Nekromanti Barn och brädspel

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ungarna (12, 10 7 år) har börjat spela brädspel. Vi har testat Monopol (skitsegt) och Alfabet (funkar illa pga bristande skrivförmåga). Så jag undrar om någon kan rekommendera något finurligt barnvänligt spel där ett parti tar ca 1 timme?

G

Guest

Guest
Carcassonne kanske? Borde inte ta längre än en timme och kräver ungefär noll skrivförmåga.
Sen är det förjäkulst roligt också. :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Red November, kanske.

Tsuro. Det är jättehäftigt, och lätt att förstå. Om än svårt att bemästra^^

Labyrint. Gamla, det finns något nytt suger. Finns i barnvarianter.

Det finns ju många spel gjorda för barn. Spiel des Jahres har en speciell kategori för barnspel. Vilket som helst av dem lär ju vara något att kika på.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Vi brukar köra klassikerna:

Drakborgen
Talisman
Gangster
Stratego
Risk
Masters of the Universe

//Evilspook

Johan K

Gammal & dryg
Tror även Ticket to Ride kan passa ganska bra, Carcassonne har ju redan nämnts.

Carl Ö

Warrior
Med 4-åringen (snart 5) har vi spelat en handfull spel med häpnadsväckande framgång: (och jag kan rekommendera dem samtliga)

* Memory (de vuxna får storspö)
* Drakborgen (både ärkegamla och "nya")
* Den försvunna diamanten
* Magikus (Lego)
* Ramses pyramid (Lego, Knizia)
* Blixten McQueen racingspelet

I samtliga ovanstående spel har 4-åringen vunnit partiet utan fusk, minst en gång. (Vilket kanske säger mer om oss vuxna... ;-) Nybörjartur säger jag. Hur kan man annars överleva Drakborgen, inklusive en tur in i skattkammaren?

När man spelar med (små) barn måste man förstås vara lyhörd och hjälpa dem lite på traven ibland. Detta är dock inte samma sak som att alltid låta dem vinna, bara ganska ofta. Målet är att barnet ska vilja spela igen. (Alltså, typ samma mål som när du tvingar din sambo att spela ditt nya supercoola brädspel ;-)

Mvh Calle - som gillar denna tråd, det är välkommet med nya tips på bra spel att spela med de riktigt unga

Helmgast
När jag var liten gillade jag kinaschack. Ett liknande spel, med lite mer finess är Taifho, som nog kan funka bra för barn i den åldern, och för deras föräldrar.

Sen skulle jag vilja rekommendera Reiner Knizias Sagan om Ringen-spel där man samarbetar mot spelet. Det är väldigt svårt att vinna (men rätt lätt att lägga in handikapp), men själva mekaniken där man samarbetar är väldigt fin och tyvärr ovanlig bland brädspel.

Hade Once upon a time funnits på svenska så hade det nog varit kul testa med barn (har ingen erfarenhet av det så det kanske är helt fel). Är dina barn månne tvåspråkiga? Isåfall vore det intressant att få en barnvänlighetsrecension av detta fantastiska spel.

Labyrint var kul på den tiden med. Fast mestadels spelade vi kort i familjen, ofta skitgubbe/mas men det finns väl säkert minst en version av det spelet per familj. Plump är fortfarande ett av mina favoritspel.

Pilzefrau

hon/henne
Once upon a time kan nog spelas på svenska om man ändrar reglerna till att vad som helst som syns på bilden får spelas ut. Då blir det dessutom lite frivilligare - om ett kort säger "A Duel" kan man väva in en fäktare, två fäktare, en duell, två svärd, en ovän eller något annat man kan utläsa ur bilden i berättelsen. Om man redan börjat lära barnen ord på engelska tror jag detta kan vara rätt lyckat - förr eller senare kommer någon fråga "men vad står det egentligen på kortet?"

Fienden

Hero
Imperial, Caylus, Doppelkopf, Städte und Ritter, Warhammer, Descent, Betrayal at House on the Hill, Puerto Rico, Svea Rike, Shogun...

Uhm. Näe men seriöst, Carcassone är ett bra tips. Sedan tror jag att Ricochet Robots är ett skitbra val.

Möller

Hubert Hortlax
Creationary. Som Pictionary fast med lego. Skitkul för alla åldrar! Snabbt att spela, lätt att fatta och ytterst kreativt.

Mukwa

Swashbuckler
Ricochet Robots tror jag att yngre får utbrott på... när vi i kompisgänget spelar det så svettas alla av stressen och det är alltid två-tre stycken som ger upp typ 5 sekunder in vid varje ny markör. Det går väl iof att husregla bort stressen, men det blir lite konstigt. Ett spel som rekommenderas varmt, men jag tror inte att barn kan se så många drag samtidigt utan att röra robotarna och pröva sig fram (något man inte får göra egentligen).

Unfair

Hero
Carcassone och Ticket to ride är båda relativt enkla och väl rekommenderade. Drakborgen borde också fungera hyfsat. Samurai är också ett mycket roligt spel som borde fungera mycket bra. Men det finns så himla många så det går inte att nämna alla...

w176

Förlorad dotter
När jag och min bror var i den åldern var vi insnöade på brädspelet Manhattan. Välgjort, greppbar mål och taktik även för barn. Vann Spiel des Jahres -94.

Högst hus, flest hus i varje stad, man får bara lägga på en ny våning om man får lika många eller fler våningar i den som just då dominerar de huset, och begränsade resurser i form av att man har ett antal klossar om är 1, 2, 3, 4, eller 5 våningar höga, och kort för vart man kan placera just den rundan sammanfattar nog de flesta regler. Matcherna domineras inte fort av en part, utan kan vända. 2-4 spelare. Varje match tar ca 1 timme.

Dessutom är det kul med skyskrapor på bordet.

Fienden

Hero
RealDream said:
Ricochet Robots tror jag att yngre får utbrott på... när vi i kompisgänget spelar det så svettas alla av stressen och det är alltid två-tre stycken som ger upp typ 5 sekunder in vid varje ny markör. Det går väl iof att husregla bort stressen, men det blir lite konstigt. Ett spel som rekommenderas varmt, men jag tror inte att barn kan se så många drag samtidigt utan att röra robotarna och pröva sig fram (något man inte får göra egentligen).
Hm, visserligen. Jag är inte bra med små barn... En tolvåring bör klara Ricochet, tror jag nog dock. Jag spelade DoD 91 i den åldern...

Som någon sade, Ticket To Ride är skitbra också. Väldigt simpelt också, förutom att vissa (min mor) gärna missar att man måste använda lok på vissa sträckor...