Nekromanti Battlestar Galactica kampanjer

Jag köpte nyss rollspelet Battlestar Galctica eftersom jag är ett enormt fan av serien, och precis som många andra så har jag haft svårt att tänka ut lämpliga kampanjidéer till settingen av uppenbara skäl.

Därav så tänkte jag att den tråden kunde bli en tråd där vi snackar BG och hur och vad för slags kampanjer som skulle vara möjliga och framförallt intressanta.

Jag har sedan dess att rollspelet kom ut gått och burit på en kampanjidé som jag tror skulle kunna bli riktigt häftig.

Tänk om ytterligare en, eller kanske rentav två Battlestars klarat sig likt Galactica och Pegasus gjort.
Det räcker ju med en för att man ska ha en setting för sin kampanj, och jag tycker inte det känns som en total osannolikhet att man skulle kunna dra in en Battlestar till i kampanjen ungefär som när Pegasus kommer in i serien.

Det är iaf min idé, den är inte speciellt utarbetad för tillfället utan bara lösa idéer, men det känns som om att det kan gå att göra något spännande och intressant utav det utan att det blir för likt serien.

Någon mer som har idéer ? Några synpunkter på min idé ?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det här är anledningen till att jag generellt inte köper licensspel. Vilka hjältarna och huvudstoryn är är ju redan etablerat. Jag har skämtat med mina kamrater många gånger om en kampanj där man spelar städare på Stargatebasen...

Nå; lite konkreta råd: Skit i serien. Reboota universat. Skit i allt som hänt. Plocka bort så många av seriens viktiga karaktärer du kan och ersätt dem med rollpersoner istället. Vill någon spela en lurig fan? Bra, ingen Gaius, stoppa in den rollpersonen istället. Spela ut mänsklighetens fall och alltihop, men med nya huvudpersoner.

Försök att få spelarna att skapa rollpersoner som krokar in i varandra, som har förflutet tillsammans. Låt dem hitta på SLP:er som kan komma in och vara oväntade.

Kort sagt: Skit i serien. Gör din egen version. Använd några av de häftigare SLP:erna, men låt saker och ting hända i andra riktningar baserat på vad dina spelare väljer.

Nu när jag tänker efter skulle det vara en skitrolig kampanj. Du har ju redan en massa dramaturgiska bomber att kasta in - folk visar sig vara cylons, profetior uppdagas till höger och vänster... Men här kanske tecknen betyder andra saker. Kanske är andra personer cyloner. Kan dina spelare påverka historiens gång?

Som jag skrev ovan så grundar sig min idé på att Rpna befinner sig på ett helt annat skepp än Galactica och att de på det skeppet kan ta ledande roller.
Att spela på Galactica är inte ens tänkbart för min del iaf.

En lista på andra Battlestars som nämnts i förbifarten eller haft en större roll i serien.

List of Battlestars
Only five Battlestars were known to have survived by the time the original movie took place.

Many are identified in background radio chatter in the original pilot film ("... Battlestars Atlantia and Acropolis losing speed..") (Background voiceover Male: "...Request damage reports from Battlestars Triton and Pacifica.." Background voiceover female: "...no response from the Triton and the Pacifica")

Battlestar Galactica
Last surviving Battlestar, built 500 yahren before the close of the Thousand Yahren War. It is commanded by Commander Adama. The Galactica has about 150 Vipers aboard, a mixture of its own, some from the other Battlestars at the Peace Conference, and a great number of fighters from the Pegasus.

Battlestar Atlantia
Battlestar of President Adar, lost at the Peace Conference. Shown in the original pilot film.

Battlestar Pacifica
Lost at the Peace Conference.

Battlestar Triton

Battlestar Acropolis

Battlestar Pegasus
Sole survivor of the Battle of Molecay, 2 yahren before the Destruction of the Colonies. The Pegasus was commanded by Commander Cain. Missing in action, since the Battle of Gamoray when she destroyed two Cylon Basestars. Viper pilots from the Pegasus' Silver Spar Squadron, wore a helmet design that bore a 'flying horse' unlike the Galactica's Blue and Red Squadron pilots falcon/eagle crest Viper helmets, due to the Pegasus' own namesake.

Battlestar Columbia
In the episode "Gun on Ice Planet Zero", a Cadet Cree claims to be from the Battlestar Columbia in an attempt to foil the interrogation efforts by the Gold Command Centurion Vulpa. Vulpa answers back that the Columbia was lost in the Peace Conference with the rest of the fleet.

Battlestar Rycon
In the episode "Take the Celestra," during an awards ceremony Commander Kronus is described as having 'risen from the ranks to command the Battlestar Rycon, a ship famed for destroying 3 Cylon Basestars at the Battle Of Cosmora Archipelago, but at the cost of the Rycon herself presumably.

Battlestar Cerberus (non-canon)
A ship Adama serves on prior to the exodus from the Twelve Colonies. Mentioned in one of the novels based on the original series; War Of The Gods. The Maximum Press 'Asylum' comic book story 'Baptism of Fire' had a tale based on the novel's passages refering to the Battlestar Cerberus and featured a flashback story of Adama, Tigh and Cain serving in 'Bronze Squadron' on the Cerberus, under Commander Odysseus. According to the War Of The Gods novel, Adama's life was saved by his friend Lt Apollo during the Cylon Raiders "spin wheel attack" in a dogfight (seen in the series when 3 Cylon Raiders pivert downwards) but tragically dies in the attack himself. Adama then named his first born son in his honor (thus giving Captain Apollo in the TV series more of a background origin). Some design work on the ship's insignia was said to have been made, the Viper helmets of the Cerberus would've featured a 3 headed dog design.

Battlestar Solaria
Another ship mentioned as destroyed in the novelization of the original series 1st episode. Was the last Battlestar destroyed according to the Battlestar Galactica novelization, when Lt Starbuck and Lt Boomer tried to find another ship to land on because of burning up a lot of fuel due to the use of full turbos on their Vipers, during the Battle Of Cimtar. Its ship insignia would've featured a 'Burning Sun' and as the ornament crests on the Viper pilots helmets.

Battlestar Prometheus
Another ship that was on a list of names given to the costume department during production of the series. Viper pilot helmet ornament and ship insignia, would have featured a hand holding a burning torch, to denote what Battlestar the Viper pilot was assigned to and the ship's actual flag insignia.
Battlestar Bellerophon
Referenced under the "Tigh" section in 'Encyclopedia Galactica' Battlestar Galactica book. Said to have been a previous Battlestar the later Battlestar Galactica Colonel served on prior to the Galactica herself.

Battlestar Chronos
Destroyed in the Battlestar Galactica comic book "Pegasus" by Cylons just prior to the second Cylon War.

Ok, jag gör ett nytt försök att få igång lite kreativitet i den här tråden.

Vilka igentliga alternativ har man när man ska skapa en BG kampanj? Vill man (och det vill åtminstone inte jag) så föreslås det ju att man tar roller ombord på Galactica.
Det känns trist och lämnar inte så mycket till spänning för spelare som följt serien, det är iaf min åsikt.

Desutom känns idén trist och lämnar inte mkt utrymme att skapa en egen cool plotline.

Så vad finns det för andra alternativ?

Kranks förslag att nollställa allt känns inte aktuell heller, det känns aningen drastiskt att nolla hela settingen, det är liksom inte Bg längre då känns det som.

Man kan förlägga kampanjen under "The first Cylon war". Ett alternativ som ger betydligt mer öppningar till kampanjer känns det som. Nackdelen är att Cylonerna inte har utvecklat sina "Skinnjobs" ännu och känslan man kan så hos spelarna om misstankar om vem som är ett "Skinnjob" eller ej försvinner. I mina ögon är det en ganska stark krydda som jag inte skulle vilja gå miste om iaf.

Ett annat alternativ är att man sätter kampanjens start precis innan Cylonernas totala supriseattack på de tolv kolonierna.
Säg att man spelar på Caprica och låter spelarna få erfara förintelsen av sin hemplanet men att de lyckas fly från Caprica med en mängd andra civila ombord på ett icke militärt skepp.
Därefter kan man föra kampanjen i div olika riktningar.
De kanske snappar upp ett nödrop från en militärbas så den kan kopplas ihop med alternativet nedaför.

Ytterligare ett alternativ är att man spelar forskare/militär personal på någon militär forskningsstation på någon avlägsen måne.
Man har tillgång till ett par skepp.
Den högst rankade officeren vägrar lämna stationen när Cylonerna anfaller, vad sker då? Väljer Rpna att stanna och slåss mot de överväldigande oddsen, eller väljer de att fly och att ta en konfrontation med officeren och soldaterna på basen. Några av soldaterna kanske vacklar i sina beslut och kan sluta upp på Rpnas sida.

Det var allt jag hade på rak arm.

Kom igen Krille! Jag vet ju att du har massor av idéer som bara ligger och pyr. Om inte annat så kan du brainstorma lite precis som jag gör vilket kanske kan leda till några coola idéer!?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Draugen said:
Vilka igentliga alternativ har man när man ska skapa en BG kampanj? Vill man (och det vill åtminstone inte jag) så föreslås det ju att man tar roller ombord på Galactica.
Det känns trist och lämnar inte så mycket till spänning för spelare som följt serien, det är iaf min åsikt.

Desutom känns idén trist och lämnar inte mkt utrymme att skapa en egen cool plotline.
Varför inte? Det finns väl inget som säger att det måste hända precis som det gör i serien heller?

Så vad finns det för andra alternativ?

Draugen said:
Kranks förslag att nollställa allt känns inte aktuell heller, det känns aningen drastiskt att nolla hela settingen, det är liksom inte Bg längre då känns det som.
Själv tycker jag ju att Battlestar Galactica är mer än bara sina nuvarande karaktärer och plot. Det finns en känsla och en stämning och en typ av berättelser som serien berättar och använder sig av. För att inte tala om att all utrustning och problematik skulle vara likadan ändå - datorer är fortfarande primitiva ickenätverkade saker, till exempel. Jag tror att det går alldeles utmärkt att reboota ploten och ändå behålla väldigt mycket av originalkänslan.

Dina övriga förslag är coola och spelbara, men åtminstone jag skulle nog få känslan hela tiden av att allting coolt hände för nån annan någon annanstans, vilket skulle störa mig.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Okej, jag heter inte Krille men jag hoppas jag får svara ändå?

JHag tycker också det vore poänglöst att plocka bort det etablerade och nollställa. Köper jag ett licensspel vill jag att det utspelar sig parallellt med det och kanske att de etablerade karaktärerna gör en cameo.

I första säsongen fick vi följa Helo ombord på jorden och i andra fick vi se motståndsorganisationen där. Senare plockades dem upp och fördes tillbaka till Galactica. Det är väl just där som jag skulle börja kampanjen. (Inte för långt tillbaka för snart kommer Caprica-serien och det är ju dumt att motsätta den direkt :gremwink: )

Jag skulle sätta upp kampanjen innan anfallet mot Caprica och låta karaktärerna överleva det på något sätt. De tvingas överleva mot Centurions som var ute och jagade dem och mot radioactive sickness.

Under den här tiden så träffar de på andra personer och börjar sakta arbeta för att överleva. Som "middle season"-avsnitt skulle jag då lägga att de får veta att någon motarbetar dem. På något sätt visar det sig att cylons är medvetna om deras planer, för att sedan bygga mot avslöjandet att en i gruppen är ett skinjobb (inte en karaktär, utan en av de som de mött upp). Det skulle kunna kombineras med någonting annat också, något mål som karaktärerna strävar mot.

Säsong två skulle leda fram till den punkt där de slöt upp med Samuel Anders motståndsorganisation och sedan plockas upp tillsammans med dem till Galactica. De får alltså möta ytterligare en känd från TV-serien.

Säsong tre skulle jag låta dem få någon form av tråd ombord the Civilian Fleet. Alla kan ju inte gå med i armén. :gremwink: Det här ger också möjlighet till att karaktärerna att återknyta kontakt med sådana både fiender och vänner som de trodde var döda. Hur är det att återgå till ett vardagligt liv egentligen?

Säsong fyra... Well, får jag återkomma då jag vet hur serien slutar? :gremwink:

Överlag skulle jag också föra in mycket av BSG:s religioner och spela på den mänskliga spirualiteten och den mänskliga naturen eftersom det för mig känns som det viktigaste i serien.

Vet inte om det gav dig några idéer som kan användas, men...

Jag hade inte en aning om Caprica serien faktiskt, men det verkar ju lovande. Vi får hålla tummarna att det blir bra.

Låter som ett bra upplägg.

Att lägga upp det på ett tv-serie vis var också en tanke jag hade, så där har vi tänkt lika.

Första säsongen - Här bygger man upp karaktärsrelationerna och formar band till en drös med SLPs, som tex familj och nära vänner och eventuella partners.
Man fokuserar på att etablera starka band och skapar känslor för SLPna som snart kommer att försvinna så att förlusten efter dem märks.
När sedan attacken kommer efter ett par spelmöten så slits familjerna och vännerna ifrån varandra.
Vilka dör och vilka överlever?
Relationer, Vänskap, Kärlek och valet om vilken karriär man ska gå i livet sätts i fokus.

Forts följer.