Stadsplanering
Jag ser i och för sig att man låter så stor del av naturen få sköta sitt som möjligt. Däremot krävs det att man i högre grad än nu miljöplanerar städer - antagligen behöver i stort sett varje stad rivas ner och byggas upp för att bli mer effektiv och miljövänlig.
Jag tror t.ex inte på lösningar som innebär att man går rakt bakåt i all teknologisk utveckling - vi kommer att behöva el i framtiden också. Och då är det mest effektivt om alla bor i klump, eftersom elen då antagligen inte behöver transporteras runt till lika många platser.
RAWR! Å ena sidan är det svinkul att mitt akademiska fält (stadsplanering och samhällsbyggnad) diskuteras, men sen så har folk fel… Eller nja ett antal olika aspekter torde tas upp.
För det första, javisst, förtätning av städer diskuteras, speciellt i aspekter som att man i större andel ska blanda typerna av bebyggelse, så att industrier och kontorsbyggandet som folk arbetar i ligger i bostadsområdena, så att vi slipper folk som måste transportera sig från stadsdel till stadsdel.
Men att säga att man ska riva städer och bygga upp den på nytt, är dumt. En stor del av en byggnads miljöpåverkan ligger i byggands och rivnadprocessen, och stor andel av äldre byggnaders material går inte att återanvända i nya byggnader. I och för sig ligger den alla största delen av en byggnads miljöpåverkan i brukandesfasen av byggnaden i form av just uppvärmnings eller andra saker för att ge ett behagligt inomhus klimat. Men att riva vilt är dumt, istället för att förbättra rådande byggnader.
En annan oerhört viktig aspekt angående städer är att bygga bort bilarna från stadskärnorna. Se till att oerhört få parkeringsplats finns (inom nybyggda skryt-arkitektur-stadsdelar kan man ha så låga pärkäringstal som 0.55 (parkeringsplatser per hushåll), jämfört med allt från 0,8-2,2 som är det normala för nuvarande). Att göra tidskrävande och besvärligt att använda bilen inom staden och förbättra kommunikationer för fotgängare, cyklister och kommunal trafik som bussar, spårvagnar, tunnelbana monorails m.m.) Detta kräver ganska små åtgärder som att förvandla bilgator till gårdsparker m.m. för de boende.
Sen är stadsförtätning inte den enda diskuterade lösningen, utan man talar även om till exempel ”ny-byar”. Små självförsörjande bostadsområden kring ett par lantbruk, som man kan få självförsörjande. Förnyelsebar el genom sol, vind och vattenkraft i liten skala i varje by. Maten kommer från de lokala lantbruken, lantbruken från sin gödning från befolkningens avfall (avfallet rötas även så metangasen kan tas tillvara för uppvärmning). En industri, tjänstearbete hemifrån via Internet eller små lokala kontor, någon skola, vårdcentral osv. Och inom nybyarna skulle behovet av biltrafik försvinna. Nybyar är också bara –ett- av de olika alternativ av ny stadsplanering som diskuterad, men som sagt, det handlar inte bara om att förtäta storstäder, utan saker som att undvika storstäder diskuteras också.
Samt att olika typper av miljövänliga samhällen och stadsformer kommer behövas på olika platser.
Dessutom måste jag nämna de oerhört upplyftande plus-energihus som nu till exempel byggs massvis av i tyskland. Hus som är så välisolserade och med så mycket bra och välfungerade solceller (plus bergvärme eller dulikt i vissa fall) att de inte bara producerar nog med el och värme för det egna hushåller utan så pass mycket överskotts-el att de faktiskt leverar el till elnätet. Hur coolt är inte det? Sverige har lite svårare klimat förutsättningar, men med förbättras utveckling av plus-energi-husen kommer de göra möjligt att bygga plus-energi-hus en bra bit upp i Sverige inom en ganska snar framtid.