Nekromanti Barntillåten Dracula / Gaslight

anth

Vetefan
2097;n242841 said:
Och ta bort ca 90% av modulen…?

[...]

Vad blir kvar?! Det här projektet känns urkonstigt.

Det faktum att du ville porta CoS till jorden 1890:s är bra. Men att spela det med gnelfen och dworcen känns helt vansklo. Men det är upp till er.
Jag läste igenom hela modulen i helgen och gjorde en lista över saker jag ansåg behövde ändras.
Till min stora förvåning blev det inte ens ett dussin punkter på listan. Och de flesta ändringarna var mest kosmetiska.
(CoS är m.a.o. betydligt bättre än jag trodde och inte alls så dålig som Expedition to Castle Ravenloft)

Det betyder att alla saker som du räknar upp kommer att vara med. I slutändan handlar det om hur jag beskriver olika saker, det kommer inte att vara lika grafiskt detaljerat som om de varit lite äldre spelare.

Jag har även haft ett samtal med barnens förälder som är med och spelar. Denne har en gång spelat originalet I6 Ravenloft, har spelat med mig som spelledare så denne känner till min spelledarstil, samt känner sina egna barn.
Denne förälder har gett klartecken till att barnen spelar CoS och jag har förtroende för denne persons omdöme.
Förhoppningsvis är dina dubier obefogade. :)

solvebring

Superhero
Hm, klurigt. Känner igen hela resonemanget. Jag kommer tyvärr inte på något vampyrigt som inte är för grovt för barn. Det är svårt just det där med skräckelement. Båda mina barn har tittat på Harry Potter, Pirates och dylikt sedan de var tre fyra år. Action och halvlustiga gorigheter bekommer dem inte, det ligger så nära dagens animerade filmer avsedd för barn, men det är just det där med skräckgrejen som man ändå inte kommer runt. Även om man är ganska härdad. Min son som nu är åtta vill gärna se Interview with a Vampire, men jag vet att han inte kommer att klara det. Däremot ville han se Hellboy får en tid sedan, men eftersom jag tyckte den var på gränsen som det var då satsade vi på de animerade Hellboy istället. Visst, att Hellboy Animated: Blood and Iron är fel setting, men det finns vibbar av det mesta i den, som så alltid med gamle goa Hellboy, och storyn bygger ju så klart på allas vår Elisabet Bathory.

Nå, annars ser jag flera bra förslag ovan. Själv vet jag inte mer, men jag skulle nog vilja lägga till någon filmversion av Dickens A Christmas Carol. Varför inte The Muppet Christmas Carol/Mupparnas Julsaga eller den animerade, med Jim Carrey från 2009. Dels för att det är en svinbra story i sig, men också för att det är något sånär rätt tid och lite lagom läskigt med andarna och spöket Marley och så. ... Kanske att A Series of Unfortunate Events/Lemony Snickets berättelse om syskonen Baudelaires olycksaliga liv (2004) kan vara idé.

... Men jo, om vi har Holmes med i bilden tycker jag så klart att man ska se till att klämma valfri filmatisering av The Hound of the Baskervilles. Personligen rekommenderar jag dock denna från 1939, med Basil Rathbone. Han är liksom Holmes för mig, plus att det svartvita ger extra göttig stämning.