Nekromanti Battlestar Galactica och Firefly

Shade Nox

Veteran
Hejsan alla muntra rollspelare. Har två frågor. Är det någon som har testat battlestar galactica rollspelet? Såg häromveckan att det hade kommit och jag är ett stort fan av tv-serien så jag funderar på att skaffa det. Undrar mest om nån testat/kollat i boken?

Sedan undrar jag oxå om det finns något officiellt rollspel till serien Firefly? Det är en sjysst värld och skönt stuk på allt så ett rollspel hade varit koolt.

(Spelar inte vanligtvis rollspel byggda på tv-serier, men det är inte för inte man är en tv-nörd).

God Jul på er!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
God jul på dig själv!

Jag har inte testat Battlestar Galactica-rollspelrt så det kan jag inte säga någonting om. Däremot vet jag att det finns ett rollspel som baseras på filmen till Firefly, nämligen Serentiy. Rollspelet heter likadant också för övrigt.

Av det som jag läst här på forumet så verkar det också fått rätt bra kritik också.

Krille

Super Moderator
Battlestar Galactica och Serenity

De officiella rollspelen på Battlestar Galactica och Serenity ges båda ut av samma företag och använder samma regelsystem (i stort sett - det är några små skillnader i framförallt för- och nackdelar).

Systemet är att du har en attributtärning och en färdighetstärning. Ta en av varje, rulla dem och lägg ihop, och kom över en svårighet. Lyckas du så funkar det. Tärningens storlek avgör hur bra man är, så en fetkass person har d2, medan en tokbäst person har d12 eller d12+nån annan tärning.

Det ballaste i systemet är plot points. Dessa motsvarar erfarenhetspoäng och kan bland annat användas till att bli bättre. Man får dem på de vanliga sätten, men framförallt genom att spela ens nackdelar. Plot points kan dessutom användas för att etablera saker - tycker jag att det passar att en av prisjägarna som pekar revolver på mig är en gammal flamma till mig så kostar det helt enkelt en klase plot points, förmodligen ganska många.

En kul grej är att rymdskepp behandlas som rollpersoner. De har samma stats som rollpersoner, och egna färdigheter och för- och nackdelar.

Serenity är det spel som jag är mest imponerad av, för det lyckas bäst med att fånga stämningen. En stor del är språklig - reglerna är skrivna lite på lite sydstatsaktig engelska med inslag av en och annan kinesisk fras. Galactica är mer ordinärt designad, med ganska vanligt rollspelsspråk.

Jag var inte helt förtjust i den grafiska utformningen i båda spelen, och Galactica var jag aningen mindre förtjust i än Serenity. Det är typisk tvåkolumning rollspelslayout i båda spelen med en massa grafiskt bjäfs, foton från respektive TV-serie (plus film i fallet Serenity). Galactica lider av fult och oläsligt rubriktypsnitt också.

Så ett kort betyg på en sexgradig skala: 4 för Galactica och 5 för Serenity. Bra regelsystem i grund, minus lite kass design för båda, och minus lite till för Galactica för kassare utformning, mer inlåst värld, lite tråkigare och mindre stämningssättande språk, och större beroende av att man har sett TV-serien.

Battlestar Galactica: :t6r-4:
Serenity: :t6r-5:

Shade Nox

Veteran
Re: Battlestar Galactica och Serenity

Tack så mycket för svaren =) Nu saknas bara rollspelen i min hylla =P