Vuxenprogram vi minns
Nog för att jag känner igen en hel del av det som andra minns, men när jag försöker minnas själv är det väldigt lite jag direkt associerar med att vara barn. Jag är född -71, så hela Disney-dags-biten av Disney är visserligen något jag uppskattar (tycker däremot de gamla sadistiska klassiker-kortfilmerna är dödstråkiga), men det kom liksom när jag var i övre tonåren, och det mesta förnippar jag med studentkorridorer. Jag minns inte ens när jag såg den andra serien med Bröderna Dahl (den med spektralsteinerne), men det var när den gick i repris, det var inte första gången den gick. Jag har bara väldigt vaga minnen av de elaka såssialistprogrammen som förmörkade Åkes barndom, knappt några alls. Jag minns att man tittade på Drutten och Gena och John Blund under barn-inslagen på de vuxnas "kaféprogram" som Kvällens Magasin, och där fanns väl en del av de där animerade polska grejerna, men jag minns inte hur de såg ut eller vad de handlade om.
I retrospekt måste jag ha MISSAT en massa barnprogram, fan vet vad jag gjorde istället!
Men jag minns att jag såg på vuxen-TV som barn (eller åtminstone i lägre tonåren)!
Automan, V, Shogun, Titta Han Flyger (The Greatest American Hero), Hulken, Lödder, uppföljaren Benson, familjen Addams, en massa deckare som Nattens Riddare (Knightrider), Par i Hjärter (Heart to Heart), Magnum och Columbo, Lilla Huset på Prärien (fast den kanske var för barn i alla fall?), Kampen om Colorado, Alias Smith & Jones (fast jag minns mest vad jag såg av repriser som vuxen), Ärliga Blå Ögon, Sinkadus, Enkelstötarna och Dubbelstötarna (varför har vi svenskar så många heist-historer?), I Vår Herres Hage, jag kunde till och med sitta med morsan och titta på Hem Till Gården.
Sedan fanns det ju en massa faktaprogram man tittade på; Ett Med och Mitt I Naturen (Arne vs Bisse är en fajt jag skulle vilaj se på celebrity deathmatch), Fönster Mot TV-Världen (där fick man se vilka konstiga TV-program dom hade i andra länder), Visst Nappar Det, Teknikmagasinet (eller vad det hette, det däör programmet med kugghjulen i vinjetten), Liv På Jorden med David Attenborough (i ett avsnitt hade dom till och med animatroniska dinosaurier, wow alltså!) och en lång rad andra otroligt mesiga men intressanta informationsprogram.
En sak som fortfarande hänger med är att jag är barnsligt förtjust i signaturmelodier. Det fanns ett sådant där typiskt faktaprogram som hette Kust och Hav och som var intressant för min farsa eftersom han var ex-sjöman, och jag tittade alltid på de första 45 sekunderna av det, för dom hade världens häftigaste sea shanty med koola animerade fiskar som signaturvinjett.
Erik