Nekromanti Bara en rent allmän fråga.

Xzarjo

Warrior
Jo men hej!
Vad är den generella skillnaden på ett äventyr och en kampanj?
Och mer var det inte.

Ha en bra dag.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad är den generella skillnaden på ett äventyr och en kampanj?
Och mer var det inte.
En kampanj är flera äventyr, gärna sammanlänkade med ett gemensamt tema.

/tobias

Xzarjo

Warrior
Så en kampanj kan alltså vara att jaga en skurk i en stad varefter man följer spåret till en annan stad och där jagar storskurken själv?
Liten torftig kampanj men endå.
Kom gärna med ett kortfattat exempel om jag skulle ha fel.

samiis

Warrior
Så en kampanj kan alltså vara att jaga en skurk i en stad varefter man följer spåret till en annan stad och där jagar storskurken själv?

och sedan hittar de en sak i den staden som gör att de måste till Mûhad och prata med Mhimen, där de blir erbjudna en belöning om de fixar en sak i Caserion. De antar uppdraget eftersom de fick användbar information då de jagade skurken...

...
...
...bla...

...

osv vidare tills ni hållt på med ett/flera sammanhängande äventyr i ett par månader...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Liten torftig kampanj men endå.
Kom gärna med ett kortfattat exempel om jag skulle ha fel.
Det finns inte direkt någon vetenskaplig definition på en kampanj (eller ett äventyr). Vad sägs om följande:
Äventyr: En serie händelser under en begränsad tid, med en tydlig början och ett tydligt slut. Till exempel att fånga den där skurken.
Kampanj: Ett antal (>1) äventyr. Till exempel att fånga den där skurken, sedan bli förföljda av hans skurkpolare och tvingas fly ur landet, sedan alliera sig med ett gäng ninjor för att slå tillbaka mot slurkarna och deras organisation osv... (Fullständigt värdelöst exempel, men jag orkade inte tänka ut något bättre!)

/tobias

Gibbon

Veteran
se på det som nils-petter sundgren skulle göra.

ett äventyr är en vanlig film där huvudpersonerna i regel bara behöver fokusera på EN handling.

exempel: filmen silverado, en skurk som ska bort... å han tas bort å allt blir lyckligt på slutet.

en kampanj är mer som en tv-serie... där det finns en grundhandling men samtidig måste huvupersonerna fixa en massa småhandlingar som kan poppa upp.

exempel: familjen macehan, grundhandlingen är att familjen försöker ta sig till oregon för att börja om. men på vägen strular en massa saker till sig... saker händer som måste fixas till innan man kan fortsätta. sakerna som strular till sig behöver inte ha nått samband med huvudhandlingen... det kan vara ett helt nytt äventyr.

eller nått.

kitty

Veteran
wow! vilken förklaring! t.o.m. jag förstår! Glasklart!

(har själv också funderar lite på det där, nybörjare som jag är)