Nekromanti Battle Report DDM - 500p LE vs CE [lång]

Lambi

Swordsman
Jag och Martin rockade loss med lite minis här nyss.

Tilltugg: Koffeinist, javisst!
Plats: 18 kvadrat studentlya
Deltagare: Lambi Entreri, Martin Balrogor

Martins splatterband:
Epic Balor
4x Red Samurai
Bullywug Thug
Etheral Filcher

Mitt turboninjaband:
Epic Artemis Entreri
Beholder
Dark Naga
Grim Necromancer (Skeletal Equiceph + Skeletal Dwarf)
Steel Predator
Mongrelfolk
Blue
Xorn

Vi kör på Mithral Mines eller vad den nu heter. Första gången jag kör på den för övrigt. (Vi slumpade fram karta).

Runda 1:
Jag börjar med att dra fram lite småfolk och ställa upp några skelett från nekromantikern som klossar först ifall Martin vill tokrusha med Mr Red 1, 2, 3 och 4.

Martin ställer upp samurajer och Balor i mitten för att hålla sig undan Beholdern som står ganska centralt på min sida. Mot slutet drar Steel Predator 19 rutor och drar in 2 samurajer och Balor i Roar. En samuraj missar båda saves och gittar, men hinner inte hela vägen bort. Andra samurajen och balor klarar saves. Xornen springer fram och flankar en samuraj för att Artemis ska kunna göra mos av honom. En samuraj pinnar fram till Steel Predatorn från håll men kan inte slå. Beholdern slidear tillbaka Predatorn lite. Artemis ställer sig rätt centralt, på andra sidan stora blocket i mitten jämfört med balor och co.

Runda 2:
Balor tar och springer bort till samurajen som sprang sin kos och han klarar sitt moralslag. Xornen tar och ställer sig i flanking-läge för Artemis (som ska pinna framåt) mellan två samurajer. Steel Predatorn chargear den Samuraj den nyss stod nära (innan Telekinesis från Beholdern) och rockar loss en bra Pounce. Samurajerna slår sönder Xornen (2 träffar så den får slå moral som misslyckas och får en kritisk som AoO) En bigby från Naga på Steel Pred. och 15+15+10 = 40 skada är inne på samurajen, som tar och gittar. Han springer bort till sin numera inte lika rädda polare och missar sedan moralslag och springer sin kos. Ethereal Filcher slemmar sönder min Steel Predator som nu inte riktigt är så vild längre. 16/14 för 10m/5m är inte mycket till julgran. Inget roar finns heller kvar.

Grim Necromancer får in -2 AC på Balor pga att Balor var tvungen att ställa sig på ett visst sätt för att undvika Beholdern så Nekromantikern fick läge.

En samuraj och bullywug thug går in mot Skeletal Equiceph, Blue och Grim Necro. Blue kör artilleri med sin tandpetare men i praktiken flamsar han bara runt då samurajer är aningen för tuffa för hans små konster. Skeletal Equiceph slår sönder Bullywug Thug men åker på 20 pisk från en samuraj som når fram.

Runda 3:
Samurajerna omgrupperar sig, dödar Equiceph och massa knas händer som jag inte kommer ihåg :gremconfused: :gremsmirk:
Det spännande blir iaf att Balor drar fram som Martins sista aktivation. Han ställer Balor i mitten av allt. Jag mosar hans band på flankerna och samurajerna håller inte mycket längre om det blir dom som får ta stryket. Jag har båda aktivationerna kvar med Artemis, en med beholdern och sen steel predatorn. Beholdern telekinesar predatorn en bit, och sen springer den 19 och tar en AoO från en Samuraj och en från Balor för att hamna i flank för Artemis (jag borde haft en Xorn till kanske). Artemis springer fram som sista två aktivationer från min sida (Martin är grovt utaktiverad).
Backstab +40 kryssas i och jag rullar 3 på tärningen. +20 på att pricka, +2 för flank och Balor har 26 AC (28, och sen har Nekromantikern nerfat honom). 20+2+3=25, mot en AC på 26. Det sket sig. Balor slapp undan 10+10+40 skada (varför jag inte kastade var att jag inte skulle kunna slå alla tre slagen på sista aktiveringen då). De tre slagen aktiveringen efter satt däremot.

Runda 4:
Jag vinner initiativ och aktiverar inte helt oväntat Artemis två gånger. 5 träffar och 100 HP senare är det Balors tur. Någonstans här i krokarna klarar Balor sitt moralslag. Antagligen snart.
Balor träffar båda på Artemis. Jag skulle nog ha slagit första slaget på predatorn istället för att få moralslag (95% träffa + 45% att den drar och Artemis får bort sin flankare).
Naga får in en Bigby på Balor, som åker på lite extra späk från Predatorn och Artemis. Skeletal Dwarf slår också och missar. Han har stått nära Balor ett tag, men prickar inte riktigt lika bra som man skulle vilja.
Blue åker på en Samuraj på väg in i gröten och får smaka på det stora brinnande svärdet upp där endast tarmar och äckel finns att hitta. Blue going down, in pieces.
Predatorn slår två slag på Balor och krittar andra. Då han är nerfad av filchern så funderar vi ett tag på om det blir 10 eller 15 skada (10 magic, -5 för filch, x2). Det är med största sannolikhet 15 då man tar modifikationer sist. Vi körde på det iaf.
Beholdern som hittils slagit rätt ruttet kör en meningslös slide på Naga och sen en Slow på Balor, som han inte klarar sig från. Yeha!

Runda 5:
Martin vinner initiativ. Red Tide börjar kicka igång rätt bra. Balor träffar Artemis, som klarar moral. Artemis svarar med att göra pulvermos av Mr Spankyboy (Balor alltså). En Samuraj blåser bort massa foder från mig och skadar Artemis. Det är nu 3 skadade samurajer kvar mot större delen av mitt warband. Artemis är illa därrad, Steel Predator ligger på 45 hp, nekron lever, naga är oskadad, beholdern oskadad. Martin gör med klart med sina samurajer men orsakar inte så våldsamma skador och han ger upp då Artemis kastar en kniv i en samuraj som sin andra aktivation och får Samurajen på språng.

puh.
Det var nog bara 5 rundor. Kan ha vart 6, men jag tror inte det. Balor gick ner läskigt fort med flank och -2 AC. Tur att han inte fick in en kritisk (har bara råkat ut för det en enda gång förut, då en icke-episk Balor manglade sönder min Mounted Paladin från 50 till -10 HP).

Jag tror Martin delade upp sina trupper för mycket. Vet inte så många andra avgörande grejer. Balor missade två saves, slow och bigby. Jag slog som högst 9 med Beholdern, som ändå var riktigt trevlig då t.ex Steel Predatorn kunde springa galet långt (3 slide + 19 för egen maskin) och flanka Artemis (då jag chansade på att Martin skulle inte skulle ägna min Xorn så mycket uppmärksamhet och mosa honom så tidigt hade jag inte så mycket andra flankare).

puh... nu ska jag ta och göra annat än att kladda minis-rapporter. Ni kan ju kommentar banden och vad ni tyckte hit och dit om någon nu orkat läsa hit :gremgrin:

Rising

Vila i frid
Ethereal Filcher slemmar sönder min Steel Predator
Nää, det går faktiskt inte. Filchern kan bara filcha Humanoider och Monstrous Humanoids (den snor väl vapen från folk, liksom).

Det är inte för inte som Filchern brukar ligga högt upp på listor över världens minst användbara minis. Jag tyckte den var gedigen i 100-poängswarband, dock. När vi började var typ det värsta på plan en Moon Elf Fighter eller en Thayan Knight.

---

Annars... Stenhårt. Jag har lite svårt att relatera till strider med de episka gubbarna, eftersom jag aldrig spelat med dem, men det verkar ju djäkligt biffigt hela tiden. Schysst att du kommer ihåg så bra vad som händer under rundorna, förresten.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hur lång tid tog partiet? Jag och Dimfrost har inga killar med episka stats, men det kunde vara värt att skaffa om inte striderna blev extremt utdragna. Coolt som alltid med sammanfattningar av matcher. Dock var jag lite fundersam kring vissa detaljer. Lyckades till exempel inte Samurajerna avfyra några av sina koner? Spontant, utan att vara särskilt insatt, så tycker jag att det verkar som Balors boys åkte på mer späk än vad de borde ha gjort med det motståndet.

Lambi

Swordsman
Det stämmer, den _kan_ inte schlemma sönder Steel Predators. Aja, det avgjorde inte matchen ändå direkt. Läskigt med vad regler man missar till höger och vänster. Jag har ju använt den själv och vet om att den bara går igång på humanoider och monstruösa sådana.

------

Jodå, det var en riktigt skoj match. Det gick som på tåget! Det blev få rundor och det gick hyfsat att gå tillbaka och se vad som hände (man vet ju att Steel Predator bara gör en gång per runda (tyvärr=)).

Jag kände att jag bara var tvungen att testa Episk Artemis. Han är helt vild! Fast åas är han inte så fantastisk mot constructs och undead. ._.

Lambi

Swordsman
Det hela tog lite drygt en timme. En timme och en kvart kanske. Då hann vi med att snacka skit och räkna på det ena och det andra som vi skulle kunna ta för oss.

Artemis drar ut 20 skada per träff på balor med flank. 40-60 skada per aktivering och 2 aktiveringar per runda. Det går fort ner för den stora röda killen. 2 rundor och Balor går från tiptop till grus med endast lite hjälp här och där (Roar t.ex).

Balor var tvungen att gröta in sig, för Samurajerna tålde inte Naga/Beholder/Steel Pred så bra. Småattacker var helt enkelt inte melodin. Utan balor slogs jag mot ett 200p-warband.

Ram

Skev
Jag trodde faktiskt att Balor skulle kunna stå på sig ganska hyfsat mot Artemis och gänget. Det borde ha varit ganska svårt att hålla flankers vid liv mot honom och utan kompis borde Artemis både fått lite halvsvårt att träffa och fått ganska liten skada när han väl gjorde det... Där ser man vad fel man kan ha!

För övrigt tycker jag att Epic Balor bör ha sällskap av en Tiefling. Det dubblar hans Vopal-chanser!

Eksem

Champion
Och JAG trodde att Humanoids och Monstrous Humanoids var samma sak, med hänsyn till Flind Captain alltså. Men så är det alltså inte?

Lambi

Swordsman
Flind ger inte sin bonus till Monstrous Humanoids. Jag trodde att så var fallet först, men det var fel.