Nekromanti Befolkning

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Talon Krille hjälp?

Jag vet... vilket var anledningen till funderingen. Varför gjorde ni förresten Talon så litet??? Bara på pin kiv eller?

*litar på att de hade en god grundidee till storleken på Talon*

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast

Rosen

Myrmidon
Re: Talon Krille hjälp?

<I>nästa gång ska jag verkligen kolla ord innan jag skriver dem...</I>

Själv trodde jag att du skrev så med avsikt. Tyckte det var rätt skojigt. (-:

"Kan Krille eller nån bonka oss i huvet och tala om hur det egentligen är?"
"Jajjamen! <BONK!> Egentligen är det så här..."

--
Åke

inte

Veteran
16 invånare per kvadratkilometer låter lite mycket för en öken vilket Asharien faktis är. därimot tycker jag att det borde bo fler personer i andra länder och desutom är det geografiskt mycket konstigt att det ligger en öken där Asharien ligger, men det är ju en fantasi värld så lite udda bör det ju vara...

inte

Veteran
Re: Nej, varför då?

Rom och Alexandrias stora befolking berode på deras makt position och läge. Rom hadde hela Italien och resten av medelhavsländerna som försörjde staden med mat och Alexandria tog upp all mat som produserades längs Nilen vilket var en av dom bördigaste platserna som fans under den tiden.

Krille

Super Moderator
"Ska befolkningsmängden i hela Mundana betraktas som en bugg??"

Jag gör det i alla fall.

Sen finns det ju ett antal personer som hävdar att realistiska befolkningsmängder inte låter fantasy. Jag fick kämpa en hel del för att få igenom tvåmiljonersmängden i Consaber, till exempel.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Big Marco

Läskig
Anledningen till att Asharien är så ökenaktigt är att mycket av regnvattnet släpps över Khazim och strax efter. Sunari får mycket av sitt vatten från bergen medan resten av Asharien blir utan.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Ymir

Liten kantbaron
Re: Befolkningsmängder

På tal om detta...är det bara jag som tycker att befolkningsmängden är något av det sista man som SL har någon som helst nytta av att veta? Jag kan inte komma på en enda situation då den skulle påverka spelandet, och jag kan knappast tro att Mundanas länder skulle ha någon vidare fungerande folkräkning. Jag personligen hade inte saknat befolkningssifforna om de lämnats utanför i "Mundana"-boken - Man hade liksom kunnat anta vilka länder som hade mycket befolkning och inte ändå. I stadsbeskrivningar kan invånarantal vara bra att ha för att få en uppfattning om hur stor staden är, men i landsbeskrivningar tycker jag som sagt var att det oftast är förhållandes irrelevant.

- Ymir, som ökat (läs: struntat) i Mundanas befolkningsantal för länge sedan och tycker att hela den här debatten egentligen är tämligen odödig- vilken SL som helst med lite vett lägger på några siffror :)

Dan (Neo)

Veteran
Soldarns befolkning

För det första vill jag avsvärja mig allt ansvar för befolkningssiffrorna i A&S då jag inte fanns med på neoskutan vid tiden för författandet av Mundana. Så var det gjort; nu till väsentligheterna! =)

Varför så lite folk i Soldarn? Trollkrigen? Pesten? De stora områdena obeboelig tät monsterhärjad skog? Eller det faktum att Soldarn är ett fantasyrike och inte det medeltida Skåne?

(Och som vanligt: om man som spelledare tycker att någonting är jätteknas - ändra!)

/Dan, som bor i den del av Sverige där det faktiskt än i denna dag är 3-4 dagsmarscher mellan städerna... =)

Bjorn

Hero
En inflikning

Jo den där sidan är jäckligt bra...

Dock bör man ta med i beräkningen att den ganska starkt förutsätter ett feodalt ekonomiskt och socialt system.
Har man ett annat socioekonomisk system tror jag att man får "fudge:a" siffrorna en hel del.

Ett imperium (som Jargien) borde förmodligen vara ännu mera tättbefolkat emedans länder såsom Asharien (närmast att betrakta som en confederation eller republik) och liknande borde vara mera glest befolkade.

/Bjorn

Krille

Super Moderator
Re: En inflikning

"Dock bör man ta med i beräkningen att den ganska starkt förutsätter ett feodalt ekonomiskt och socialt system."

Nja, den förutsätter ett pre-agrikulturellrevolutionärt jordbruk mer än vissa specifika ekonomiska/sociala system.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Bjorn

Hero
Jag utvecklar

Jo visst förutsätter den en pre-agrikulturellrevolutionärt jordbruk...

Men om jag får föra resonemanget vidare så:
(Aningen förenklat men ändok ganska sant IMHO)

i) Varje premodernt samhälles befolkning kommer att begränsas av matproduktionen.

ii) I ett sådant premodernt samhälle kommer en majoritet av innevånarna (av nödvändighet) syssla med livsmedelsproduktion i någon form.

iii) Varje sådant samhälle kommer att utnyttja de resurser (arbetskraft, odlingsbart land och "teknologier") de har till det yttersta.

Detta kommer imho leda till att man kan få helt olika "befolkningsmodeller" beroende på vilken/vilka av ovanstående resurser som är gränssättande. Och inte nog med det, de ekosociala systemen är också kanska hårt knutna till en viss modell. Det är t.ex. svårt att tänka sig en klassisk feodal modell i ett samhälle där det finns ett stort överflöd av land men brist på folk.

Hursomhelst så är min poäng att alla de exempel han nämner är från ganska typiska (väst-)europeiska stater under medeltiden, skulle man gjort modellen efter t.ex. asiens och östeuropas stäppfolk så hamnar man på helt andra siffror. Likaså antagligen om man tittade på vikingatiden norden och så vidare och så vidare.

Hursomhelst så det jag ville säga är att jag nog tycker att Sir John's modell funkar ganska bra för Consaber som ligger nära de förlagor han har använt, hyffsat för soldarn som i alla fall påminer om dem och rent ut sagt kasst för t.ex. asharien som har helt andra sociala, ekonomiska och därigenom också demografiska förutsättningar.

/Bjorn