Nekromanti Basbyggande i rollspel

Mundo

Myrmidon
Hej allihopa!
Två frågor!
Jag funderar på att knepa och knåpa på lite basbyggande i [en angiven än] setting och jag behöver lite inspiration. Både Leviathan och Mutant: År noll har basbyggande som delar i sin setting, Leviathan före spelets början och Mutant: År noll när spelet väl har börjat.

I Leviathan får spelarna ett antal poäng att spendera med olika "moduler" som har olika pris, tillexempel barrack, hangar, mat-produktion, etc.
I Mutant år noll får spelarna visserligen knappt någonting från början, men man utvecklar snabbt olika uppgraderingar till sin Ark.

Vilka andra rollspel har med basbyggande att göra på ett sätt där det påverkar spelet mekaniskt med ett tydligt system för att göra det?
Ett bra exempel på något som inte har ett tydligt system för det är tillexempel Eon III, där spelarna med riddarmodulen kunde bygga slott och göra län, men inte på något balanserat sätt eftersom det totalt slumpades ut beroende på tärningsslag och inte hade någon direkt mekanisk effekt för spelargruppen som så. (Missförstå mig rätt, jag älskar att göra förläningar i Eon, men jag vill ha det mer strukturerat här).

Så ja, inspiration i andra rollspel är det jag frågar efter. Finns det några bra tips?

Fråga nummer två; vad gillar du med basbyggande i rollspel? Vad ogillar du? Vilket system tycker du funkar bäst och vilka funka mindre bra? Fungerar bra att svara med exempel eller bara direkt hypotetiskt, alla tankar uppskattas.

cogitare

Swashbuckler
Du kan kolla in Conspiracy X (om du vill lägga ut lite pengar).

Det har basbyggande som jag tror man dels gör från början när man gör sin(a) rollperson(er). Finns mängder med olika platser som utgör grundplåten och som man sedan kan fylla upp med olika rum som ger olika pryttlar och förutsättningar. Om jag kommer ihåg rätt finns det även något enklare system för hur man hanterar resurserna kring detta såsom att man kan köpa in vapen och annan hårdvara/utrustning (mer i bulk än vad som annars är vanligt att man köper i rollspel som är mer för bruk av en enskild rollperson). Tror även man kan ha personal som gör grejor men exakt vad det gav för fördel kommer jag inte ihåg. Det är ganska extensivt så vitt jag kommer ihåg.

Glömmer alltid vilken länkare som funkar och inte så jag skiter i det och klipper bara in länken i sin helhet:
http://www.drivethrurpg.com/product/3703/Conspiracy-X-20?term=conspiracy&it=1

Cog.

Mundo

Myrmidon
cogitare;n155974 said:
Du kan kolla in Conspiracy X (om du vill lägga ut lite pengar).
[...]
Cog.
Är basen ett slags högkvarter för ens operationer då alltså? Ett fort? En stad? En byggnad?

IcarusDream

Anti-populist
Jag älskar som det är i Pendragon, där alla vassalriddare har en egen gård de kan uppgradera och utveckla. Och trots att jag älskade Eon 3:s version så var den inte lika användarvänlig som Pendragons.

cogitare

Swashbuckler
Mundo;n155981 said:
Är basen ett slags högkvarter för ens operationer då alltså? Ett fort? En stad? En byggnad?
Spelet är Arkiv X-ish så det är tänkt at utgöra högkvarter för ens operationer.

Kan vara någon sorts fort eller byggnad eller tom. område (så det finns plats för ex. landningsbana för flygplan eller helipad). Dock inte så stort som en stad så vitt jag minns (har inte böckerna här, de är hemma och jag är på jobbet och det var lätt 5 år sedan jag kollade i boken).

Det finns ett gäng exempel på grundplåt för basen. Tänk gammal oljeplattform, nedlagd flygplats, underjordisk bunker, övergivet sjukhus osv. Dessa templat (eller vad man skall kalla det för) kan även ge vissa grundbonusar (nedlagd flygplats -> det finns landingsbana, övergivet sjukhus -> det finns operationssalar osv.) samt ger en resurs i hur många rum (ie. funktioner) man kan peta in där.

Sådana saker. Samt kostnader för att köpa in vapen, ammo och annan hårdvara i bulk.

Cog.

Mundo

Myrmidon
cogitare;n155991 said:
Spelet är Arkiv X-ish så det är tänkt at utgöra högkvarter för ens operationer.

Kan vara någon sorts fort eller byggnad eller tom. område (så det finns plats för ex. landningsbana för flygplan eller helipad). Dock inte så stort som en stad så vitt jag minns (har inte böckerna här, de är hemma och jag är på jobbet och det var lätt 5 år sedan jag kollade i boken).

Det finns ett gäng exempel på grundplåt för basen. Tänk gammal oljeplattform, nedlagd flygplats, underjordisk bunker, övergivet sjukhus osv. Dessa templat (eller vad man skall kalla det för) kan även ge vissa grundbonusar (nedlagd flygplats -> det finns landingsbana, övergivet sjukhus -> det finns operationssalar osv.) samt ger en resurs i hur många rum (ie. funktioner) man kan peta in där.

Sådana saker. Samt kostnader för att köpa in vapen, ammo och annan hårdvara i bulk.

Cog.
Det låter bra! Ska jag definitivt kika på!

Mundo

Myrmidon
IcarusDream;n155983 said:
Jag älskar som det är i Pendragon, där alla vassalriddare har en egen gård de kan uppgradera och utveckla. Och trots att jag älskade Eon 3:s version så var den inte lika användarvänlig som Pendragons.
Kom att tänka på att A song of Ice and Fire rollspelet har reglerna för mark, lag, etc. Men de känns också så jäkla arbritary. "Oj, du rullade dåligt på ett tärningsslag. Nu bor du i ett trähus. Som brinner."

Jag vill ha ett system med poäng, som gör att man kan skapa sin egen bas och gärna utveckla den. Är Pendragon bättre på det?

Bolongo

Herr Doktor
Mundo;n155996 said:
Jag vill ha ett system med poäng, som gör att man kan skapa sin egen bas och gärna utveckla den. Är Pendragon bättre på det?
Nja.

Reglerna i grundboken är ganska abstrakta, men funktionella. Vilket man för övrigt kan säga om det mesta i det spelet.

Sedan finns det supplement som går in på olika subsystem och lägger till mer "crunch". Book of Battles och Book of the Manor har jag försökt använda. Tyvärr är de fullständigt brutna. Den här typen av detaljistisk spelighet tycks inte vara Greg Staffords starka sida.

Och jag säger detta med viss sorg, eftersom han är ett geni på att komma på övergripande idéer. Detta är mannen som uppfann Pendragon-slag, systemintegrerade karaktärsdrag och generationskampanjer. Men att skriva regler för en medeltida borgs ekonomi har han gått bet på.

Übereil

Swashbuckler
Mundo;n155968 said:
I Leviathan får spelarna ett antal poäng att spendera med olika "moduler" som har olika pris, tillexempel barrack, hangar, mat-produktion, etc.
Leviathan tror jag i mångt och mycket sprang ur vad som tyvärr blev en jättekort kampanj i Ars Magica. Vi ägnade veckor åt setup och det utmynnade i ett (1) speltillfälle. Speltillfället var kul, basspandet (inklusive att skapa samtliga personer som bodde vid vårt torn) var skitkul.

Übereil

Mundo

Myrmidon
Übereil;n156020 said:
Leviathan tror jag i mångt och mycket sprang ur vad som tyvärr blev en jättekort kampanj i Ars Magica. Vi ägnade veckor åt setup och det utmynnade i ett (1) speltillfälle. Speltillfället var kul, basspandet (inklusive att skapa samtliga personer som bodde vid vårt torn) var skitkul.

Übereil
Rädd för att det har blivit en klassiker med mig som SL på sistone. Tre veckor på att skriva en massa plothooks, NPCer, fixa kartor, etc.
Sen lirar vi en gång.
Hurra!

Übereil

Swashbuckler
Mundo;n156027 said:
Rädd för att det har blivit en klassiker med mig som SL på sistone. Tre veckor på att skriva en massa plothooks, NPCer, fixa kartor, etc.
Sen lirar vi en gång.
Hurra!
I det här fallet hade vi förvisso kul även om det var lite tråkigt att det rann ut i sanden, och Robert Jonsson fick ett uppslag till ett nytt rollspel, så helt dåligt var det inte.

Übereil

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
I Traveller är PC-gruppens rymdskepp deras mobila bas. Det går att bättra på det under spelets gång med bättre elektronik, motorer och vapen. Sedan kan man ofta köpa till "lös" extrautrustning som luftfordon. Det går att låna pengar från bankerna och sedan måste gänget kämpa med avbetalningarna.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Bolongo;n156013 said:
Nja.

Reglerna i grundboken är ganska abstrakta, men funktionella. Vilket man för övrigt kan säga om det mesta i det spelet.

Sedan finns det supplement som går in på olika subsystem och lägger till mer "crunch". Book of Battles och Book of the Manor har jag försökt använda. Tyvärr är de fullständigt brutna. Den här typen av detaljistisk spelighet tycks inte vara Greg Staffords starka sida.

Och jag säger detta med viss sorg, eftersom han är ett geni på att komma på övergripande idéer. Detta är mannen som uppfann Pendragon-slag, systemintegrerade karaktärsdrag och generationskampanjer. Men att skriva regler för en medeltida borgs ekonomi har han gått bet på.
Ja, så är det. Book of Battle och Book of the Manor innehåller intressanta idéer, smarta subsystem och valfrihet. Helheten är tungrodd, obalanserad och tidskrävande. Många val är av typen: "Okej, låt mig se, jag kan göra A och få +3 eller B och få +5. Låt mig tänka en mikrosekund". Att köra ett slag med BoB är lite som en mattelektion, inte en episk upplevelse (även om det ibland blir riktigt spännande, det ska erkännas). Och jag har lidit igenom mig 60+ spelmöten klockan halv ett på natten, när spelare 1, 2 och 3 lägga 20 minuter på att analysera sönder BoM för att bygga de rikaste herrgårdarna på den norra hemisfären.

Det BoM gör fel är följande.

1) Det är inte en gemensam bas, varje karaktär har sin egen gård. En bra bas tycker jag ska vara gemensam, ska vara något som hela spelgruppen gör gemensamt och är investerad i. Det jag var med om var att en spelare hatade BoM och de andra älskade det. Han satt bara och led medan de andra höll på min sina gårdar. Inte roligt.

2) Systemet är fullt av falska val, och lätt att plocka isär. Ett bra bassystem måste antingen inte gå att min-max alls eller så måste poängen vara att man ska min-maxa. BoM faller mellan stolarna, och blir därför ointressant.

3) Systemet är tidskrävande och tungrott, och all byråkrati kommer i slutet av spelmötet när alla är trötta. Ett bra system måste vara smidigt och snabbt, och ska gärna antingen administreras i början av spelmötet eller fortlöpande under det.

4) Systemet har fel out-put. Efter alla byråkrati, så får man en inkomst. Det är allt. Och en bit in i Pendragon Great Campaign, när det råder fred och spelarna har hunnit opta sina gårdar, blir den ofelbart hög. Detta är helt ointressant. Sånt har jag som SL helst kontroll över själv. Det ett bassystem däremot gärna får göra, det är att leverera handling: dilemman, val, konflikter, mystiska eller spännande händelser. BoM kan göra det till viss del (det kan komma rövare, t ex), men gör det på ett mycket ineffektivt sätt och det är inte det som är kärnan i systemet.

Detta är tyvärr det enda "bassystem" jag har spelat med. Jag är mycket nyfiken på hur Mutant År Noll fungerar. Och mina två Ars Magica kampanjer har varat ett respektive fyra spelmöten ...

För övrigt har jag funderat på att lägga upp den här frågan i flera månader.

Kri

Veteran
Som tidigare sagts så bygger man en gemensam bas i Ars Magica. Sen utvecklar man den i spel genom att skaffa fler böcker, bygga byggnader mm. Version 4 finns gratis på Atlas Games hemsida tror jag. Kommer inte ihåg de riktigt då vi spelar V5 nu.

Staffan

Myrmidon
Pathfinder har kampanjen Kingmaker där man bygger ett mindre kungadöme ur vildmarken. Mycket av materialet därifrån kom sedan med i Ultimate Campaign, i mer balanserad form. Ekon av detsamma har även varit med i kampanjerna Jade Regent (där man har en karavan som ska resa över halva världen) och Skull & Shackles (baserad runt en piratbesättning), men där är inte bas-fokuset lika stort.

Till AD&D 2nd ed fanns kampanjvärlden Birthright där man spelade ledare för olika aspekter: krigare hade landområden, präster religiösa ordnar, tjuvar köpmannagillen, och magiker var lite off, men hade i alla fall nytta av landets inneboende magi. Man blandade äventyrande med att styra sitt rike, och givetvis påverkade det ena det andra.

Jimmy

The One Ringkvist
Till Pathfinder finns Kingmaker att titta på, en Adventure Path. Har läst igenom, spelat en del, funktionellt men rätt osexigt. Kan dock vara intressant som referens då Paizo själva tycker det är ett geniussystem.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Conspiracy X, Angel - the Roleplaying Game och Ars Magica var de spelen som hade inflytande på mig då jag skapade Leviathan. Två är redan nämnda, så jag nöjer mig med att säga att man i Angel skaffad sig sin organisation med olika val och köpmöjligheter, inte helt olikt Leviathan.

Übereil;n156020 said:
Världs- och storymässigt, nej. Regelmässigt, lite. Jag gillade verkligen hur det var att skapa det hela. Faktum var att det var skojigast av allt! ;)

Sedan vill jag minnas att det faktiskt inte var ett spelmöte, utan att det var två. ;)

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Robert Jonsson, kan du inte berätta lite mer för oss om Leviathans bassystem och hur du tänkte när du gjorde det?

Mundo

Myrmidon
Skarpskytten;n156720 said:
Robert Jonsson, kan du inte berätta lite mer för oss om Leviathans bassystem och hur du tänkte när du gjorde det?
Do eeeeet!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Skarpskytten;n156720 said:
Det var egentligen flera faktorer som fick mig att börja tänka på. Jag hade världen och övergripande syftet klart. Jag hade till och med skissat på regel och karaktärsskapandet, men kändes att något saknades. Sedan spelade jag Ars Magica (som Übereil skrev ovan) och det öppnade plötsligt upp en ny tanke på vad som saknades. Det var så jag insåg att basskapande var en viktig del i Leviathan.

Jag ville att basskapandet skulle vara en kollaborativ process där alla spelare var involverade. Genom att de fick välja vad för typ av bas det var och vilket det övergripande temat var så gavs spelarna kontroll över kampanjen så att spelledaren inte fick all makt. Det var detta som fick mig att införa basen maktstruktur, vilket är spelarnas möjlighet att styra berättelsen: de kan få massor poäng att bygga basen med men får då väldigt lite kontroll över berättelsen efter basskapandet. Ett andra alternativet är att få bestämma fritt över vad varje spelmöte ska handla om (och då får spelledaren anpassa sig efter deras önskningar) men då få mindre att bygga basen med, Sedan finns det ett mellanting.

Tanken som jag hade var helt enkelt att ge aktörerna en hel del makt själv över berättelsen. De styr vad för typ av berättelse som basen handlar om och väljer till och med hur mycket kontroll över berättelsen som de vill ge spelledaren. Genom att ge spelarna stor makt och inflytande över basen i skapande fasen gör de en större investering i platsen där kampanjen sker. Gör de en investering kommer de att bry sig mer om basen - och det var det som jag ville komma åt.

Det och att göra ett relativt traditionellt spel där spelledaren inte godtyckligt kunde bestämma alla premisser. Så egentligen är basskaparreglerna ett medel för spelarna ge fingret åt alla dåliga spelledare som de råkat ut för genom åren. ;)