Nekromanti Befälsgången i den jargiska armén?

Ymir

Liten kantbaron
Hur jag än letar i modulerna kan jag inte hitta någon information alls om vilka grader och befattningar som finns inom Jargiens armé, och hur befälsgången fungerar. Efter att rollpersonerna, eller snarare en i deras följe, lyckades övertyga/lura åtminstone en halv jargisk legion att gå över gränsen mot Drunok för att bekämpa rauner känns det plötsligt relevant att reda ut hur legionerna fungerar. Så jag är tacksam för idéer, förslag eller rentav information, om någon känner till hur det verkligen förhåller sig - vad har befälhavaren över en hel legion för titel, till exempel?

Justja....jag slipper gärna fler övertydliga romar-tendenser, också. På den punkten är Jargien tillräckligt illa redan...

- Ymir, undrande

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tja, utan något direkt kunnande inom mundanska befälssystem så antar jag att en legion är rätt stor så det vore nog passande med en general i spetsen för denna. Eller en fältmarskalk. Det är tjusiga titlar med lite kraft bakom även inom politiken.

Och få politiska argument är så övertygande som en jargisk legion :gremsmile:

/Vulf

Ymir

Liten kantbaron
Mm...jag tror jag kör på 'general'. Det klingar mäktigt, helt enkelt. Fältmarskalken för snarare befäl över flera legioner.

- Ymir, såå rollspelssugen

Phelan

Hero
Hmm, intressant fråga. Jag tänker inte komma med några svar, däremot lite mer att fundera över... Vad är egentligen den största militära enheten? Jag skulle nog säga att en legion är max och att befälhavaren över en legion svarar direkt mot någon politisk enhet, förmodligen kejsaren/senaten, eventuellt en provinsguvernör, men man vill nog undvika att ge de enskilda provinsguvernörerna så mycket direkt vapenmakt. I händelse av något väldigt stort hot så kan en enskild general kanske få befälet över flera legioner samtidigt, men normalt har man nog ingen större anledning att ha mer än en legion på en viss plats.

Om vi ska undvika romarreferenser så kan vi ju istället ta fram Napoleon, som väl egentligen var först med att sätta upp en ordentlig, stor armé och dessutom organiserad som en sådan, och inte bara ett hopplock av alla trupper sammandragna pga en viss händelse - oftast ett krig. Detta är ju något som sker relativt sent i vår historia och det verkar inte riktigt motiverat att någonstans i Mundana lägga in att ett land skulle ha en så pass central och noggrann organisation.

Rekrytering och träning sker nog också per legion, och även om det säkert finns en officiell standard för hur stor en legion ska vara lär det nog skifta rätt mycket.

Men, det finns ju en del intressant att reda ut här - om legionerna står direkt under kejsaren så finansieras de också direkt från kejsaren, väl? Vad är ansvaret för de styrande i de olika provinserna, har de några egna trupper alls? Vilken rätt har de att ställa upp trupper respektive när kan de kalla på hjälp från legionerna utan att det blir pinsamt för dem?

Nåja, lite mer vatten på kvarnen i alla fall / Phelan

Ymir

Liten kantbaron
Som jag tänkte mig det har legionerna relativt stor autonomi, såtillvida att en legions befälhavare är i stort sett enväldig - han svarar förmodligen endast inför en fältmarskalk (eller annan högre befälhavare, Jargien lär ha rätt många legioner), och i förlängningen inför provinshärskaren och själve kejsaren. Det var det, och en stor andel legionärer med drunokiskt ursprung, som gjorde att generalen utanför Thara-Tiannon hux flux kunde beordra in sin legion i Drunok enbart på grund av en skum religiös uppenbarelse. Skulle han återvända till Jargien kommer han givetvis ha en hel del att förklara (och plikta för), men i egenskap av general hade han, rent praktiskt sett, befogenheten att få nästan hela sin styrka med sig på ett sådant företag. (Ett fåtal valde att 'desertera', dvs inte åtfölja honom).

- Ymir, funderar vidare

Phelan

Hero
Hmm... jag tror att huvudpoängen i det jag ville få sagt med mitt flummiga inlägg var att det är nog tveksamt om befälhavaren för en legion har ett högre MILITÄRT befäl, tror det är att applicera för mycket av moderna tankar om hur militären är/bör vara organiserad. I de fall det finns personer som styr över flera legioner så handlar det om att ha operativt befäl över flera legioner som för tillfället är avdelade att lösa samma uppgift, inte om att man har en fast militär organisation. Högre upp än så finns det bara politiker. Så, att låta generalen vara såpass självständig som du lät honom vara verkar mycket vettigt, för hans "närmaste" överordnade kan mycket väl vara kejsaren, och det blir ju rätt jobbigt att fråga honom varje gång något dyker upp...

Mvh / Phelan

Warth

Veteran
En general som för befäl över en legion låter ju vettigt men hur ser det ut under honom? Har han en stab som assisterar honom el är jargierna mer för hierarki. Isåf borde han ju iaf ha en stf som sköter "day-to-day" routines.

To arms, to arms!

Pendragon

Swashbuckler
Legionens hierarki uppfläkt som en...

En general som för befäl över en legion låter ju vettigt men hur ser det ut under honom? Har han en stab som assisterar honom el är jargierna mer för hierarki. Isåf borde han ju iaf ha en stf som sköter "day-to-day" routines.
Rent dramaturgiskt måste ju generalen ha en ställföreträdande/adjutant som skriker ut alla order generalen ger. Det passar sig knappast för en general att skrika... :gremwink:

Troligtvis har generalen en liten stab, plus ett antal kaptener som basar över 100-200 man styck. Kanske fler för att det inte ska bli hiskeligt många kaptener att hålla reda på. Generalen och samtliga kaptener har en assistent (killen som vrålar ut order) i form av en löjtnant. Denne agerar i ställföreträdande för sin kapten. Generalen har troligtvis någon annan ställföreträdande i sin stab, vilken troligtvis tituleras kapten eller general han med. I händelse av att legionen skulle delas upp, är han den förste som skulle få en klase kaptener med tillhörande kompanier direkt under sig.

Nåväl, åter till sagda kompanier. Om vi trots allt spikar deras storlek till 200 man styck (dvs 20 per legion) så kan det vara rimligt med en sergeant per 40-50 man, och en korpral per 10.
Skulle en sergeant trilla av pinn tar hans mest erfarne/äldste/mest älskade korpral över, om han inte har en ställföreträdande korpral. Korpralerna strider troligtvis i ledet precis som vilken soldat som helst, och det är hyfsat troligt att sergeanterna gör likaså. Deras roll som befäl i strid är nog inte särskilt betydande, då man rör sig och strider i såpass stora och samspelta formationer, utan det är nog utanför slaget deras viktigaste uppgifter ligger, dvs att se till soldater under sig gör som de ska och får ut löning och proviant när de ska. Denna administrativa roll utesluter dock inte på något sätt att de skulle vara kompetenta befäl om man av någon anledning skulle behöva agera på lägre nivå än kompanis storlek.

Alltså, kort sammanfattning:

General - leder hela legionen

Generalstab, beståenda av ett antal kaptener/generaler/marskalker/vad som låter lämpligt - Kan avdelas ett antal kompanier om legionen delas. Legionens ställföreträdande befälhavare är troligtvis en av dessa. Vid behov bör även de här grabbarna kunna hoppa in som kompanibefäl.

Generalens adjutant - en löjtnant vars familj har mutat rätt personer. Kan finnas flera sådana för att assistera generalstaben. Möjligtvis kan generalen itället ha en kapten som adjutant.

20 Kaptener - För befäl över ett kompani om 200 man styck

20 Löjtnanter, agerar adjutant och ställföreträdnade åt kaptenerna. Möjligt att enskilda kaptener kan ha flera sådana.

80-100 sergeanter som har hand om 40-50 man styck. Kallas förslagsvis manipel, pluton eller något liknande. Ett kompani är uppdelat 4-5 sådana styck, med lika många sergeanter.

Eventuella ställföreträdande sergeanter, med titeln/graden korpral.

400 korpraler med befäl över 10 man styck. Kallas förslagsvis för grupp, decuria eller något liknande.

Ställer vi då generalen och hans stab, samt påhäng som adjuntanter utanför räkningen kommer vi då fram till att en legion har ca 3500 meniga legionärer.

Sergeanter och korpraler är underbefäl. Löjtnanter och uppåt är officerare. Skillnaden mellan dessa är milsvid.

/Joel - hierarkist

Draugluin

Veteran
Re: Legionens hierarki uppfläkt som en...

Ni är väl medvetna om att en legion (iaf en romersk legion) bestod av 7000-10 000 man beroende lite på var den var stationerad och vilken tidsepok det var

Marukusu

Hero

En jargisk legion ligger på 4000 man, enligt Geografica Mundana.

/Marukusu, som i övrigt håller med om att Jargien ÄR Rom.

Draugluin

Veteran

Jaha, det hade jag tydligen missat...
Men nu vet jag det och kunskap är makt :gremlaugh:

Pendragon

Swashbuckler

/Marukusu, som i övrigt håller med om att Jargien ÄR Rom.
Jag försökte undvika direkta romarreferenser så gott det gick (inga centurioner här inte!) men några uttryck (decuria) smög sig in ändå. Jag antar att du faktiskt nästan har rätt.

/Joel