Nekromanti beaumont adams pistolen

Spitfire

Swordsman
Nyligen införskaffade min western hjälte en brittisk Beaumont adams pistol, en pistol som beskrivs som en patronrevolver.
Jag fann det lite märkligt att en pistol som tillverkades 1855 (även om den patenterades 1851) använde patroner 2 år innan S&W model 1 som ju annars är den pistol som många anser vara den första patronrevolvern.
Så jag kollade upp lite grann om denna pistol på internet och fann att där står inte ett iota om den vara en patronrevolver utan beskrivs som en "percussion" dvs en slaglåsrevolver.
så nu undrar jag om Gillbringarna gjort ett misstag eller om det är så att Beaumonten som en brittisk revolver kunde undgå S&W patent på patronrevolver (vilket ju är förklaringen till att inga andra företag tillverkar patronrevolvrar förrän 1870+) och därför nytillverkades som en patronrevolver runt 1860.
Och vilken patron skulle den då använda? framtill 1870 fanns ju bara Henry RF i passande kaliber (och den var till deras gevär)

Organ

Out of time, out of mind
Efter att ha bläddrat i lite luntor i ämnet har jag hittat nått som kan vara förklaringen. Beaumont-Adamsrevolvern från 1855 var mycket riktigt ingen patronrevolver. Däremot konverterades senare ett antal till att använda enhetspatroner av centralantändningstyp i kaliber .44. Dessvärre har jag inga uppgifter på hur vanliga de var eller när det skedde.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Efter att ha kollat lite mer ingående har jag hittat uppgifter om att konverteringen ska ha skett 1868. Så det verkar som om din gunslinger blir tvungen att klara sig utan sin nya fina revolver. :gremfrown: (Såtillvida din SL inte är villig att ändra i historien.)

/Anders