Jag har funderat lite på att styra kampanjers, spelmötens och äventyrs längd genom att på något sätt reglera antalet viktiga scener. Fokus läggs på det som är kärnan och det mindre betydelsefulla mellanspelet kan berättas eller spolas förbi av spelgruppen.
Spelar man filmiskt eller den typ av agentspel som Marco ganska nyligen tog upp så borde det passa bra med någon form av scenstyrning. Om vi antar att vi till exempel leker Jack Bauer så skulle det fungera bra med 24 välgenomtänkta scener till varje kampanj och även en Bond-kampanj borde kunna koncentreras till några riktigt feta ögonblick.
Tanken är väl då att resurser ska förnyas mellan scenerna så att det egentligen inte finns någon anledning att inte köra stenhårt i varje scen. Hur många viktiga scener som ska finnas med och när det är läge för en scen är något som kan diskuteras i kampanjens inledningsskede, men det bör inte vara för många.
Finns det något spel som fungerar enligt den här principen? Hur hanteras mellanspelen och vad bör läggas in där? Vilka genrer/spelstilar passar sådant här spelande bra respektive dåligt till?
Spelar man filmiskt eller den typ av agentspel som Marco ganska nyligen tog upp så borde det passa bra med någon form av scenstyrning. Om vi antar att vi till exempel leker Jack Bauer så skulle det fungera bra med 24 välgenomtänkta scener till varje kampanj och även en Bond-kampanj borde kunna koncentreras till några riktigt feta ögonblick.
Tanken är väl då att resurser ska förnyas mellan scenerna så att det egentligen inte finns någon anledning att inte köra stenhårt i varje scen. Hur många viktiga scener som ska finnas med och när det är läge för en scen är något som kan diskuteras i kampanjens inledningsskede, men det bör inte vara för många.
Finns det något spel som fungerar enligt den här principen? Hur hanteras mellanspelen och vad bör läggas in där? Vilka genrer/spelstilar passar sådant här spelande bra respektive dåligt till?