Nekromanti Befolkning

Targon

Hero
Varför har Asharien och särskilt Soldarn så liten befolkning. Städerna är i samtliga fall att klassa som fåniga småsamhällen och avståndet mellan dessa samhällen är orealistiskt stort. En typisk stad har på sin höjd ett par tusen invånare samtidigt som färdvägen till närmaste grannstad är 3-4 dagsmarscher. Som jämförelse tänker jag på det medeltida Skåne, där det fanns över 300 byar där det fanns tillräckligt stor befolkning att man fann det mödan värt att bygga kyrkor åt dessa. Det hade räckt för herrar spelkonstruktörer att lägga till ett par nollor vid bestämmandet av folkmängd i respektive stad samtidigt som man kunnat antyda existensen av ett betydande antal byar kring dessa städer (då jag i högsta grad medger det omöjliga och lönlösa i att hitta på faktauppgifter om varenda liten håla i Mundana).

- Targon, skrivare

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Måste vi följa medeltida exempel? Titta på det så här. Varför jämföra med medeltida Skåne... titta hellre på lite tuffare trakter längre norrut eller för all del söderut. Det krävs mark som ger god avkastning för att föda människor - kanske soldarns jordmån inte är så god. Hur mycket skog finns det dessutom? Hur mycket god och fet åkermylla?

Men visst fram för mer hålor omkring städerna. Städerna behöver inte vara jättefeta. Något jag irriterar mig på är att Talon inte är största staden... Jag gillar huvudstäder med STORA feta antal bofasta. Men det är inte ett tvång.... iofs.

Undrar om byarna utgått på samma sätt som vattnen... sjöar och åar och sånt alltså....

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast

Targon

Hero
Såsom det ser ut enligt modulerna påminner civilisationen på Asharina-halvön snarare om Island eller till och med Grönland än något annat. Små, små frön av civilisation i ett kargt och ofruktbart landskap som genast får en att undra varför folk valt att bosätta sig där. Ändå vill modulerna hävda att det både i Asharien och Soldarn finns ett rikt kulturellt, ekonomiskt och politiskt liv som kan inspirera till tusentals spelmöten. Den ekvationen går inte ihop. Jag tänker på Voltaire som vid något tillfälle ifrågasatte vad Frankrike under det pågående sjuårskriget kring mitten av 1700-talet kunde tjäna på att försvara sina intressen i Kanada. Det är ju bara några tunnland snö, hävdade han. Även om Voltaire naturligtvis hade fel, så finns det ändå en poäng med resonemanget. Om Asharinahalvön är så öde som modulerna vill göra gällande, hur kan man då motivera att någon skulle ha något intresse av att befinna sig där och ännu mindre bege sig dit för att vara med om spännande äventyr. Blir det inte lite tråkigt till slut när man har slagit ihjäl den femtioelfte jordbesten på sin väg genom Asharinas höga gräs. För vad kul kan hända när man sedan kommer tillbaka till den folktomma "staden" Nimto, sätter sig på ett folktomt värdshus och väntar på att någon ska komma fram och fråga efter att ta kol på ett gäng rövare som härjar ute på den folktomma landbygden och skrämmer slag på den obefintliga befolkningen. Stackars rövare. De måste väl vara de minst framgångsrika rövarna i hela världen och förmodligen mycket hungriga.

För övrigt håller jag med dig att huvudstäder måste vara mäktiga. Själv har jag ökat Talons folkmängd till 200000 inv. Hadarlon har 100000 inv.

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator
"Varför har Asharien och särskilt Soldarn så liten befolkning."

Förmodligen för att någon konstruktör inte hade så god koll på trovärdig demografi.

Och som någon sa, "det känns ju mer fantasy om det är lite folktomt" (en åsikt som jag inte ett dugg håller med om, men det är min åsikt).

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Krille

Super Moderator
"Finns det då någon som kan sin demografi bättre här, och därmed kan säga några rimliga siffror?

Tag ytan i kvadratkilometer. Multiplicera denna med ett tal mellan 16 (glesbefolkat) och 44 (tätbefolkat).

Ca 89% av dessa bör bo i byar om mellan 200 och 700 personer. Antalet byar bör vara ca ( yta x befolkningstäthet x 0,89 ) / 500.

Övriga 11% bor i städer eller är inte bofasta alls.

- Krille

Rosen

Myrmidon
<I>För vad kul kan hända när man sedan kommer tillbaka till den folktomma "staden" Nimto, sätter sig på ett folktomt värdshus och väntar på att någon ska komma fram och fråga efter att ta kol på ett gäng rövare som härjar ute på den folktomma landbygden och skrämmer slag på den obefintliga befolkningen.</I>

Precis som vanligt, med andra ord, men man skippar de flesta av statisterna som ändå bara går förbi i bakgrunden.

Fast är befolkningen lite koncentrerad så blir det rätt mycket <I>ödemark</I> därute också - och sån brukar ju faktiskt vara rätt vanlig i fantasy.

--
Åke

Orchson

Veteran
Nu kan jag inte Mundanas demografi speciell bra. Så det är mycket möjligt att jag har fel.

Men att Asharien är glesbefolkat är väl logiskt. Faktum är att det är nästan lite skumt med så mycket folk.
Klimatet påminner väl mest om death valley eller "vilda västern"? Och "vilda västern" var ju tämligen glesbefolkat.

Sedan är det mer än förståeligt att det är stort avstånd mellan städerna, när det knappt går att överleva på den marken som finns, så vill man inte trängas med en massa andra människor i en närliggande stad. Det fungerar inte. Eller gör det? Jag tror inte det.

Angående soldarn. Soldarn är väl mest träsk? Ok, det finns väl skog också... Men det är fuktigt och mögligt och jävligt.

Nu kan jag inte sådant här speciellt bra, men det verkar väldigt rimligt i mina ögon att både Asharien och Soldarn är ganska folktomma platser.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Ymir

Liten kantbaron
Re: Talon

Soldars befolkningsantal är förvisso en bugg, som jag tidigare fått Krilles hjälp att konstatera, men jag hoppas att du är medveten om att 200 000 invånare i Talon är fullständigt groteska siffror? Staden borde vara jättelik, och Soldarn ha mångdubbelt fler invånare och vara mycket större i sådana fall. Calnias 50 000 invånare är en betydligt mera rimlig siffra.

- Ymir, tycker stora städer känns mer trovärdiga som Daval och Alkharzan

Ymir

Liten kantbaron
Re: Angående Soldarn

Soldarn är, som det står i "Asharien och Soldarn", Oerhört bördigt. De träsk du nämner återfinnes mest i grannlandet Västmark. Soldarn däremot, borde ha en betydligt större areal åkermark än det förefaller ha på kartan, där det är nästan helt täckt av skog. Vill ni ha det mer trovärdigt - hugg bort lite skog och lägg till en massa folk i Soldarn, vars befolkningssiffror enligt Krille i äldre diskussioner är att betrakta som en bugg.

För övrigt gillar jag inte Soldarn ändå...det känns som 1100-tal medan resten av Mundana ligger mer på 1400-tals nivå, och det känns för likt Consaber- de två länderna borde varit grannländer och inte legat så långt ifrån varandra som nu. Landet Soldarn som sådant, liksom dess placering, är den enda lapptäckeseffekt jag hittils har kunnat känna av i Mundana.

- Ymir, som föredrar Rhung-Alari (även om min SL Lycan gjort något riktigt, riktigt bra av Soldarn....och Sunari-alverna är så gosiga :) )

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ymir on 2001-06-14 22:01.</EM></FONT></P>

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Talon Krille hjälp?

Måste hålla med. En rimlig mängd befolkning i Talon bör vara nyckeln till det hela. Frågan är vad en rimlig befolkning i Talon är... Staden i sig är ju kort sagt liten... Har Krille några demagogiska åsikter som förslag?

Krille

Super Moderator

"Har Krille några demagogiska åsikter som förslag?"

Nä, men ett par demografiska, som sammanfattas på sidan under länken nedan:

<A HREF="http://www.io.com/~sjohn/demog.htm" target="_new">http://www.io.com/~sjohn/demog.htm</A> Där föreslås (sqrt(rikets folkmängd) x (2T4+10)) som en rätt lagom mängd på en största stad i riket.

Det finns en massa trevliga länkar på den sidan till onlineberäknare. Stoppa in valfritt rike och få ut en kasse siffror. Hur praktiskt som helst.

- Krille

Orchson

Veteran
Re: Angående Soldarn

Ja, jo... Som jag sade vet jag inte speciellt mycket om de olika ländernas geografi och demografi. Jag är inte så insatt i sådant.

Jag står dock fast vid att Asharien skall förbli folktomt.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Big Marco

Läskig

Dock vill jag påpeka att Talon inte är Soldarns största stad.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Targon

Hero
Nej, varför då?

jag hoppas att du är medveten om att 200 000 invånare i Talon är fullständigt groteska siffror?

Varför groteska? Är det groteskt att både Rom och Konstantinopel under senantiken hade ca 1 miljon invånare, att Alexandrias befolknings kan ha omfattat ca en halv miljon, och att åtskilliga städer, framför allt i det östra imperiet, hade befolkningar på över 100000 invånare? Min uppfattning är den att politiskt, ekonomiskt och kulturellt viktiga städer bör ha stort invånarantal om än ej nödvändigt att det alltid är på det viset. Jag står fast vid 200000 invånare i Talon tills jag hör ett bättre argument mot att det skulle vara så. Man behöver inte alltid ha byhålor i det medeltida Sverige som modell för hur en fantasyvärld ska se ut.

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator
Re: Nej, varför då?

"Min uppfattning är den att politiskt, ekonomiskt och kulturellt viktiga städer bör ha stort invånarantal om än ej nödvändigt att det alltid är på det viset. Jag står fast vid 200000 invånare i Talon tills jag hör ett bättre argument mot att det skulle vara så."

Visst, men invånarantalet måste också spegla de ekonomiska realiteterna. Soldarns yta, samhällssystem och jordbruksmöjligheter kan bara upprätthålla ett visst antal människor. 200 000 invånare i Talon skulle innebära att drygt halva landets befolkning skulle bo där. Därigenom är 200 000 invånare i Talon en fullständigt grotesk siffra - den står inte i proportion till vad som är möjligt givet Soldarns förutsättningar.

- Krille

Targon

Hero

Även resursmässigt och till ytan små länder kan ha stort invånarantal. Soldarn är till stora delar skogstäckt och den underdimensionerade spannmålsproduktionen i landet kompenseras med import från Asharien. Import av spannmål har alltid förekommit och är utan tvekan en av historiens viktigaste handelsvaror. För övrigt bör skog, gruvdrift, handel och fiske kunna förse Soldarn med en tillräcklig resursbas för att nära åtminstone fem miljoner invånare. Men jag lovar att fundera vidare på saken.

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator

"Soldarn är till stora delar skogstäckt och den underdimensionerade spannmålsproduktionen i landet kompenseras med import från Asharien. Import av spannmål har alltid förekommit och är utan tvekan en av historiens viktigaste handelsvaror."

Jopp, men för att import och export ska fungera så krävs en hel del annat. Förutom en handelspartner (vilket Asharien mtp sitt klimat inte borde kunna kvalificera som - de skulle tvärtom själva behöva importera spannmål från Caserion) så behövs dessutom en infrastruktur och ekonomi som klarar av det. Med ledning av vad som står i Asharien&Soldarn så anser i alla fall jag att Soldarn inte har någondera. Soldarn har en snudd på premonetär ekonomi och en infrastruktur som är ett skämt!

"För övrigt bör skog, gruvdrift, handel och fiske kunna förse Soldarn med en tillräcklig resursbas för att nära åtminstone fem miljoner invånare."

Möjligen om man förutsätter en begynnande industriell revolution i Soldarn och en agrikulturell revolution i Asharien. Ingendera har inträffat.

- Krille

Eva Florén

Swashbuckler

*dör rodnande och katastrofalt kippande efter luft*
skäms... nästa gång ska jag verkligen kolla ord innan jag skriver dem...

*ordentligt bortgjord... törs nog inte dyka upp på Sydcon om Krille ska dit... om någon annan från forumet ska dit överhuvudtaget... skäms*

Nåja... sajten verkar vara intressant... Den är Bokmärkt....

Kullendorff

Warrior
Äldre siffror ...

Tror att saker som "multiplicera med 10 så får du ett mer rättvisande antal" (eller kanske var det 4 - det var så länge sedan) har nämts av insatta personer angående de befolkningssiffor som finns att läsa i Asharien & Soldarn när det gäller just Soldarn.

Men det är ju lite upp till var SL att bedömma.

MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"