna och hållt det för att vara långt före sin tid.

Arfert

Facit
Re: Prince Valiant

exakt ;-)

Prins Valiant är förresten den viktigaste insprationskällan till Saga.

G

Guest

Guest
Lancelot Games - The Cutting Edge Of Game Design

Ur ett personligt perspektiv så ligger nog Lancelot´s spel på min lista... Efter att ha spelat Drakar och Demoner, Mutant, Chock, SW en sinnessjukt många år så kom Lancelot och välte det mesta... Ok, det var lite buggade regler här och där, men det var verkligen banbrytande för mig och troligtvis för många unga rollspelare i Sverige... Men inte bara regler gjorde Lancelot till ett intressant rollspelföretag, utan även deras mod att ge sig in på lite annorlunda sorters rollspel och rollspelsvärldar... Khelataar väcker fortfarande trevliga minnen och pratas det om rollspelet med gamla rollspelskamrater så är vi alla överens om att det var just det rollspelet som fick oss att se ut över rollspelshorisonten... Hade det inte varit för Lancelot så hade vi kanske fortfarande spelat Drakar och Demoner :gremwink:

Lancelot Games Is the Shit!

Troberg

Sinister eater
Ett till

* Nightlife
Första spelet där man spelade traditionella skräckmonster, vilket senare rippades av Vampire och dess släktingar.

Hunk

Hero
Re: De enda fem banbrytande rollspelen!

Din lista är både smart och genomtänkt, även om min lista nog skulle ha varit bredare (och inkluderat t.ex. Ars Magica och Runequest). Det jag dock tycker att den saknar är rollspel ur den realismsimulerande skolan, där två typexempel är Chivalry & Sorcery och Rolemaster.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Empire of the Petal Throne är väl i världen, om än kanske inte i reglerna, realismsimulerande. Jag skulle dock säga att det befinner sig i samma tradition som C&S och RM -- gott om detaljer, ont om strömlinjeformning.

Pom

Swashbuckler

Det jag dock tycker att den saknar är rollspel ur den realismsimulerande skolan, där två typexempel är Chivalry & Sorcery och Rolemaster.
Jag vet inte, jag.
C&S var realsimulerande i kvadrat och kubik, men blev det inte snarare ett exempel på en återvändsgränd som sedan övergavs, snarare än en banbrytande innovation? Jag är nog inte den enda som glatt använt spelet som referens men aldrig på allvar försökt spela det.
Eller det kanske jag är... :gremcrazy:

Rolemaster kan jag tycka förtjänar en plats i banbrytarligan som ett exempel på en långt gången syntes av levelbaserade och färdighetsbaserade paradigm.

Sodivra

Champion

Forge däremot... (med risk för att folk blir upprörda) återstår faktiskt att se om det är en trend som kommer göra ett bestående intryck...

Åh, jag tänkte likadant själv: Alla de andra spelen är (Eller har varit i Tekumels fall?) stora framgångar, men jag tror att de flesta inte känner till Sorcerer, så det kändes som jag kanske la in spelet av rent bias.

Men jag kom fram till att jag kan inte förneka att "Forgefåran" (Alla spelen av narrativt indiesnitt finns ju faktiskt inte med på The Forge) är idag en reell fåra: Det finns ett helt gäng sådana spel, en faktisk grupp med människor som spelar dem, och de avviker radikalt från övriga fåror.

Sedan är det mycket möjligt att de kommer fortsätta att vara just "indie", den mer obskyra och lilla sidofåran som uppkom nu just för att hobbyn hade växt sig stor nog att få en indie-avart också.

Jag tycker mig se en påverkan av hobbyn i stort även härifrån dock: Narrativism och att man ska analysera sitt spel dramaturgiskt är ju starka trender även här nuförtiden. Det började väl knappast med Sorcerer, men den fåra som Sorcerer startade har allt stärkt det tänkandet iaf.

Sodivra

Champion

Jo, det var så jag tänkte. Så som jag uppfattat det så har de spel av idag med detaljerade regler också detaljerade världar, så de följer en tradition som las till grunden med Tékumel och C&S. Anledningen till att C&S inte fick vara med på listan var att jag hade aldrig hört talats om det innan jag gjorde research för mitt inlägg. Kan inte ha påverkat hobbyn isåfall, tänkte jag. :gremsmile:

Hunk

Hero

Kan villigt erkänna att jag aldrig har läst i en C&S-bok och därmed inte heller försökt spela det... Anledningen till att jag nämnde det är att det ju brukar anses vara ett av de klassiska fantasyspelen (tillsammans med D&D, Tunnels & Trolls, RuneQuest och Empire of the Petal Throne - samtliga dessa kan ju också sägas vara exempel på lite olika rollspelsskolor).

Rolemaster har jag däremot försökt mig på, men jag var nog lite för ung på den tiden för att riktigt förstå mig på systemet....

Ulfgeir

Swashbuckler
Min lista skulle nog bestå av följande.

D&D - Menar de uppfann begreppet Rollspel. Och är fortfarande still going strong.

Traveller för att de visade att det gick att köra andra settingar än fantasy.

Call of Cthulhu - För att det ger annat fokus än springa runt och banka monster. Dessutom för konceptet med att oavsett hur tuff du är, så är du ändå ingenting mot de kosmiska fasorna. Du kan inte vinna med vapenmakt utan måste använda andra lösningar.

GURPS - Första och i min mening fortfarande bästa generiska spelet.

Ars Magica - För konceptet att du spelar flera personer samtidigt, och att du skiftar vem/vilka du spelar beroende på situation.

Paranoia - För humor. Allt är utflippat.

Lite osäker på vlket som kom först. Nightlife eller supplementet Creatures Features till Chill. Båda hade i alla fall det att man spelade de traditionella monstrena, och de föregick Vampire med ett antal år.

Drakar och Demoner - För att det var det första svenska spelet.

Kult För dess ångestfaktor. Här är det mörkt och eländigt. "Hjältarna" är nästan lika hemska som "skurkarna". Du förväntas inte med automatik vara god.

Västmark för att det började som ett gratisspel som gick att ladda ner. Visade att det gick att göra snygga och välskrivna rollspel hemma. Så det är mer för inspirationsfaktorn att det efter Västmark exploderade med folk som knåpade rollspel hemma och la upp dem som pdf'er. Många spel har sedan då kommit som tryckta alster.

Sedan får jag faktiskt erkänna mig nästintill totalt okunnig om de olika narrativistiska Forge-spelen. De är inte riktigt min kopp te. Det är intressant att de görs, men frågan är hur mycket de kommer påverka.

/Ulfgeir

Arfert

Facit

Empire of the petal throne hade i stort sett samma regler som UR-Dungeons & Dragons... Alltså allt annat än detaljerade regler som C&S. Sen har man experimenterat med nya regler i senare tid.

Sodivra

Champion

Åh, jag resonerade som så att "realistiska" regler kommer med detaljerade världar, och det var därför jag hade en fåra som jag kallade just realism, där jag satte Tékumel som frontfigur.

Men jag är kanske ute på lite väl hal is.

Storuggla

Champion

"C&S var realsimulerande i kvadrat och kubik, men blev det inte snarare ett exempel på en återvändsgränd som sedan övergavs, snarare än en banbrytande innovation?"

Word. Och Arvidos ska ha fett med streetcred för att han tog med Tekumel.

Kolla, inte ens när jag försöker kan jag snacka som Kalcidis.

Storuggla, dead ends dont count

Bunny

Crazy like a fool

"Alla de andra spelen är (Eller har varit i Tekumels fall?) stora framgångar"

Tékumel är inte och har aldrig varit en stor kommersiell framgång. Däremot var Tékumel det första spelet med, som du nämnde, färdig spelvärld, men också det som först hade med den fruktade färdighetslistan. På så sätt kan även smala spel ge avklang och påverka hobbyn i stort - kanske är nått att hoppas på även när det gäller Sorcerer, va tusan det nu är för spel... :gremwink:

För övrigt så innehåller Tékumels spelvärld så pass många annorlunda företeelser och en sådan stor komplexitet att den in i denna dag kan sägas vara den mest unika spelvärld som skapats. Betänk dock att även jag är biased.

MrG

Swashbuckler
Har dålig koll, men vilket var första samberättarspelet, tycker det borde finnas med (för mig är Baron Münchaussen första företrädare i genren)

Och så vill jag lägga till Amber som släppte tärningen (och jag tror var först att lyckas med det) och när det gäller den svenska sidan få viska Gargarisma som jag tror gjort mest i landet för friformandet. De har visserligen inte mig vetligen släppt något rollspel...