Re: absolut inte
jag ser inte varför en regel skulle behövas för det här?
Jag kanske svarar på nått annat än du svarade på här
men jag tycker inte att det skall vara regel regler till detta utan mycket som färg och anda åt kampanjen.
Och som jag förstår det hela verkar det som om de flesta inte gör några begränsningar till vilka raser som får ha olika yrken.
Jag tycker det är en rimlig hållning, speciellt som grundreglerna inte påbjuder nått sådant, men jag tycker det pekar på villken otroligt stark inverkan en regelbok har på hur man spelar.
Det är ju egentligen självklart (?) men man påverkas alltså oerhört mycket av hur rollspelsboken presenterar sina yrken och raser och vad som är tillåtet och inte.
Om grundregelboken inte lägger några begränsningar på villka yrken en ras kan ha, då gör man inte det heller själv i sin kampanj.
De flesta här kan tänka sig möjligheten att begränsa olika yrken till en viss ras i en given kampanj, ialla fall en nästan begränsning som ioförsig kan brytas men bara med stark anledning. Men de flesta här har inga såna begränsningar i sina kampanjer.
I 1st och 2nd edition så fanns de massa begränsningar villka raser som kunde ha vilket yrke, aldeles för begränsat kan man tycka men många körde med dessa och kände sig riktigt nyskapande om man tillät en dvärgpaladin.
Jag tycker att det kan vara spännande och ge färg åt en kampanj om yrkena begränsas till vissa raser, förutom med mycket goda ursäkter, men i andra kampanjer är det trevligt med mer frihet för spelarna.
Vad man väljer är en smaksak men det kommer färga kampanjen mycket, att köra med grundreglerna precis som de står skapar en ganska häftig blandning av möjliga ( och nästan omöjliga
) kombinationer hos spelarna, kul men inte alltid det självklara valet.
kul med synpunkter.
bombu