Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,515
Ok, nu är jag bra sugen på att skriva en dagboksliknande tråd över hur jag ser på äventyrsmakande! Tanken bakom den här tråden är att dels visa upp hur man kan skriva äventyr och dels inspirera till en diskussion kring äventyrsmakande. Allas åsikter är välkomna!
Några disclaimers: jag är inte ett superproffs som vet allt om äventyrsmakande. Ni får hålla tillgodo med min erfarenhet av att ha spelat och skrivit ej publicerade äventyr sedan 1984. Jag påstår inte att jag vet bäst eller allt om äventyrsmakande, men hoppas att mitt bidrag kan hjälpa andra som har svårt att skriva äventyr och att erfarna äventyrsmakare blir sugna att diskutera. Till sist vill jag avgränsa mig till en traditionell och spelig syn på rollspel. Sorry, men om du gillar scenarios till friform eller spel med narrativt fokus finns det stor risk att den här tråden kanske inte riktigt tilltalar dig. Jag hoppas ändå att några av mina idéer ändå kan vara inspirerande eller väcka tankar som är givande också för er som helst spelar icke-traditionella spel.
Slutligen är min ambition också att visa hur man kan skriva äventyr i dubbel bemärkelse; jag vill visa upp ett färdigt äventyr i skrift och hur den skriftliga formen tar sig uttryck. Vi kan säga att det handlar om att visa upp både processen och produkten bakom äventyrsmakandet.
För att det inte ska bli ett galet långt inlägg och för att visa upp själva processen kommer jag posta inlägg över tid. Det är min första poäng: var inte rädd att låta äventyrsmakandet ta tid. Tvärtom så kan äventyret bli bättre om du ger dig tid att vrida och vända på innehållet i äventyret. Det är sällan den första idén som är den bästa, även om den kan ge inspiration till att arbeta för en tid framåt.
Hoppas nu att ni blir taggade och skriv gärna en kommentar om det här ämnet!
Några disclaimers: jag är inte ett superproffs som vet allt om äventyrsmakande. Ni får hålla tillgodo med min erfarenhet av att ha spelat och skrivit ej publicerade äventyr sedan 1984. Jag påstår inte att jag vet bäst eller allt om äventyrsmakande, men hoppas att mitt bidrag kan hjälpa andra som har svårt att skriva äventyr och att erfarna äventyrsmakare blir sugna att diskutera. Till sist vill jag avgränsa mig till en traditionell och spelig syn på rollspel. Sorry, men om du gillar scenarios till friform eller spel med narrativt fokus finns det stor risk att den här tråden kanske inte riktigt tilltalar dig. Jag hoppas ändå att några av mina idéer ändå kan vara inspirerande eller väcka tankar som är givande också för er som helst spelar icke-traditionella spel.
Slutligen är min ambition också att visa hur man kan skriva äventyr i dubbel bemärkelse; jag vill visa upp ett färdigt äventyr i skrift och hur den skriftliga formen tar sig uttryck. Vi kan säga att det handlar om att visa upp både processen och produkten bakom äventyrsmakandet.
För att det inte ska bli ett galet långt inlägg och för att visa upp själva processen kommer jag posta inlägg över tid. Det är min första poäng: var inte rädd att låta äventyrsmakandet ta tid. Tvärtom så kan äventyret bli bättre om du ger dig tid att vrida och vända på innehållet i äventyret. Det är sällan den första idén som är den bästa, även om den kan ge inspiration till att arbeta för en tid framåt.
Hoppas nu att ni blir taggade och skriv gärna en kommentar om det här ämnet!