Re: Barnpassning (Yyrkoon läs EJ)
Jag kör mest från minnen från min barndom och erfarenheter från min sportiga uppväxt.. Jag brukar reflektera över båda emellanåt.. Sedan har jag typ spelat gamla Mutant en gång och gjort en rollperson till M:UA en gång..
"
1. Vilka attribut skall de ha?"
Kör de vanliga karaktärsskaparreglerna.. Det är ett dumt sätt, men om det inte finns regler så tycker jag man lika gärna kan köra på med de vanliga.. Du får ju ändå sätta ut attributen lite hur du vill efter du slagit fram dem, så då kan du ju anpassa dem efter ett barns proportioner.. Själv brukar jag förvisso köra på att ge mina SLP:er lite passande stats..
Den minsta björnen kan du antagligen ge mutationen "Liten"..
"
De är 6 resp. 13 år gamla. Jag slog 3t3 resp 3t4 isf det vanliga 3t6."
Fast det där var rätt ballt.. När de sedan växer så slår du om deras attribut med en högre tärningsuppsättning.. Den äldre kanske får slå om sina attribut med 3T5 när denne har åldrats lite.. Man skulle kunna lägga med följande tärningskombination, bara för att ha något att höfta eller..
<table><tr><td width="60">
Ålder</td><td>
Tärningskomb0</td></tr><tr><td><1</td><td>~3T1</td></tr><tr><tr><td>1-2</td><td>3T2</td></tr><tr><tr><td>3-7</td><td>3T3</td></tr><tr><tr><td>8-12</td><td>3T4</td></tr><tr><tr><td>13-17</td><td>3T5</td></tr><tr><tr><td>18+</td><td>3T6</td></tr><tr></table>
"
2. Bryter mutationer fram i puberteten, eller föds man med dem, och är det olika på synliga och ickesynliga (energikropp tex) mutationer?"
Marveluniversumet (Spindelmannen och de typerna, du vet) och Shadowrun brukar köra med att mutationerna visar sig i puberteten.. Ta Kitty, Iceman med flera som exempel.. Du kan ju köra med att de har sina mentala mutationer vilande och sedan att de utlöses utav misstag.. Det finns ju människor som av misstag råkar vifta på näsborrarna och upptäcker sin talang på det sättet.. En tjej som kunde "ploppa" ut ögonen ur ögonhålorna upptäckte det när hon nyste.. Om du väljer mutationer så försök komma på en "ursäkt" för hur mutationen kommer att utbryta..
"
3. Hur länge orkar barn gå?
Jag antar att jättebjörnen kommer att bära 6-åringen på ryggen, men hur är det med 13-åringen?"
Stirra dig inte blind på siffror.. 13 år.. Då går man ju i 7:an.. Jag anser att det kan klassas som någorlunda vuxen i mån av fysik.. Ungar i den här åldern har en varierande kondition men i stort sett alla klarar ju av att utföra de mindre statiskt fysiska ansträngningar som en vuxen klarar av..
"
5. Hur mycket färdigheter skall de ha?"
Äh, följ bara karaktärsskapandet.. Eftersom de har lägre attribut så kommer de också få lägre färdighetsvärden.. 6-åringen borde ha saker som känntecknar dess nyfikna lekfriskhet, typ Smyga, Lyssna, Hoppa och Klättra (säg den unge som inte kan klättra?).. Sedan kan du fylla ut med nonsensfärdigheter som Brottning, Härma björn, Leka (med) tåg, Smutsa ner sig, Vägra lyssna på vuxen och så vidare.. 13-åringen kan ha liknande färdigheter som vuxna, men lägre värden på grund av de lägre attributen.. Vilka färdigheter det är beror helt på dennes uppväxt..
"
6. Hur lång och hur mycket väger man när man är 6 resp 13?
Sök på nätet.. Jag vet att det ska finnas mätningar om låg- och mellanstadieelever.. Det ska finnas någon lista.. Om du vill vara riktigt nitisk så gå och fråga någon sjuksyster på en lågstadieskola.. Personen borde ha ett formulär du kan titta på..
Tänk på faktumet att M:UA inte har samma förhållanden som vår tid, så längden borde vara lite mindre.. Eeeh.. Sedan är de
mutanter.. Det gör inget om du bara tar något värde som verkar vettigt..
"
7. Övrigt"
6-åringen
Har en rätt stor självcentrering.. Denne känner även ett behov att behöva vara trygg.. Hur de är som person påverkas mycket utav hur Yyrkoon hanterar barnet i dem miljöer som denne växer upp i.. Om Pappa björn släpar runt de på krogar och överlåter hanterandet av barnen till andra så kommer barnet formas till att ta hand om sig själv.. Kanske utvecklar denne en svag personlighet, eftersom pojken inte har någon förebild? Det hela är svårt att säga..
Om du har svårt att föreställa dig hur ett barn beter sig, så spela barnet som en hund.. Den kan smita iväg på egna äventyr.. Om du får vanan att säga åt hunden flera gånger så slutar den upp med att lyssna på dig.. Denne vet vem som är dennes husse.. Den vill ha uppmärksamhet (uppskattning) ibland för vad den gör.. Du behöver lära den att utföra vissa kommandon.. Med mera.. Annars tycker jag gåtan "Vad är det för likhet mellan ett barn och en mygga"<sup>
1</sup> är rätt träffande i sin beskrivning över ett barn..
13-åringen
Den här tjejen är precis i början av sin pubertet.. Bara det kommer att vålla en del "problem" för den vuxne.. Jag antar att hon redan fått sin mens så det slipper nog Pappa björn hantera.. Däremot så har hon antagligen varit utan någon förebild väldigt länge.. Här har du en väldigt stor potential för att annorlunda typer av situationer.. Hon kan antingen bli väldigt självständig.. Försöka bryta sig ur den boja som hon anser sin plastpappa innebär.. Hon vill ju leva sitt eget liv.. Det hela känns förvisso inte så troligt för pappan har inte det felet att han inte ser på sin lilla flicka som en 5-åring, vilket många pappor har som problem med sina tonårsbarn.. Det gör att han inte håller henne tillbaka på samma sätt.. Men skulle han börja slänga upp regler så kan kommentaren "Men du är inte min pappa" komma flygandes..
Annars kan hon börja se upp till sin målsman väldigt mycket.. Bli väldigt beroende utav denne och vill hålla sig i rollpersonens närhet hela tiden.. Du skulle till och med kunna börja leka med lolitakoncept om du nu känner för det.. Tänk filmen
Léon för lite inspiration..
Ett annat problem är pojkar.. Hehe, här får du nog fundera lite själv..
Annars är det rätt mycket som flickan försöker efterlikna en vuxen kvinna.. Barn gör det för att leka, men tonåringar gör det för att anpassa sig till den värld som de kommer att vandra in i när de nått vuxen ålder.. Just specifika drag kan jag inte ge, för mycket beror på hennes uppväxt och
fysiska förhållanden (grymt avgörande när man är yngre)..
En annan grej.. Barn är listiga.. Döm dem inte för deras ålder..
/
Han som tycker det är en rolig tråd, men som undrar varför den ligger på Rollspelsforumet
<sup>
1</sup> När de är tysta så vet man att de har något fuffens för sig..