problemet i hela frågan
problemet i hela frågan kommer hela tiden till att det hela måste spelas. Du kan inte emulera känslotillstånd för en spelare med regler, utan bara de prestandamässiga egenskaperna, tex höjd uppmärksamhetsförmåga, intelligens (abstrakt) och uthållighet, fysisk och mental nedbrytning och "sug" som du då måste införa något system för (kanske liknande "hunger" vilket jag använt i spel förr om åren).
Den mentala biten är viktigast tycker jag, faktiskt nästan allt. Också nån slags sanity (fast kanske inte som i CoC då) men som kan rehabiliteras är nödvändig. (Kult har dock säkert regler som kan anpassas för detta. Jag har dock knappa färdigheter i det spelet så jag bara antar detta.)
Jag har tidigare spelat narkoman i TW2K och Star Wars(!) och båda gångerna brast det i att spelledarna och mina medspelare inte ville hantera detta på ett seriöst sätt.
Reglerna på området i SW är ju obefintliga så jag fick rollspela det mesta och i TW2k har man ju i allafall berört prestationshöjande droger (min SL hade iallafall regler för det. Vi kan dock ha använt Delta Force systemet då) men denna fördomsfrihet gällde inte "nöjesdroger" och min karaktär rökte "bara" hasch av vilket jag fick sanslösa nackdelar.
I Star Wars spelade jag en revolutionär ultraliberal gunslinger (á la Will Lee/Dillinger i Place of Dead Roads av Burroughs) som utforskade all upplevelse och sökte perfektion liknande den sinnesrenande disciplin som Burroughs länge sökte. Detta som en vinkling på karaktärens oförstånd inför sina latenta kraftbegåvningar.
Poängen med den senaste utvikningen är just den att jag tror att praktisk eller litterär upplevelse av drogers effekter är det enda som kan ge nån sorts rättvisa åt rollspelande av drogernas effekter.
Självklart rekommenderar jag den senare metoden och avråder från den tidigare (och även om inte jag kan formulera skäl till detta så kan Will Burroughs göra det. Läs honom om ni tvivlar på mig!).
Poängen förblir dock att ingen spelledare kan med de bästa regler infoga intressant simulering av "lockande" drogbruk utan endera sort av erfarenhet. Samma sak för varje spelare som vill rollspela sinnesförändrande droganvändning.
Om en spelare vill göra det, så kräv att han har läst sin Baudelaire, Coleridge, Burroughs, Carrol eller liknande.
I bästa fall så kanske en SL är lika insatt som Rising i detta ämne och kan ersätta spelarens ev brist på inlästa erfarenheter med en god muntlig introduktion eller ett skrivet dokument.
Men ingen oerfaren fantasi i världen kan plocka fram alla de sanslösa saker som det drogpåverkade sinnet kan, så jag rekommenderar alla att läsa någon (främst Burroughs) av ovanstående och sedan testa och se om de klarar av att spela sådana trovärdigt eller intressant.
... man borde kanske plocka fram en litteraturlista?
Nu var detta säkert inte det svar Rising hoppades på eftersom han säkert tänkt i dessa banor redan. Men ni som funderar på att ta in droger eller vill börja göra det bättre kan kanske få ut nåt av det iallafall.