Nekromanti Bara för att... Regler och Strid

Jag hade faktiskt egentligen tänkt lämna in ett Dogma-bidrag i år, men det blev inte av.
Nu funderar jag på att använda reglerna till ett annat hemmabygge, och jag tänkte dela med mig av mina regler och stridssystemet.

Reglerna är i grund och botten så här:
1t6 - 1t6 + Attribut > Svårighet
Normal svårighet får anses vara 3 eller 4. Notera att svårigheter inte räknas från ett och uppåt, utan från –5 till 11, då detta är de lägsta och högsta resultat man kan nå.

Om två eller fler personer arbetar mot varandra gäller varsitt egenskapsslag, högst vinner, och effekten bestämmer hur lyckat det var.

Om en handling är intressant, häftig, viktig, eller dum, korkad och löjlig så kan en modifikation på mellan –2 och +2 ges på slaget, enligt spelledares bedömning.

Strid i är ganska okomplicerat. Inga initiativ, inga handlingar, inga specialmanövrar.
Alla kombattanter som deltar i en strid slår ett slag för lämpligt attribut, oftast Stridskonst eller Styrka. Den som slår högst räknar ut differensen mellan sitt slag och motståndarens. Den som slog lägst tar så mycket skada. I strid flera mot en lägger de flera ihop sina slag. I strid flera mot flera lägger varje sida ihop sina slag. I strider med flera deltagare tar alla förlorare skada.

Vapen ger + eller – på orsakad skada. Riktlinjer kan vara att ett vanligt svärd kan ge +2, en tung hillebard +4 och ett assault rifle +6.

Rustningar ger + på slaget för närstrid, men detta plus får endast tillräknas för att undvika skada. Brynja +2, Kompositstridsrustning +5.

Om en handling är intressant, häftig, viktig, eller dum, korkad och löjlig så kan en modifikation på mellan –2 och +2 ges på slaget, enligt spelledares bedömning.

I slutet betyder detta att den tektiska delen av strid består i att på samma sätt som Playelf, göra sina beskrivningar på ett bra sätt för att få en plusmodifikation.

Rising

Vila i frid
Jorå, det funkar. Rustningarnas och vapnens skilda roller i reglerna var bäst.

Egentligen är jag inte så förtjust i plus- resp. minustärningar. Jag hade nästan föredragit om man istället slog en tärning för båda parter. Liksom; Attribut+T6 mot Svårighet+T6.

Det skulle dessutom ha fördelen att det blir samma sannolikhetsfördelning om säg, ens attribut skulle ligga 3 steg under Svårigheten, oavsett om Svårigheten utgörs av ett aktivt eller ett passivt motstånd, vilket skulle göra det enklare för spelledaren att bestämma svårighetsgrader: "Den här hemliga nödutgången är lika lätt att hitta som en rollperson med 4 i färdigheten Gömma sig".

Med ditt system (vilket gäller alla andra som har liknande system, förresten) så blir det lättare att ligga under om man möter ett aktivt motstånd än ett pasivt sådant, vilken kan vara förvirrande när man skall välja svårighetsgrader.

Ja, det kanske skulle fungera bättre.
Egentligen har jag bara med +- för att jag tyckte att det var en rolig idé. Men varierande svårigheter skulle vara riktigt intressant.

Nightowl

Champion
Vad är skillnaden på att modifiera slaget med +1 och sänka svårigheten med 1?

Erik

Ingen alls. Skillnaden är att det inte blir lättare för att det görs på ett bättre sätt, utan att man får bättre chans att lyckas.

Genomgående så varierar inte svårigheten, utan slaget på grund av skador, rustningar och andra modifikationer.

Feuflux

omjonasson.se
Reglerna är i grund och botten så här:
1t6 - 1t6 + Attribut > Svårighet

Låter Feng Shui det här, det gillar jag. Ta en titt här: http://www.atlas-games.com/pdf_storage/fs_briefings.pdf
Du beskriven en "closed roll". Jag som gillar positiva/negativa tärningar samt huvudräkning tycker ju att "open roll" är häftigare.

Bra grejer, man ska alltid premiera sådant som a) för handlingen framåt, b) är roligt/coolt/underhållande.

Jag hade egentligen inte så mycket att säga... ta en titt på Feng Shui och se om du blir inspirerad något.

Open Rolls är alltid roligt.
Samtidigt funderar jag på Rising's tips och idé om varierande svårigheter.

Kanske en sådanhär liten sak:

Attribut + 1T6 > Grundsvårighet + 1T6

En sexa resulterar i att yttreligare en tärning slås till det värde som slaget gällde.