Nekromanti Barder och deras existensberättigande

Organ

Out of time, out of mind
Två trådar under detta finns en tråd jag undrade varför paladiner och druider fanns. Jag har en liknande undran angående barder. Anledningen till att de får en egen tråd är att jag, till skillnad från paladinen och druiden som jag förstår men undrar varför de finns, inte ett dugg förstår barden. Alltså varifrån kommer konceptet? Jag ska försöka förklara: Alla D&Ds klasser är arketyper som stötts och blötts i oräkneliga sammanhang genom mänsklighetens historia. Fightern är nog den mest klassiska av dem alla med allt från Beuwolf och Achilles, till Conan barbaren och Xena som utövare. Till wizard/sorcerer (jag klumpar ihop dem för enkelhetens skull) kan man räkna in sådana som Gandalf, Merlin och alla i Harry Potters universum (eller varför inte Mandrake?). Den listige tjuven, rougen, finns det flera exempel av som Robin Hood, Lasse-Maja och Fantômas (eller varför inte Jönssonligan? :gremgrin:) för att nämna några få. Men var 17 hittar man en liknande myt med tillhörande figur att bygga barden på? Allan i dalen? Evert Taube? Det finns naturligtvis de medeltida barderna och gycklarna, och den grekiska myten är fylld av lyrspelande sagoberättare som kommenterar hjältens bravader. Grejen är att ingen av dem känns som något att direkt bygga en klass till ett rollspel på och, framför allt, är de inte ens i närheten av det som kallas barder i D&D. Om man kollar på vad barden egentligen kan så framstår den för mig som en greatest hits-klass av sällan skådat mått, med lite skills, lite magi, lite slå-på-käften. Dess enda unika talanger är Bardic Music och Bardic Knowledge som jag mest tycker verkar vara ett försök att inte få barden att framtå som just det hopkok den är. (”Vad 17 ska vi hitta på åt killen? Hm… Kolla! Han har ju en banjo! Skulle man inte kunna hitta på nått med den? Att han liksom kan spela magiska låtar eller nått?”)

Det är mina tankar om barden. Den känns som ett påhittat koncept som tagits fram just för att man ville ha en klass till. Om man ville kunde man lika gärna hitta på något som t.ex. ”The Smith”. (Som är en klass med D8 som hit die, ett antal hantverksrelaterade färdigheter och, så länge denne använder slägga som vapen, extra bonus på to hit, nån slags smite-förmåga och featen cleave. Dessutom kan han kasta viss jordbaserad magi med logiken att metaller tillhör jordelementet. (Visst låter det korkat?))

Så, har jag rätt? Har jag fel? Är jag ett geni? Är jag helt jävla slut i huvvet?

/Anders

Arfert

Facit
jag GISSAR att Gygax eller Arneson eller nån annan på TSR hade läst in sig lite för mycket på lite keltisk mytologi/historia.. där barder är viktiga personer... nåt som används i Kerrs "Daggerspell" med flera romaner...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Taliesin …

I AD&D (1st ed) var barden en riktig jävla überklass. Den första prestigeklassen skulle man kunna säga.

För att bli bard var man tvungen att ha minst 5 levels som fighter, sedan minst 5 levels som thief, och sen tror jag man var tvungen att vara lite druid också. Sen fick man bli bard. Om man hade tillräckligt überhöga grundegenskaper förstås.

Klart är i alla fall att (som Arfert säger) den är inspirerad av Taliesin och hans polare.

Haha, nu hittade jag faktiskt en omfattande Wikipedia-artikel om just bard-klassen i (A)D&D. Där finns alla svar du söker.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Taliesin …

Ser man på, så det var därifrån Deep Purple lånade namnet. Det hade jag ingen aning om, tack för upplysningen.

/Anders

Ackerfors

Alas, your rapids!
*mummel mummel*

Det är orättvist att angripa mitt lilla snuttegull till favoritklass. Orättvist!
Visserligen skulle jag kunna ge dig rätt i att barden är en alltiallo (som förvisso då är bäst på allting) och att man skulle kunna ta bort den på samma grunder som man tar bort många till alla klasser i Dungeons and Dragons. Barden fyller speltekniskt en funktion som en Jack of all Trades redan från början. Det är rätt viktigt, visst man kan multiclassa och få en rollperson som är i stil med barden, men för att multiclassa behöver man uppnått åtminstone en nivå men snarare fem sex för att nå upp till bardens bredd. Och det är egentligen det som talar för paladiner och druider och andra töntiga klasser i din andra tråd, men då hoppade du inte på barder så då orkade jag inte svara. :gremwink:

Om var just "bard" kommer ifrån har du fått bättre svar på redan.

Dante

Staff member
Re: *mummel mummel*

Yassilus said:
Det är rätt viktigt, visst man kan multiclassa och få en rollperson som är i stil med barden, men för att multiclassa behöver man uppnått åtminstone en nivå men snarare fem sex för att nå upp till bardens bredd.
Nale: A bard, huh? My father taught me that bards were underpowered.

Elan: Really? So what class are you?

Nale: I’m a multiclass fighter/rogue/sorcerer who specializes in enchantment spells.

- - -

Elan: And that never struck you as needlessly complicated?

Nale: Not until this moment, no.

– Order of the Stick #50

Pom

Swashbuckler
Här håller jag med på ett djupare plan. Barden har (som nämnts funnits med sedan 1st ed AD&D) MEN i varje ny inkarnation har den förändrats radikalt:

1st ed: Keltisk superdruidkrigartjuv
1st ed, variant i en Dragon: Keltisk illusionistkrigartjuv
2nd ed: Tjuvmagiker
2nd ed, Dark Sun: Omagisk mördartjuvunderhållare
3.x: Social ljudmagikertjuv

Ingen annan klass har tillnärmelsevis genomgått sådana förändringar. Av detta drar jag slutsatsen att det inte finns något fast bardkoncept. Visst kan man smälla ihop lite slumpvisa karaktärsdrag och kalla det bard, men det är också allt.

Gordeg

Hero

Bardens användbarhet beror, som andra påpekat, mycket på vilken generation av D&D man spelar, men i 2nd Ed var Barden helt klart "underpowered". Jag spelade en gång en bard i ADD parallellt med att en annan spelare hade en fighter/mage, och barden var definitivt sämre både på strid och magi. Bardens specialförmågor räckte inte för att kompensera det.

Gordeg

Dante

Staff member

Det har väl i och för sig mer med AD&D:s extremt kryckiga multiklasslösning att göra än bardens generella underpoweredness.

Jag menar, när man som singelklass hade knegat sig upp till level 6 eller så, hade den som multiklassat hunnit upp till level 4/4 med samma antal XP. (Fritt ur minnet – olika klasser avancerade ju olika fort på den gamla onda tiden.)

Dessutom fick ju den multiklassande det bästa från varje klass varje level (utom HP av nån anledning). THAC0 som en level 4 fighter och spells som en level 4 wizard, t.ex.

Och jag ska inte ens gå in på dualklassning …

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Legendariska barder

Men var 17 hittar man en liknande myt med tillhörande figur att bygga barden på?
1. Orfeus, som nästan betvingade döden.
2. Scheherazade, som "ansvarade" för Tusen och en natts tillkomst
3. Egil Skallagrimsson, vikingatidens motsvarighet till "evil biker".
4. Kung David, som kunde kasta "relieve pain" med sin musik.
5. Salome, som förtrollade kung Herodes till att betala arvodet i form av Johannes Döparens huvud på ett fat.
6. Gabrielle, som är den moderna teveversionen av samma arketyp.

Läs dessutom Gossamer Axe av Gail Baudino. Där hittar du en kvinnlig bard-äventyrare som rockar fett, bokstavligt talat. Hon lär sig bl a hårdrock av Yngwie Malmsteen och skriver sedan ett nytt kapitel i bardmagins bok.

Gordeg

Hero

Det har du förstås rätt i. Men ADD-bardens egentliga problem var att yrket var mediokert på alla områden. Som gruppens tank hade man olika varianter av krigare, de primära besvärjarna var magikern och prästen, tjyven var smygare och låsdyrkare. Barden hade visserligen flexibilitet genom sin mångsidighet men funkade som en halvtaskig backup i alla de ovanstående rollerna.
ADD´s färdighetssystem kompenserade inte heller problemet, skickligheten var ju helt avhängig av grundegenskaperna, inte yrket.

Gordeg

Feliath

Swashbuckler
Merlin är i regel att betrakta som en bard [ANT]

Han kallas det outright i de flesta tidiga källor, och det är sällan han faktiskt trollar, förutom när han byter skepnad och så. Och så kan han se framtiden, men det beror mer på hans mors umgängesvanor än hans egna skills. Vanligen.
Däremot påstås han ofta vara jävligt magisk trots att det sällan märks. Så, uh, yeah. Men Merlin bör väl anses vara en bard egentligen, ja, om man inte ruttnat fast i T.H. White vilket Gud förbjude.

/Feliath — baklänges i tiden

Quan'talis

Swashbuckler
Glöm inte Väinämöinen! [ant]

Avskaffa alla trista D&D-formler, att sjunga ner sina fiender i kärret är det som gäller!

Organ

Out of time, out of mind
Re: Legendariska barder

1. Orfeus, som nästan betvingade döden.
2. Scheherazade, som "ansvarade" för Tusen och en natts tillkomst
3. Egil Skallagrimsson, vikingatidens motsvarighet till "evil biker".
4. Kung David, som kunde kasta "relieve pain" med sin musik.
5. Salome, som förtrollade kung Herodes till att betala arvodet i form av Johannes Döparens huvud på ett fat.
6. Gabrielle, som är den moderna teveversionen av samma arketyp.
Problemet med de bardliknande filurer som finns i våra myter är bl.a. att de ganska lite har med D&Ds barder att göra. Jag tycker kopplingen helt enkelt är för svag. Det förhåller sig på ett helt annat sätt med t.ex Sigurd Fafnesbane som mycket enkelt klassificeras som krigare och Robin Hood lika självklart som tjuv.

/Anders

wallahad

Swordsman
Barder är under rätt omständigheter till extremt stor nytta, trots deras bredd.
Just det att han är ½ av allt är hans styrka...

Å andra sidan spelar jag Kobold....