Nekromanti Barnvänliga rollspel, vad finns, vad är bra?

Christoffer

It's all pig.
Vilka rollspel finns, vilka har testats och är faktiskt bra? Det finns ju en hel uppsjö.

De som jag än spanat in och känt varit något att hänga i julgranen är:

Princes' Kingdom
Zorcerer of Zo
My Monster
Cat

Cat har jag redan och läst och gillar. Men övriga, någon som har någon erfarenhet? My monster är det enda jag har noll koll på, men vet att Princes' Kingdom grundar sig på dogs och ZoZ på pdq, men mer än så har jag inte koll på dem...

Arfert

Facit
Faery's Tale är rätt ok tycker jag... man hittar det HÄR.

..och har tips hur man spelar det med mindre barn.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag är rätt förtjust i Faery's Tale (utan att ha provat då) men ser ett litet problem med det:

Vi har liksom inte de här älvorna i vår egen tradition. Vad tusan är en »pixie«? En älva antar jag. Men en »sprite« då? En... älva antar jag. Men men... det är väl inte mer problematiskt än att man behåller namnen. Det är säkert bara jag som är gnällig. :gremwhistle:

Arfert

Facit
Jup, det är du som är gnällig... :gremgrin:

Man kan ju döpa om de olika varelserna, som du sa.. tp till älvor, tomtar, småtroll, och så vidare... Fast kollar jag på min egen 6-åriga dotter så har hon tvärkoll på anglosaxiska älvor och deras hangarounds genom olika tecknade filmer hon sett på kabel-TV.

Möller

Hubert Hortlax
Annars kanske Mouse Gard fungerar för barn? Det fick ju väldigt fin kritik i senaste fenix, och tanken att spela små mus-gardister kan ju inte vara främmande för barn.

Arfert

Facit
Det gör det säkert, men MG är betydligt mer komplicerat än FT. En 8-10-åring kan spelleda det senare helt själv utan problem...

solvebring

Superhero
Vilken ålder talar vi om när vi säger "barn" i det här fallet?

Heh... Aldrig hört talas om dessa rollspel i ni nämner. Inte ens förrut här på rollspel.nu, vad jag kan minnas.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
solvebring said:
Vilken ålder talar vi om när vi säger "barn" i det här fallet?
Just i Poppes fall så rör det sig väl om typ en vecka :gremsmile:
men även andra åldrar kan ju vara intressanta.

Christoffer

It's all pig.
Hans. said:
Just i Poppes fall så rör det sig väl om typ en vecka :gremsmile:
men även andra åldrar kan ju vara intressanta.
Japp, jag försökte spela Burning Wheel med Karl precis, men han tyckte scriptad strid var konstigt. Så vi fick skippa det. :gremsmile: Får testa igen när han är en månad eller nått.

Nej, men allt från det att barn börjar gilla att höra sagor och rita/berätta egna gissar jag.

Christoffer

It's all pig.
Arfert said:
Faery's Tale är rätt ok tycker jag... man hittar det HÄR.

..och har tips hur man spelar det med mindre barn.
f

Just ja, det var det där med älvorna ja, det hade jag glömt bort. Skall kolla in, tackar!