Nekromanti Bas eller ej?

Belkor

Veteran
Det här har jag frågat förut men jag fick inget bra svar... :gremmad:
Jag anser att frågan är väsentlig så jag frågar IGEN:

Om man (t ex) väljer att vara stormländare och kör med expertregler så får man tio färdigetspoäng (eller vad det heter)
för att höja vissa färdigheter (dock högst till 5).

Min fråga är: Får man bas i dom färdigheterna eller har man 0 i början. Om man har bas borde man väll få ALLA "folkfärdigheter".

Hur fungerar det, egentligen?

Rickard

Urverk speldesign
Testat riotmindsforumet? www.forum.riotminds.se NT

/Han som inte kan DoD6-reglerna alls och är så kasst uppdaterad så att han har för sig att man inte har någon bas alls i färdigheterna, utan att man istället kan säga att basen istället är inbakad i FP:na då det är grundegenskaperna som avgöra hur många FP en gubbe ska få

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Du får inte grundchans i någon färdighet i DoD6. Alls. Nånsin.

Belkor

Veteran
VA?! På Riominds rollformulär så finns det ju plats för en Bas i färdigheter och vad jag vet så finns det regler för bas också?

Eller? Jag är ärligt talat inte så insatt men...

Dante

Staff member
»Bas« visar bara vilken GE färdigheten är baserad på för att du ska veta hur högt du får höja den (i normalfall kan du inte ha högre FV än den GE färdigheten baseras på).

Petri

Veteran
Inte ens färdigheten slagsmål som är personens sk-grund/2? och max taket för den är, dvs basen, (smi+spi)/2.

Petri - viktigpetter

Dante

Staff member
Jag menade förstås »inga färdigheter utom slåssighetsfärdigheter«, begriper du väl. Hur läser du egentligen? :gremsmirk:

Vilket för övrigt är lite märkligt: Alla blir superkassa på allt från början – utom på att slåss.

Faktum är jag har planer på att porta Trudvang till D&D så att jag slipper yrkesnivåer, strikta klasser och godtyckliga begränsningar … öh … eh … det var inget.

Petri

Veteran
"Vilket för övrigt är lite märkligt: Alla blir superkassa på allt från början – utom på att slåss."

Kanske en en fingervisning om hur spelkonstruktören tänkt att det ska spelas.

Fast för egen del så kan jag säga att jag aldrig i min spelgrupp har en karaktär som börjar på amatör nivå. Lärling eller utövare börjar dom på, så det så. :gremcool: