Nekromanti Befolkning í Mundana - här har ni svaret!

Eagle

Swordsman
Hej!

På hemsida medieval demographics made easy hittar ni enkla fakta kring befolkningstäthet under senmedeltiden beroende på om det är ett glesbefolkat land eller ett tätbefolkat land. Går utmärkt att applicera till Mundana. Kan inte bli enklare!

http://www.io.com/~sjohn/demog.htm

Och på nedanstående hemsida har ni en kalkylator som utifrån landet/provinens storlek, ålder, försörjning, mm - tar fram andelen affärsrörelser (hantverkare mm) som finns i landet/provinsen. Den tar även fram hur många invånare som bor i städer respektiva landsbyggd. Hur många byar och slott som finns i landet. Det är en utmärkt kalkylator som baseras på senmedeltida europeisk demografi.

http://qzil.com/kingdom/

Utmärkta verktyg som kan användas för er som vill få en bättre uppfattning om demografin i en specfik förläning eller provins i Mundana. Det är inte siffror skrivna i sten, men de står i skarp kontrast till de befolkningstal som beskrivs i Geografika Mundana och Riddaren (förläningsreglerna).

Nu är det bara att mata in alla data för alla länderna i Mundana och se vilka resultat ni får fram. Presentera dem här på forumet om ni har tid och lust.

Lycka till!

/Eagle

Marukusu

Hero
Jag fifflade med Medieval Demographics för ett tag sedan, men hade inte tillgång till Geografica Mundana så jag kunde bara kolla invånarantalen på Asharien och Soldarn:

Asharien: 3.600.000 invånare. Huvudstaden Camard har 18.000 invånare.

Soldarn: 2.400.000 invånare. Huvudstaden Talon har 12.000 invånare.

(Med reservationer för fuckups)

Hjalle

Swashbuckler
Usch, vad jobbigt med square miles. Men men. En sån är alltså lika med 2,59 kvadratkilometer.

Undrar om systemet kommer att krascha för att alla riken i Mundana är ett par tusen år gamla eller mer. :gremsmile:

Okej, vi provar med Jargien, som är i runda slängar 5500 år gammalt, och om man tar den nuvarande arean gånger 2,25 blir ungefär 430 000 sq. miles, och som kanske har en befolkningstäthet på, låt oss säga, 100 pers per sån.

43 miljoner invånare. Vilken grej.

-Hjalle, skeptiskt positiv.

Poseur

Swashbuckler
Säger bara en sak, kina hade mer befolkning under kristus tid.
(och nej kina var mindre arealmässigt än vad det är nu)

Hjalle

Swashbuckler
Det inte jättetätbefolkade Romarriket hade 45-50 miljoner, så visst.

Hur stort var Kina?

Eagle

Swordsman
en square mile är 1.6 kvaderatkilometer, inte sant

Jag tror att en square mile är lika med 1.6 kvaderatkilometer, inte 2.56, men jag kan ha fel.

När man kalkylerar får man helt enkelt bortse från att Mundana anger åldern till flera tusen år gamla städer, för då blir befolkningstätheten helt felt skruvad åt andra hållet, inte sant? Tror det är klokt att för kalkylatorns skull, göra ett antagande att historielinjerna ser annorlunda ut än de beskrivs i Mundana. Att krig, bränder, sjukdomar och katastrofer har gjort att städer fallit men rest sig igen flera gånger om. Jag tror inte kalkylatorn tar hänsyn till sådana där exemptionella katastrofer som drastiskt minskat invånarantalet.

Ymir

Liten kantbaron
Kina hade omkring 60 miljoner invånare under Han (cirka år 2 e.vt, eller år 10002 HE), och ungefär motsvarande siffra 700 år senare under Tang - det gick alltså en lång period med milda toppar och dalar och endast en liten befolkningstillväxt.

300 år därefter, under Song, uppgår Kinas befolkning i 100 miljoner. Hela världen hade cirka 300 miljoner invånare vid denna tid, så Songkina hade en tredjedel av jordens befolkning. Det är vidden av Songdynastins awesomeness. Frukta.

Sedan sjönk populationen under mongolerna (well, duh) och digerdöden (well, duh), för att nå 150 miljoner under sen Ming, cirka (cirka 1600 e.vt/11600 HE)

Medieval demografics-sidan utgår från europeiska förhållanden och bör därför inte användas på Mundana, eftersom Mundanas befolkning haft tiotusen år av högkultur på sig att föröka sig, as oppossed to mjäkiga 1000-2000 år i medeltida Europa. Kinesiska siffror, återigen, är en bättre parallell.

(Vas jag minns av den sajten går den också helt miffo om man försöker räkna ut demografin i tex medeltida Sverige; så glesbefolkade platser fixar den inte).

...men jag antar att alla kan ha blitt ätna av hyggelmonster med jämna mellanrum. It should work...

- Ymir, gick över till en vettig kalender nu...

Duddmannen

Hero
Re: en square mile är 1.6 kvaderatkilometer, inte sant

En kvadratkilometer = 1km × 1km = 1km²
En squaremile = 1mile × 1mile = 1 mile²

men en mile = 1.6km

Så i kilometer blir en square mile 1.6km × 1.6km = 2.56km²

Tror jag i alla fall.

/Dudde

Hjalle

Swashbuckler
Som du sa, inte sant (-:

En mile är 1,6 km. Men en square mile blir ju 1,6 gånger 1,6, det vill säga, typ 2,6.

-Hjalle, flerdimensionell.

Pendragon

Swashbuckler
...fast jag skulle inte lita allt för mycket på Medieval Demographics. Sist jag lekte med det hamnade det moderna Sverige (nu idag med 9 miljoner-ish invånare) under minimigränsen för befolkningstäthet. Och då ska vi inte ens gå in på det medeltida Sverige...
Sålunda kan man bara använda MDME (notera den skitsnygga och innovativa förkortningen) om man inte räknar med folktomma (eller nästintill) områden som Norrland eller Sibirien.

/Joel - är av den bestämda åsikten att universum har noll invånare.