Jag utvecklar
Jo visst förutsätter den en pre-agrikulturellrevolutionärt jordbruk...
Men om jag får föra resonemanget vidare så:
(Aningen förenklat men ändok ganska sant IMHO)
i) Varje premodernt samhälles befolkning kommer att begränsas av matproduktionen.
ii) I ett sådant premodernt samhälle kommer en majoritet av innevånarna (av nödvändighet) syssla med livsmedelsproduktion i någon form.
iii) Varje sådant samhälle kommer att utnyttja de resurser (arbetskraft, odlingsbart land och "teknologier") de har till det yttersta.
Detta kommer imho leda till att man kan få helt olika "befolkningsmodeller" beroende på vilken/vilka av ovanstående resurser som är gränssättande. Och inte nog med det, de ekosociala systemen är också kanska hårt knutna till en viss modell. Det är t.ex. svårt att tänka sig en klassisk feodal modell i ett samhälle där det finns ett stort överflöd av land men brist på folk.
Hursomhelst så är min poäng att alla de exempel han nämner är från ganska typiska (väst-)europeiska stater under medeltiden, skulle man gjort modellen efter t.ex. asiens och östeuropas stäppfolk så hamnar man på helt andra siffror. Likaså antagligen om man tittade på vikingatiden norden och så vidare och så vidare.
Hursomhelst så det jag ville säga är att jag nog tycker att Sir John's modell funkar ganska bra för Consaber som ligger nära de förlagor han har använt, hyffsat för soldarn som i alla fall påminer om dem och rent ut sagt kasst för t.ex. asharien som har helt andra sociala, ekonomiska och därigenom också demografiska förutsättningar.
/Bjorn