Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
Det där tycker jag är intressant, för jag skulle aldrig göra så som spelledare. Såklart, vissa in-game-bestraffningar utdelar man ju hela tiden, det är ens jobb som spelledare att låta det rollpersonerna gör få konsekvenser. Däremot skulle jag aldrig låta rollspelande leda till utvisning i fyra spelmöten. Det är ju liksom inte en ren in-game-bestraffning, utan den går över till att bli en IRL-bestraffning.Doctor_Hell said:skulle nån gå över ramarna så brukar jag straffa dom in game tex att det är inte socialt acepptabelt att hugga ner oskyldiga på huvudstadens gator då kommer stadsvaken och och det blir en rättegång till morgonen där du döms till döden sudda ut din karaktär gör en ny har man en höglevlad karaktär så känns det och man lär sig den hårda vägen att inte göra det misstaget igen är det ett mindre brott kör jag med du åker i fängelse under fyra spelmöten gå hem och kom tillbaka efter som sagt 4 möten
En utvisning i fyra spelmöten är definitivt något som skulle få mig att lämna en spelgrup med omedelbar verkan.
Samma sak med avrättningar av rollpersoner. Jag skulle inte automatiskt döda en rollperson (en avrättning är en autokill i mina ögon) för något som hänt under rollspelandet. Det enda sättet en rollperson dör när jag spelleder är på grund av att spelaren misslyckas i strid (eller mina spelledarmonster lyckas, såklart) eller dör av en annan regelmekanisk funktion.
För mig ligger inte makten över rollpersonernas liv och död hos spelledaren. Jag vill inte ha den makten, alls. Vem är jag att ta ifrån en spelare sin rollperson som han kanske har lagt jättemycket tid och glädje i att skapa och utveckla? Nej, den makten vill jag överlåta till systemet.
Däremot har jag makten att säga; "nej, jag vill inte spelleda dig längre".
Där tycker jag att kaninen har den största skulden. Han fråntar björnen makten över sin egen rollperson och försätter honom i en situation som spelaren uppenbarligen inte uppskattade. Han powergejmade mot björnens spelare på ett riktigt ojuste sätt. Det var en spelsituation som kunde ha blivit rolig om kaninens spelare innan spelmötet hade snackat ihop sig med björnen och kommit överens om att "du, vore det inte jäkligt kul om min kanin hela tiden retades med din björn och typ snodde prylar och sånt?"minns ett scenario där vi spelade M.U.A och gruppens mentalt muterade kanin snodde den muterade bittre björnens pipa och klättrade upp i ett träd och vägrade ge tillbaka pipan ett oskyldigt bus som resulterade i att björnen drog fram sin hagelbrakare och blåste kaninen till kingdom come ...
kaninens spelare blev skitarg och förbannad men björnens spelare ansåg det att han hade varnat kaninen men kaninen vägrade lyssna .. och det höll på att resultera i en vendetta mellan deras framtida karaktärer som höll på att mynna ut i verkliga livet och sånt vill jag undvika
Björnens spelare hade då kunnat säga sitt om det hela, kanske någoting i stil med; "absolut, men då vill jag att det inte dras för långt. Din rollperson får gärna retas om han innerst inne är lite rädd för björnen och lämnar tillbaka sakerna innan björnen blir jättearg".
Det är lite samma sak om man vill ha med en ledare i gruppen. Man bör komma överrens med resten av spelarna att "okej, den här rollpersonen är gruppens ledare, är alla med på det?". Om man då har en rollperson som ogillar auktoriteter (t.ex en chaotic neutral i D&D-termer) bör man komma överens om hur det ska hanteras, för det är inte kul för vare sig gruppens ledare eller de andra gruppmedlemmarna om en rollperson alltid ska sätta sig emot varenda beslut som fattas, bara för att.