kalcidis
Hero
Har funderat de senaste dagarna på hur det skulle se ut att genomföra ett Battle Royale spel (vad Battle Royale är kan du med fördel se här ).
Problemet med hela projektet är att det antagligen skulle bli för dumt för rollspel, för tjock för brädspel och för stort för figurspel. Varför kan man då fråga sig själv? Jo, det ska jag förklara här nedan.
För dumt för rollspel: Det är nämligen såhär att man som spelare gestaltar 1 karaktär och gruppsamarbete är i princip uteslutet då det handlar om ens egna överlevnad till kostnad av alla andras liv. Därav kommer det mer handla om att SL spelar med en spelare åt gången och att den personen endast 1) springer omkring i jakt på att döda de andra, 2) gömmer sig för att inte dödas av de andra, 3) försöker göra något annat smartass för att överleva. Så nedsinkandet av spelet kommer vara ett stort problem om man endast försöker hålla det som ett rollspel (rollspel by normal means vill säga.)
Dessutom kommer SL vara tvungen att hålla reda på vart på ön (då BR utspelar sig på en ö) de olika spelarna håller till. Vilket för mig till nästa punkt:
För tjockt för brädspel: I brädspel så är man för bunden vid brädet (Hear Ye! Hear Ye! Sherlock has come to a conclusion) som är ett stort problem då det inte är önskvärt i BR där ångest och rollspelande kommer vara en väsentlig del av hela saken. Dock har brädspel intressanta saker så som kortdragningar (vapen och utrustnings kan presenteras lite vackert på det sättet t ex). Utrustning och manicker är ju väldigt viktigt för spelet och mycket beror ju på tur av vad man hittar. Så ett system med kort skulle ju vara en bra lösning på det hela. Det skulle avlasta SL från mycket tankearbete plus att det ger hela spelet lite mer game-stylee över sig. Det är ju just det BR är för människorna utanför; ett spel som i grunden är ett samhällsrehabiliteringsprogram, så att inte utnyttja det skulle vara lite tråkigt.
Dessutom så är det intressant med 'spelplanen' för rollpersonerna och de andra på ön. De som har sett filmen vet att visa delar av ön är 'farliga zoner' under specifika tidspunkter och därav kan det vara intressant att ha ön uppdelad i rutor (då övervakningssystemet använder sig av det iomed farozonerna).
För stort för figurspel:
Det bästa hade dock varit att genomföra det som ett figurspel. Man hade haft lite snygga figurer (japanska skolflickor, borde finnas marknad för sådana figurer även utanför spelmarknaden ) och en grym terräng att leka med. Det är dock för ambitiöst och att fördumma hela saken till ett figurspel skulle vara att förlora det som är intressant med det; rollspelande hack 'n' slash som är större än hela konceptet rollspel.
Därav skulle en kombination av de tre olika stilarna vara det optimala; Battle Royale the Role Playing Table Top Board Game. Hur gör man då något sådant som är smärtfritt snabbt och roligt att spela?
Kom med idéer gott folk! Dessutom hur grymt skulle det inte vara att visa instruktionsvideon för BR till spelarna innan spelsessionen?
Problemet med hela projektet är att det antagligen skulle bli för dumt för rollspel, för tjock för brädspel och för stort för figurspel. Varför kan man då fråga sig själv? Jo, det ska jag förklara här nedan.
För dumt för rollspel: Det är nämligen såhär att man som spelare gestaltar 1 karaktär och gruppsamarbete är i princip uteslutet då det handlar om ens egna överlevnad till kostnad av alla andras liv. Därav kommer det mer handla om att SL spelar med en spelare åt gången och att den personen endast 1) springer omkring i jakt på att döda de andra, 2) gömmer sig för att inte dödas av de andra, 3) försöker göra något annat smartass för att överleva. Så nedsinkandet av spelet kommer vara ett stort problem om man endast försöker hålla det som ett rollspel (rollspel by normal means vill säga.)
Dessutom kommer SL vara tvungen att hålla reda på vart på ön (då BR utspelar sig på en ö) de olika spelarna håller till. Vilket för mig till nästa punkt:
För tjockt för brädspel: I brädspel så är man för bunden vid brädet (Hear Ye! Hear Ye! Sherlock has come to a conclusion) som är ett stort problem då det inte är önskvärt i BR där ångest och rollspelande kommer vara en väsentlig del av hela saken. Dock har brädspel intressanta saker så som kortdragningar (vapen och utrustnings kan presenteras lite vackert på det sättet t ex). Utrustning och manicker är ju väldigt viktigt för spelet och mycket beror ju på tur av vad man hittar. Så ett system med kort skulle ju vara en bra lösning på det hela. Det skulle avlasta SL från mycket tankearbete plus att det ger hela spelet lite mer game-stylee över sig. Det är ju just det BR är för människorna utanför; ett spel som i grunden är ett samhällsrehabiliteringsprogram, så att inte utnyttja det skulle vara lite tråkigt.
Dessutom så är det intressant med 'spelplanen' för rollpersonerna och de andra på ön. De som har sett filmen vet att visa delar av ön är 'farliga zoner' under specifika tidspunkter och därav kan det vara intressant att ha ön uppdelad i rutor (då övervakningssystemet använder sig av det iomed farozonerna).
För stort för figurspel:
Det bästa hade dock varit att genomföra det som ett figurspel. Man hade haft lite snygga figurer (japanska skolflickor, borde finnas marknad för sådana figurer även utanför spelmarknaden ) och en grym terräng att leka med. Det är dock för ambitiöst och att fördumma hela saken till ett figurspel skulle vara att förlora det som är intressant med det; rollspelande hack 'n' slash som är större än hela konceptet rollspel.
Därav skulle en kombination av de tre olika stilarna vara det optimala; Battle Royale the Role Playing Table Top Board Game. Hur gör man då något sådant som är smärtfritt snabbt och roligt att spela?
Kom med idéer gott folk! Dessutom hur grymt skulle det inte vara att visa instruktionsvideon för BR till spelarna innan spelsessionen?