Rising
Vila i frid
Det låter lite som en skum utgångspunkt. Det låter lite som om ett stenåldersfolk skulle försöka spela ett rollspel som utspelade sig i vår verklighet och resonerade "hur kan du kalla en kulspruta för ett avancerat vapen? Våra klubbor kan man ju svinga hur mycket som helst, men den där är ju värdelös när ammunitionen tar slut!"Diskussionen handlade bl a om att det var konstigt att ett magiskt vapen (som i spelet skulle vara kraftfullt) kunde ha begränsningar! Jag kan tycka att det är rimligt att en sak/vapen/besvärjelse har "ologiska" begränsningar därför att det motsvarar en sorts balans i spelet.
Verkligheten är faktiskt ofta precis lika välbalanserad som våra käraste spel, så man kan nog inte påstå att spelbalans i sig per automatik skulle medföra otrovärdighet.
---
Vad jag tycker är konstigare i just D&D är när spelets regler uppmuntrar en annan sorts trovärdighet än den som världsbeskrivningen talar om. Kolla exempelvis på Barbarer jämfört med Krigare: Barbarer har (förenklat) lägre AC men högre HP. Det betyder att Barbarer är utformade för att möta fiender som ger fixerade skador, eller som har så hög träffchans att de enkelt åsamkar skada på även den mest välrustade krigare. Krigarna å sin tur är utformade för att slåss mot fiender med låg träffchans. Om de inte träffar så spelar det inte så stor roll hur mycket skada de åsamkar.
Här kommer kruxet: Vilka fiender sägs barbarer vara vana att möta? Jo, bestar och naturliga monster. Dessa har i spelet ofta förmågor såsom Rend som gör att de kan åsamka galet mycket skada om de väl träffar med flera av sina attacker - vilket slår extra hårt mot just barbarerna. Och vad är barbarerna bra på att möta? Jo, magic missiles och sånt. - Vilket drabbar krigare och clerics mycket hårdare (även om spelvärlden tycks säga att de borde vara betydligt vanare att möta magikunniga fiender). Den vurpan får jag bara inte att gå ihop.
Gurgeh brukar ondgöra sig över att knivar sades vara farliga vapen i Mutant Chronicles, fastän spelreglerna visade att man inte behövde vara ett dugg rädd för dem. Det är samma sak.
---
Så, kontentan är; när världens kausalitet stämmer överrens med spelets, då är jag nöjd. Det dummaste jag vet är regler som uppmuntrar ett beteende som inte sägs vara normen i världen. Var det inte i Oblivion: Elder scrolls (datorspelet) där man tränade upp sig i akrobatik genom att hoppa omkring var man än skulle någonstans. Tja; är det bättre att hoppa omkring än att bara gå - då är det ju klart att man gör det! Det är inte dåligt spelande - utan det ofrånkomliga resultatet av ett undermåligt spelmakande.
Och jag är stenhård på den här punkten. Jag använder aldrig, aldrig ALDRIG regler som bara fungerar så länge som man inte använder dem på det sätt som de faktiskt uppmuntrar till.