Railin av Zolod
Hero
Jag hade faktiskt egentligen tänkt lämna in ett Dogma-bidrag i år, men det blev inte av.
Nu funderar jag på att använda reglerna till ett annat hemmabygge, och jag tänkte dela med mig av mina regler och stridssystemet.
Reglerna är i grund och botten så här:
1t6 - 1t6 + Attribut > Svårighet
Normal svårighet får anses vara 3 eller 4. Notera att svårigheter inte räknas från ett och uppåt, utan från –5 till 11, då detta är de lägsta och högsta resultat man kan nå.
Om två eller fler personer arbetar mot varandra gäller varsitt egenskapsslag, högst vinner, och effekten bestämmer hur lyckat det var.
Om en handling är intressant, häftig, viktig, eller dum, korkad och löjlig så kan en modifikation på mellan –2 och +2 ges på slaget, enligt spelledares bedömning.
Strid i är ganska okomplicerat. Inga initiativ, inga handlingar, inga specialmanövrar.
Alla kombattanter som deltar i en strid slår ett slag för lämpligt attribut, oftast Stridskonst eller Styrka. Den som slår högst räknar ut differensen mellan sitt slag och motståndarens. Den som slog lägst tar så mycket skada. I strid flera mot en lägger de flera ihop sina slag. I strid flera mot flera lägger varje sida ihop sina slag. I strider med flera deltagare tar alla förlorare skada.
Vapen ger + eller – på orsakad skada. Riktlinjer kan vara att ett vanligt svärd kan ge +2, en tung hillebard +4 och ett assault rifle +6.
Rustningar ger + på slaget för närstrid, men detta plus får endast tillräknas för att undvika skada. Brynja +2, Kompositstridsrustning +5.
Om en handling är intressant, häftig, viktig, eller dum, korkad och löjlig så kan en modifikation på mellan –2 och +2 ges på slaget, enligt spelledares bedömning.
I slutet betyder detta att den tektiska delen av strid består i att på samma sätt som Playelf, göra sina beskrivningar på ett bra sätt för att få en plusmodifikation.
Nu funderar jag på att använda reglerna till ett annat hemmabygge, och jag tänkte dela med mig av mina regler och stridssystemet.
Reglerna är i grund och botten så här:
1t6 - 1t6 + Attribut > Svårighet
Normal svårighet får anses vara 3 eller 4. Notera att svårigheter inte räknas från ett och uppåt, utan från –5 till 11, då detta är de lägsta och högsta resultat man kan nå.
Om två eller fler personer arbetar mot varandra gäller varsitt egenskapsslag, högst vinner, och effekten bestämmer hur lyckat det var.
Om en handling är intressant, häftig, viktig, eller dum, korkad och löjlig så kan en modifikation på mellan –2 och +2 ges på slaget, enligt spelledares bedömning.
Strid i är ganska okomplicerat. Inga initiativ, inga handlingar, inga specialmanövrar.
Alla kombattanter som deltar i en strid slår ett slag för lämpligt attribut, oftast Stridskonst eller Styrka. Den som slår högst räknar ut differensen mellan sitt slag och motståndarens. Den som slog lägst tar så mycket skada. I strid flera mot en lägger de flera ihop sina slag. I strid flera mot flera lägger varje sida ihop sina slag. I strider med flera deltagare tar alla förlorare skada.
Vapen ger + eller – på orsakad skada. Riktlinjer kan vara att ett vanligt svärd kan ge +2, en tung hillebard +4 och ett assault rifle +6.
Rustningar ger + på slaget för närstrid, men detta plus får endast tillräknas för att undvika skada. Brynja +2, Kompositstridsrustning +5.
Om en handling är intressant, häftig, viktig, eller dum, korkad och löjlig så kan en modifikation på mellan –2 och +2 ges på slaget, enligt spelledares bedömning.
I slutet betyder detta att den tektiska delen av strid består i att på samma sätt som Playelf, göra sina beskrivningar på ett bra sätt för att få en plusmodifikation.