Jag tror att gränsdragningen mellan "egen gud" och "dwarkka" är extremt hårfin. 90% av alla fantasynördar någonsin har liksom fått för sig att Tolkiens valar är egna gudar, när de egentligen bara är änglar under Den enda sanna guden. Så jag skulle inte ha överfokuserat på det konceptet. Tirakerna tänker sig säkert att Makthah är höggudinnan som alla andra andar tjänar under, men deras språk kanske inte ens innehåller ordet "gud" och utomstående akademiker kan då spekulera bäst de vill om huruvida Ugarr är en gud, en deva, en ängel, en psykopomp, en demon, en avlägsen tremänning till St Dunkleousteus eller någon sorts ande.
De andra tirakisk "gudar" som har nämnts så vitt jag kan komma ihåg är Binderakk, stridens ande, och Gokka, urmörkrets ande; dessa beskrivs båda uttryckligen som "andar". Så det finns belägg för tolkningen att tirakerna ser de flesta av sina mytväsen som på något vis andligt underordnade Modern i mörkret.
Observera att detta absolut inte utesluter att dwarkkorna de facto har teotropiska själar; jag skulle till och med säga att det är sannolikt att de har det. Vi i vår värld har så mycket preconceptions angående begreppet "gud" att man kanske borde använda ett annat ord när man pratar om teotropiska väsen som helhet.