Nekromanti Battletech; att dela upp i grupper & måla

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är stolt ägare till Battletech 25th Anniversary Box Set. Givetvis vill jag måla mina små mechs. Man får alltså med 26 styckna små plast-mechs med i lådan.

Problemet är... hur jag ska måla dem. Färgscheman och så.

Första tanken var att kolla hur det ser ut i fiktionen. Det visade sig dock att färgschemat brukar bero på vilken gruppering som har mechen, och då jag hade tänkt mig att hålla min låda med mechs ganska flexibel så försvinner det alternativet; kan inte måla hälften gröna och hälften blå för då låser jag ju fast mig vid de uppdelningarna.

Andra tanken var att bara måla alla i samma färg; antingen grått eller nån grönfärg. Men ack vad trist...

Tredje tanken var att variera en smula; att ha en grå eller grön grund och sedan variera detaljer som armar etc. en smula.

Fjärde tanken var att ha ett system i variationen. Då funderade jag; hur kan man dela upp 24? På ganska många olika sätt. Man kan ha 2x12, 3x8, 4x6, 6x4, 8x3, 12x2. Å andra sidan fick jag med två klanmechs också, så det blir 26 totalt.

Och... Mechs är inte skapade lika. De har olika tyngd, är olika bra. Det finns ett system för att räkna ut hur bra varje mech är.

<a href="https://docs.google.com/spreadsheet
/ccc?key=0AozchQwE_4LWdFpBdHZUN3FQQ21Ma3h1R3lhWEtXQVE" rel="nofollow" target="_blank">här</a> finns en lista med de mechs jag har och även Battle Value för varje mech. Jag har också inkluderat de två klan-mechs de skickade med.

Min fundering nu: Finns det något smart sätt att automatiskt gruppera dem i så jämna grupper som möjligt?

Om jag har en serie siffror (875, 769, 749, 659, 770, 784 etc) och vill gruppera dem i så jämna grupper som möjligt, hur gör jag? Flyttar manuellt, eller finns det nån smart algoritm? Om jag ska ha två grupper ska ju varje grupp hamna så nära 14374, t.ex.

Det vore nämligen lite coolt att färgkoda olika delar av mechsen; typ "om man ska dela upp de 26 på två personer så kollar man på armarna; den ene ska ha gult den andre rött..."

Men, oavsett om jag målar så eller inte så känns grupperingen intressant och viktig. Balans är... trevligt. =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Och eftersom internet är internet, så hittade jag givetvis nån som redan gjort jobbet.

Och som balanserat efter allians och grupp i fiktionen. Jag säger då det; Battletechfolk är vansinniga. På ett bra sätt.

FedCom (BV 12,888)
Davion (BV 4,257)
Jagermech
Dervish
Enforcer
Quickdraw

Steiner (BV 4,348)
Commando
Hunchback
Zeus
Banshee

Mercenary (BV 4,283)
Assassin
Cicada
Whitworth
Atlas

Concord of Kapteyn (BV 12,899)
Kurita (BV 4,196)
Jenner
Panther
Dragon
Grasshopper

Liao (BV 4,501)
Clint
Vindicator
Catapult
Cyclops

Marik (BV 4,202)
Spider
Hermes II
Trebuchet
Awesome

Så... Grupper om 4-5 mechs, verkar vara lagom blandat i alla grupper... Då återstår alltså bara att kolla upp kanon-färgerna för de här olika grupperna...

EDIT: Alltså typ såhär:

Davion; Militär/mörkgrönt
Steiner; Blått
Mercenary; lite olika; jag väljer nåt smart =)
Kurita; Rött
Liao; Ljusgrönt / mörkrött
Marik; Lila