Nekromanti Battlestar Galactica

Vet att detta har talats om i tidigare disskusioner och varför ingen köpt licensen till att göra ett rollspel, och well, nu är det här !

Jag vandrade in på Sf-bokhandeln igår och så uppenbarade sig boken där i hyllan, blev rätt positivt överaskad kan man säga. Har inte hört ett knyst om att det skulle släppas och helt plötsligt finns det bara kändes det som, en cool känsla !

Så är det någon som införskaffat det ännu ? Vad är era tankar kring spelet ? Verkar det bra ?
Jag trodde först det var en D20 produkt men jag hade väldigt fel där så det var positivt ur min synvinkel iaf. Hade det inte varit för att jag gick in med tankarna inställda på att köpa lite andra böcker hade det nog hamnat i hyllan men nu blev så inte fallet, inte ännu i vilket fall.

Battlestar Galactica RPG

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag vet inte mycket...[ANT]

...men för den som är intresserad så finns spelet till ett relativt lågt pris på Adlibris. Och om dollarn fortsätter att sjunka så kan det tänkas att det blir ännu billigare.

Krille

Super Moderator
En gissning

Nyheten om Galactica-rollspelet har varit ute i ett år drygt nu, och jag har inte hört så mycket mer om det.

Från vad jag kan läsa så verkar det ha samma regelsystem som Serenity RPG, och tydligen samma utvecklare också. Det gör att jag är positivt inställd - regelsystemet i Serenity är riktigt bra och passar miljön, och författarna lyckas mycket bra med att fånga känslan i TV-serien. Det är nog inte så svårt att anpassa regelsystemet till Galactica, då båda bygger på premissen skitig SF-serie med mycket drama.

Så de har en bra grund att stå på. Exakt hur det är får jag väl se inom kort. :gremgrin:

Mogger

Hipsteranka
Re: Battlestar Galactica (lite OT)

När det gäller alla TV-serier som finns spelar jag hellre samtliga med Primetime Adventures än något annat system.

Men eftersom jag älskar BG ska jag kolla upp det. Har Serenity RPG hemma men har inte bläddrat så mycket i det.

Re: En gissning

Nyheten om Galactica-rollspelet har varit ute i ett år drygt nu
Jag har iaf inte hört något om det innan jag såg det. Men har man hållit ögonen öppna så har man väl kanske uppmärksammat det antar jag.

Krille

Super Moderator
Battlestar Galactica, första intryck

Jag har bläddrat en del i mitt (ja! Mitt! MITT!) ex av Battlestar Galactica. Inte detaljstuderat, men skummat. Och jag har fått lite intryck.

<ul type="square">[*]Det är väldigt lite ändringar i regelsystemet gentemot Serenity. I princip är det att för- och nackdelar inte mäts med skalan Minor/Major, utan med skalan d2/d4/d6/d8/d10/d12, och köpts för poäng enligt den skalan, precis som attribut och färdigheter.
[*]Det finns inga särskilda rymdstridsregler. Rymdstrid hanteras precis som vanliga strider. Det finns lite mer kommentarer i BSG än i Serenity om hur rymdskeppens attribut ska användas.
[*]Designen är rollspelig. Jag stör mig på ligaturerna, och rubriktypsnittet är oläsligt här och var på så sätt att man väldigt lätt läser fel.
[*]Det är ett rätt matigt spelledarkapitel som behandlar teman och idéer i Galactica. Däremot är det inte så hejjans mycket bakgrund. Det är lite historik för kolonierna, en klase prylar, en hög spelledarpersoner och rymdskepp, och en hög cylons i olika former.
[*]Det är inte självständigt, på så sätt att en grön spelledare från Mars som helt missat Galactica kan plocka upp det och spelleda det. Det är inte särskilt inspirerande heller, om man inte har en bonusinspiration med sig från Galactica. Men har man det är det ett trevligt spel.[/list]

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Battlestar Galactica, första intryck

Av din korta framställan av spelet så verkar det lida lite av samma problem som många rollspel i TV-serieutbudet gör. Dvs det ges ingen extra information förutom det man troligen vet genom just själva TV-serien. Det göra att det blir ganska så liite kul material att bygga kampanj eller äventyr på. Man hade ju gärna sett att det fanns lite extra runt omkring "settingen" som man inte har träffat på via själva TV-serien.

En fråga. Systemet i Serenity och BG, är det enkelt att överföra till andra TV-serier? Tänker då främst på Stargate ("Mig inte gilla D20").

Synd att de inte löst rymdstrider på ett mer intressant sätt. Kan man justera det för att passa grundsystemet bättre?

Krille

Super Moderator
Re: Battlestar Galactica, första intryck

Dvs det ges ingen extra information förutom det man troligen vet genom just själva TV-serien.
Det ger lite extra information om de tolv kolonierna, innan cylonerna bombar skiten ur dem, och det konkretiserar en hel del i TV-serien så att man slipper hitta på vad en Viper MkII ska ha för värden. Men den extra information man får handlar mest om saker som var innan cylonerna stekte kolonierna.

En fråga. Systemet i Serenity och BG, är det enkelt att överföra till andra TV-serier? Tänker då främst på Stargate ("Mig inte gilla D20").
Så länge TV-serien hamnar i action/drama-facket, som till exempel just Firefly, Galactica eller Stargate: SG1, så lär det inte vara några större problem.

Jag tror inte att det passar så bra till Vänner, Kvinnofängelset eller Hem till gården dock. :gremgrin:

Synd att de inte löst rymdstrider på ett mer intressant sätt. Kan man justera det för att passa grundsystemet bättre?
Asså, rymdstriden är enligt grundsystemet. Det spelar ingen roll huruvida du skjuter på någon med en pistol eller med en skeppskanon, och det spelar ingen roll huruvida du duckar bakom ett träd eller en asteroid. Den enda praktiska skillnaden är att du oftare använder rymdskeppets attribut än rollpersonens.

Det sagt så finns det i princip tre approacher till rymdstrid. Den ena är rymdstrid som ett litet brädspel (Babylon Project: Earth Force Sourcebook). Nackdelen med det är att man spelar inte rollspelet längre, man spelar ett brädspel.

Den andra är att författaren gör en massa komplicerade tilläggsregler för rymdstrid, ofta baserade på beskrivningen av luftstridsmanövrer i Falcon 4 eller annan stridsflygssimulator. I undantagsfall, om det handlar om slagskepp, används taktikbeskrivningen i brädspelet Wooden Ships&Iron Men. Oftast har författaren ännu mindre koll på flygstrid/skeppsstrid än på vanlig strid, så det innebär allt för ofta ett tungt, komplicerat och sällan speltestat rymdstridssystem.

Den tredje approachen är den som man har valt i Galactica - strid som strid, liksom. Har man ett snabbt och smidigt stridssystem så finns det ingen anledning att hogga ner det med detaljer som man ändå inte begriper sig på. Av de tre approacherna så är det den jag föredrar.