Nekromanti Barnrollspel och barbiedockor

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Swedish Chef;n294682 said:
men att skapa ett spel med tunga, svår hanterliga teman gjort för att spelas utan vuxna, jag är tveksam.
Jag är liks förvirrad som Rickard. Och lika förvirrad som jag var efter att ha läst God45s initiala invändning.

Vem är det som pratar om att skapa spel med tunga svårhanterliga teman egentligen? Jag har kollat igenom tråden, och hittar ingen som talar till förmån för sådana.

Det enda som föreslagits är att spel inte aktivt genom sina regler och sitt upplägg tvingar barn som spelar att "spela snällt".

Att ta upp svåra teman är något helt annat.

Det där med att skumläsa ett inlägg till morgonkaffet och svara på det är inte alltid helt vettigt är väl det jag kan lära mig av den här diskussionen.

Sen tas det upp ganska allvarliga teman i öppnings posten, jag totalt feltolkade den och får väl skylla på det.

Sen kan vi diskutera trådstartarens citat om att " Barn behöver agera ut sina konstiga, morbida fantasier på egen hand, ha hemligheter för vuxna och utforska tankar och fantasier som de inte vill att vuxenvärlden ska ha med att göra"

Det är jag inte alls säker på att de behöver göra.

Vimes

Sillkung
Diskussionen i den här tråden har gjorts obegriplig på grund av Cybots och God45s "spel med tunga teman"-halmgubbe.

(Eller ja, Cybot kan förstås tolkas som att han menar att barn inte alls bör leka rollekar utan vuxen moderator - men det verkar så uppåt väggarna bisarrt att jag inte kan tro att ens "Avundsjuka svenskar i Akademien torpederar Google"-Cybot kan mena det.)

Ingen av kritikerna av Reddittråden verkar heller har reflekterat över att det handlar om vuxna människor som berättar historier om hur de tänker sig att de lekte när de var små. De narrativ och de teman de tillskriver barndomens lekar beskrivs med den vuxnes språk och associationsvärld.