Nekromanti Battle report DDM

stilton_UBBT

Veteran
DDM söndag 19/3 2006, 200 poäng LE vs CE, hemma hos Organ

Jag hade väntat otåligt på att få revansch mot Organ efter pisket jag fick mot hans Grim Necromancer-gäng. I den matchen insåg jag hur bra Dire Guards kan vara med sin Conceal 11. Härmapa som jag är skaffade jag två stycken själv och byggde ett eget LE-gäng baserat kring en Dark Naga som commander. Vi körde på Drow Outpost (min favoritkarta).

Jag körde ett band med mycket Underdark:
Dark Naga (lightning bolt, bigbys slapping hand, conceal 6)
Duergar Champion x2 (hårda, conceal 6)
Destrachan (tvekade mellan denna skrikare och en Skullcrusher Ogre, reach 2 borde vara bra på bron i mitten om han står bakom duergarna. Men jag ville se hur svårt det var att köra med
cone-attacker. Destrachan drar också nytta av Nagans commander effect.)
Dire Guard x2 (hårda, magic missile, och conceal 11)
Iron Cobra (bodyguard till Nagan, var det tänkt…)
Blue (har aldrig lyckats med den, men vad begär man för fem pinnar?)

Jag har för övrigt en Beholder, men tyckte den var overkill i en friendly match…

Organ var sugen på att provköra sin otäcka Warduke som han just bytt till sig och den var precis lika hemsk som man kunde vänta sig. Hans CE-band var mycket War Drums:

Bugbear Champion of Erythnul
Warduke
Fiendish Girallon
Orc Mauler
Deathlock x2
Quaggoth Slave

Organ fick välja sida och bestämde sig efter lite rafsande i skägget för att starta på Drow-sidan (den med vakthuset). Han vann också initiativslaget och kutade iväg med sin Quaggoth slave för att lägga beslag på bron för lite snabba VP. Den stora vita Girallon-apan kom springandes ensam på min högerflank (för att greppa lite VP vid en stora svampen skulle jag tro) och Deathlocksen placerade ut sig för att pinga mig med sina magiska missiler.

Jag lät mina Duergar-champinjoner rusa mot bron, med Nagan lite på avstånd, medan jag skickade Destrachan med en Dire guard för att ta hand om Girallon. Samtidigt lirkade jag iväg den andra dire guarden med en lite Blue som sällskap för att ställa sig i skjutläge på vänsterflanken.

Runda två-tre började bra för mig. Grabbarna Duergar rusade på Quaggothen och fällde honom med ett enda slag, varpå de hamnade i närstrid med Warduken och Orc Mauler mitt på bron. Där stod de i åtskilliga turns och vevade. På högerflanken lyckades jag driva Girallon på flykten med hjälp en lightning bolt från Nagan. Han hämtade sig aldrig utan sprang av plan. Samtidigt blev min Blue frizzlad av en Deathlock. Bugbear-commandern placerade sig i läge för att slänga sina skrämmar-spells.

Omkring runda sex-åtta hände några avgörande saker. Min Destrachan hade lirkat sig ut till höger om bron och skrek på Bugbearen för 15 poäng. Organ blev lite oroad och flyttade honom ur läge, varpå jag sköt honom för 5 poäng med en Dire Guard. En missad moralcheck och så var han historia. Warduken gick på som en slåttermaskin och fimpade kobran och mina duergar på bron (den ena flydde i panik). Turligt nog lyckades jag förgifta honom med min ganska sopiga Iron Cobra, vilket skulle visa sig avgörande. Ronderna gick och snart var jag nere i två Dire guard, sedan en. För varje turn blev duken alltmer förgiftad.. men jag slog asdåligt och lyckades nästan aldrig skada honom i melee. Organs Deathlocks hade slut på skott och gick och gömde sig för att fila naglarna, eller nåt.
Nagan avvaktade (slut på skott och spells…) så jag rusade på duken med min destrachan - som också stöp mot duken. Läbbigt med den där Methodical killer-effekten... (Jag tror warduken slog ihjäl allt som dog i mitt band, med undantag för bluen.)
När warduken var ner på 5 hp träffade äntligen den sista Dire-guarden med en critical, och Organ sträckte vapen. Med bara två Deathlock var han chanslös mot en oskadd Naga och en Dire guard.

En spännande fajt, och Organ var sportslig som alltid. Tack för matchen!

Organ

Out of time, out of mind
Ja det var onekligen en spännande holmgång. En av de avgörande ögonblicken i matchen och anledningen till min förlust, inser jag såhär efteråt, var när min Fiendish Girallon som rusat på bakvägen och stod och tampades med Destrachan och en av Dire Guarderna, missade sin chans att få till sin Rend. Hade han lyckats med det hade det varit boom-shackalack-och-tack-för-kaffet för destrachan, vilket hade öppnat upp hela din formation för en attack bakifrån. Troligtvis hade du varit tvungen att skicka tillbaka en av dina Duergar för att skydda Dark Nagan, vilket antagligen betytt att bron ganska snabbt hade fallit för War Duken och Orc Maulern. Men tyvärr så, genom den svekfulla hyndan fortunas nyck, ansåg min Girallon att skrikandes rusa hem till sin mors fyrarmade omfamning var ett bättre alternativ. :gremgrin:

War Duken var en angenäm överaskning. Han betalade sig verkligen mer än väl, trots sin höga kostnad, och trots att de andra i bandet vek sig lite väl lätt tyckte jag, drog han ett större lass än väntat och var faktiskt inte långt ifrån att faktiskt vinna partiet på egen hand. Hade det inte varit för den där olycksaliga järnkobran med sitt förgiftade bett hade det mycket väl kunnat vara så att War Duken ensam kunde stått kvar på slagfältet.

På det hela en mycket spännande match som jag inte alls hade nått emot att förlora eftersom att jag fick göra det med stil. Jag förlorar hellre en spännande match än krossar min motståndare i en tråkig.

Tack för matchen!
Tack detsamma! :gremgrin:

/Anders

Lambi

Swordsman
Tufft!

Tack för rapporten. Smygläste den för ett tag sedan men lästen den inte riktigt förrän nu. Lite funderingar kring några av figurerna ni använde här nedan:

Warduke'n måste testas. Jag tror dock det är knepigt att få igång methodical killer. Tror man mest får spela det som "oj vad trevligt, nu får jag använda den förmågan" istället för "hmm, hur ska jag få igång den förmågan nu då". Den verkar ha sopat duktigt i den här matchen iaf.

Fiendish Girallion har en vidrig rend men den kan vara knepig att få iväg. Skadepotentialen gör dock att motståndaren måste kolla i dess riktning en del.

Duergar Champions är teh shit. Jag hade 3(!) i turneringen och dom tjänade väl. Dom piskar ut redigt med skada, tål ok (fast med ac 20 och conceal 6 blir det oftast tillräckligt) och springer inte så ofta (2 sprang i totalt 4 matcher - båda klarade andra moralslaget). Dom är hemskt trevliga med Dark Naga som kan köra hela 4(!) bigbys whooping ass (Sorcerer Spells). +15 för 15 magic kan bli en del om man svärmar med 3st (och en efreeti, fråga Vulf hur ont det gör på ens stålpredator=).

Quaggoth Slave är en pjäs jag tror kommer användas en hel del. 10 poäng kan man oftast avvara för någon som kan skada motståndaren om denne inte aktar sig. Fearless är underbart. Savage Frenzy är tufft, manligt, hårigt, motorolja och allmänt hiphop (även om jag inte tycker om hiphop iofs).

Dire Guards är tuffa (läskigt svåra att träffa med conceal 11 och 1 runda incorporeal för allt utan blindsight/blind fight) men jag tror inte man ska använda mer än 1. 2st = 48 poäng vilket är mer än 1 Helmed Horror. 1 Duergar champion + 1 Large Duergar = 48p. Är dom så bra i flertal? Magic missile till att få ner skadan till moral eller plocka foder (aktivationer) och sen är dom bra att flanka med (dom slår ok, men inte mer) har jag fått för mig.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Tufft!

Warduke'n måste testas. Jag tror dock det är knepigt att få igång methodical killer. Tror man mest får spela det som "oj vad trevligt, nu får jag använda den förmågan" istället för "hmm, hur ska jag få igång den förmågan nu då". Den verkar ha sopat duktigt i den här matchen iaf.
Om jag hade haft en Warduke hade jag nog testat något i den här stilen:

Warduke
2 Red Samurai
Tiefling Captain
Orc Wardrummer
2 Orc Warrior
Hyena

Jag vet inte om det räcker, men två eldsprut borde åtminstone ge en chans för metodical killer att kicka igång ordentligt.

/Dimfrost

Organ

Out of time, out of mind
Re: Tufft!

Warduke'n måste testas. Jag tror dock det är knepigt att få igång methodical killer. Tror man mest får spela det som "oj vad trevligt, nu får jag använda den förmågan" istället för "hmm, hur ska jag få igång den förmågan nu då".
Stämmer bra. Det är snarare fråga om någon slags bonuspryl man kan få om man har tur än något man kan planera in, särskilt med tanke på WDn inte är någon man sätter på att jaga småkillar utan han ska ju banka på det största och hårdaste motsåndaren har.

Fiendish Girallion har en vidrig rend men den kan vara knepig att få iväg. Skadepotentialen gör dock att motståndaren måste kolla i dess riktning en del.
Stämmer bra det med. FGs nackdel är ju som bekant att den faktiskt inte tål så mycket stryk, så det räcker med att vinna initiativet och ge den 30p i skada för att den eventuellt ska springa av banan (vilket faktiskt hände). Men får man bara chansen så är det inte särskillt knepigt att få till sin rend med tanke på att båda dess attacker görs på +12, och då sitter motståndaren där med 50p mitt i nyllet. Så det är en klar chansning att ha den med då den kan betyda både megasuccé likväl som fiasko.

Quaggoth Slave är en pjäs jag tror kommer användas en hel del.
Man får VÄLDIGT mycket för poängen, så jag kan mycket väl tänka mig att de kan bli populära.

Dire Guards är tuffa (läskigt svåra att träffa med conceal 11 och 1 runda incorporeal för allt utan blindsight/blind fight) men jag tror inte man ska använda mer än 1.
Framförallt så är de så kul att spela med för att de är så flexibla. De kan användas på avstånd samtidigt som de faktiskt kan bita ifrån sig i närstrid om det skulle behövas. Och sedan med HP 40 och conceal 11 så blir de jäkligt knepiga att ha omkull. Sedan ser de coola ut också. :gremgrin:

/Anders