The real thing?
Du är nog bättre än oss i min spelgrupp.
Jag hoppas inte. Jag får intrycket av att du skulle vara en oerhört spännande spelledare och tycker du förtjänar spelare därefter. Och min egen förträfflighet är också sagt IMHO. Jag har inga objektiva referenser som meriterar mig som så fantastiskt.
På samma sätt tycker jag för egen del att det skulle bli mer spännande om det lockande och samtidigt skrämmande med rekreationsdrogerna skulle få kännas på riktigt, och inte bara skådespelas av spelarna.
Jag antar att verkligt knarkbruk är uteslutet, eftersom det skulle inverka menligt på förmågan att spela. Men jag har myckets svårt att förstå, förutom om spelarna har fantastisk förmåga till självsuggestion eller tidigare erfarenhet av drogbruk, hur det skulle vara möjligt utan att verkligen ta droger.
Burroughs upprepar några gånger att när man väl har öppnat sitt sinne med en viss drog så behövs bara samma mängd eller större igen om man vill åka snåskjuts på drogen för att få starkare upplpevelser. Däremot för att återuppleva ("revive") ett tillstånd eller en upplevelse så kan det räcka med ett normalt haschischrus eller rent av självsuggestion utan.
Nu är ju B. lite gammalmodig och jag känner mig lite out of date med den senaste kemin som du tagit upp. För övrigt har jag aldrig mer än allmänbildat mig. Jag tar dock vad jag vet och hoppas det är applicerbart.
Så fortsättningsvis; ... jag utesluter nu allt bruk av droger vid spelbordet eftersom det skulle vara kontraproduktivt. Spelarna ska alltså ändå kunna känna attraktionen, behovet, lyckan/skräcken/spänningen/apatin (vilket tillstånd man nu söker och/eller uppnår) på ungefär det sätt som girighet skapar spänning och sug även i själva rollspelet. Sex har också sina naturliga och väldigt lättstimulerade behov som kan utnyttjas och därmed kan kännas, även i spel. Självbevarelsedriften kan skapa spänning tom för en rollperson om man kastar sig in i strid och vet att den riskerar att dö eller skadas men kännner en viss berusning av att kunna stå som vinnare (självhävdelse är kanske behovet bakom det?). Och du vill nu ha samma känsla vid spel kring drogbruk...
jag experimenterar nu:
Rollpersonen är drogad och hans FYS har påverkats, liksom hans PSY (jag tänker inget särskilt system utan hänvisar bara löst till ett önskat system vi talar om med egenskaper vi hittils berört). Han kan dock ha samma INT eftersom denna drog inte påverkar personligheten.
Reaktionsförmåga och Iaktagelseförmågan, liksom några deduktiva förmågor skulle kanske kunna modifieras på ett lockande sätt? Som Johnny Depps polisdetektiv i From Hell får visioner och drar slutledningar i sitt opiumrus. DET skulle kunna locka.
Jag berörde i mitt lite omtöcknade tillstånd igår att det kunde finnas ett system för input av rollpersones sinnesintryck, detaljer, fantasier mm som nu kan bli outputtat i visionerna och upplevelsen. Med rätt deduktiv förmåga skulle rollpersonen kunna utnyttja detta att ur ett drömlikt, hallucinativt scenario (en vision menar jag) dra slutsatser som SL kan ha kontroll över men besluta om vilken omfattning han vill tolka detta till applicerbara lösningar för rollpersonen. Detta beroende på framgången av ett deduktivt slag.
hmm... jag spånar löst, väldigt löst och tänker medan jag skriver. Jag hoppas jag inte tråkar ut dig.