Behållare och belastning

Interaktionen mellan mängden packning och hur utmattad man blir är intressant tycker jag.

I Cairn fyller Fatigue samma slots som utrustning, men jag hittar inte om spelet specificerar vad som händer om man fyller alla sina 10 slots med Fatigue eller hur de två samsas - behöver man lägga av sig föremål om man inte har en tom ruta att fylla med Fatigue?
 
Nice! TOR har/hade ju ett liknande system där man jämförde endurance med encumberance, och man kunde slänga av sig hjälmen under en strid för att kunna ta lite mer stryk innan man blir utmattad. Det var inte direkt komplicerat, men Cairn låter som en föredömligt enkelt och intuitiv version av samma koncept.
 
Mausritter gör en intressant variant av det där också, när varje föremål måste läggas i rätt slot: antingen i ryggsäcken, eller i handen (där man kanske bär sina vapen), och så vidare, och sedan måste man även fylla i såna slots med burdens när man blir skadad, utmattad etc. Det blir något slags kombination av konkret och abstrakt som inte passar alla spel, men det är åtminstone intressant.
 
Back
Top