Jag jobbar inom slutenvården BUP, har en fråga om det finns "bra" rollspel för ungdomar mellan 11-16 år?
Det får inte vara våldsamt, men gärna spännande.
Det får gärna finnas soloäventyr, då vi inte alltid kan vara med.
Oh, ja massvis. Även med våld, som inte är för extrema. Spana in Handbok för superhjältar(för de yngsta), Hjältarnas tid och Mutant År Noll—eller varför inte Starter set till Dungeons&Dragons?
Är inte Tales from the Loop / Ur Varselklotet ganska bra lämpade?
Mycket fokus på att lösa mysterier och väldigt lite fokus på våld. Relativt enkelt regelverk och sen ett intressant förhållande mellan barn/de unga vuxna (spelarna) och föräldrar/vuxna/ordningsmakten som sällan lyssnar på barnen. Det kan, om inte annat, säkert leda till många intressanta diskussioner.
Jag kommer bara för att även rekommendera Ur Varselklotet. Spela bokstavligen talat barn som löser mysterier. Det kan göras så allvarligt eller "barnsligt" som gruppen önskar. Flera av de färdigskrivna äventyr jag har hittat innehåller referenser till alkoholism, dåliga hemförhållanden och så vidare, men sådant kan man ju rensa bort om det inte passar för den gruppen man ska spela med.
Cthulhu Dark. Det kräver nog en viss insatthet i mysterier av olika slag och mycket erfarenhet av spelledaren, kanske. Men stridsreglerna säger bokstavligen ”försöker du slåss så dör du. Slå för att fly istället”
Annars kan jag varmt rekommendera Daughters of Verona, som är shakespeariansk romantisk komedi.
Jag ska göra lite skamlös självreklam: Expert Nova är bland annat tänkt att fungera för deckaräventyr utan våld, typ Lasse-Majas äventyr. Det innehåller finns till exempel regler som beskriver hur spelarrollerna får SLP att ändra uppfattning, lätta på hjärtat, osv, via övertalning, mutor, osv. (Tack Tsianphiel för att du inspirerade mig till att tänka ut dem.)
Nu har ju folk redan sagt det, men det skadar inte att nöta in det: Ur varselklotet skulle vara mitt förstaval för personer i den åldern, om det dessutom är önskvärt att problemen löses med andra metoder än svärd.
Annars skulle jag föreslå Spelet om Morwhayle, om även problemlösning med svärd är acceptabelt.
Mycket är ju upp till var spelledaren och spelarna gör av situationerna. Skulle rekommendera "Ur Varselklotet / Tales From The Loop" som nämts.
Även "Gudasaga" som nämts är ett spel med prövningar som ska gås igenom och går att göra dem utan inslag av våld.
Utan att själv ha spelat det skulle så känns det ju som "Sagospelet Äventyr" borde kunna passa bra.
När du säger Soloäventyr så tänker jag på "Ensamma Vargen". Det kan väl dock vara våldsamt (i textform utan att bli extremt på något sätt).
Om ni inte redan har eller tänkt testa det så finns ju även en uppsjö med brädspel/kortspel nuförtiden som kräver att spelarna sammarbetar och löser problem samt är hyfsat till helt våldsfria. Många går även att spela ensam.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.