Hej allihopa!
Två frågor!
Jag funderar på att knepa och knåpa på lite basbyggande i [en angiven än] setting och jag behöver lite inspiration. Både Leviathan och Mutant: År noll har basbyggande som delar i sin setting, Leviathan före spelets början och Mutant: År noll när spelet väl har börjat.
I Leviathan får spelarna ett antal poäng att spendera med olika "moduler" som har olika pris, tillexempel barrack, hangar, mat-produktion, etc.
I Mutant år noll får spelarna visserligen knappt någonting från början, men man utvecklar snabbt olika uppgraderingar till sin Ark.
Vilka andra rollspel har med basbyggande att göra på ett sätt där det påverkar spelet mekaniskt med ett tydligt system för att göra det?
Ett bra exempel på något som inte har ett tydligt system för det är tillexempel Eon III, där spelarna med riddarmodulen kunde bygga slott och göra län, men inte på något balanserat sätt eftersom det totalt slumpades ut beroende på tärningsslag och inte hade någon direkt mekanisk effekt för spelargruppen som så. (Missförstå mig rätt, jag älskar att göra förläningar i Eon, men jag vill ha det mer strukturerat här).
Så ja, inspiration i andra rollspel är det jag frågar efter. Finns det några bra tips?
Fråga nummer två; vad gillar du med basbyggande i rollspel? Vad ogillar du? Vilket system tycker du funkar bäst och vilka funka mindre bra? Fungerar bra att svara med exempel eller bara direkt hypotetiskt, alla tankar uppskattas.
Två frågor!
Jag funderar på att knepa och knåpa på lite basbyggande i [en angiven än] setting och jag behöver lite inspiration. Både Leviathan och Mutant: År noll har basbyggande som delar i sin setting, Leviathan före spelets början och Mutant: År noll när spelet väl har börjat.
I Leviathan får spelarna ett antal poäng att spendera med olika "moduler" som har olika pris, tillexempel barrack, hangar, mat-produktion, etc.
I Mutant år noll får spelarna visserligen knappt någonting från början, men man utvecklar snabbt olika uppgraderingar till sin Ark.
Vilka andra rollspel har med basbyggande att göra på ett sätt där det påverkar spelet mekaniskt med ett tydligt system för att göra det?
Ett bra exempel på något som inte har ett tydligt system för det är tillexempel Eon III, där spelarna med riddarmodulen kunde bygga slott och göra län, men inte på något balanserat sätt eftersom det totalt slumpades ut beroende på tärningsslag och inte hade någon direkt mekanisk effekt för spelargruppen som så. (Missförstå mig rätt, jag älskar att göra förläningar i Eon, men jag vill ha det mer strukturerat här).
Så ja, inspiration i andra rollspel är det jag frågar efter. Finns det några bra tips?
Fråga nummer två; vad gillar du med basbyggande i rollspel? Vad ogillar du? Vilket system tycker du funkar bäst och vilka funka mindre bra? Fungerar bra att svara med exempel eller bara direkt hypotetiskt, alla tankar uppskattas.