Nekromanti Behöver arbetsnamn och inspiration

Möller

Hubert Hortlax
Sitter och tänker på en egen setting jag gärna skulle vilja spelleda en kampanj i. Tror visserligen inte att det kommer bli verklighet inom någon rimlig framtid. Ändå vill jag ändå be om hjälp eftersom mitt dagdrömmande kört fast.

Det jag behöver är en arbetstitel på världen/rollspelet/kampanjen (mer om vad det är längre ner). Just nu kallar jag det hela "Tre" vilket är typ sämst någonsin. Sen vill jag gärna ha tips på kultur (filmer, böcker, rollspel etc.) som kanske kan inspirera mig.

Nå, i följande spoilertag sätter jag en förhoppningsvis kortfattad beskrivning av det jag sitter och fnular på. Kommer använda [...] istället för "Tre"
[...] är en setting med en tydlig metaplot, eller en kampanj med tillhörande spelvärld. Det är ett rollspel, men jag tänker mig [...] som komplett med regler och allt.

[...] är inspirerat av både Storbritannien och Japan under 1930-talet. Miljön skulle jag vilja kalla dieselpunkig fantasy. Sotiga städer producerar stridsvagnar och slagskepp, vanligt folk får allt som oftast inte njuta av nymodigheter som bilar och radio. Handlingen är centrerad till ett isolerat ö-rike, ett kolonialistkst Imperium. En spirande demokrati kvävs nästan av de ålderstigna konflikterna mellan adeln, kyrkorna och kejsaren.

Religionen är mycket reell. Tiden när gudarna vandrade på jorden är väl dokumenterad, om än avlägsen. Senaste bekräftade ängeln på jorden var bara ca 60 år sedan, senaste demonen än mindre.

I [...] spelar man agenter, försvarandes staten från demoner och deras kulter. [...] är mer skräck och undersökande än pulp och Indiana Jones.

solvebring

Superhero
Re: Behöver arbetsnamn och inspiration [GOS]

GOS = Gäller Oss Alla

Nåväl. Jag tycker det låter som en mycket intressant setting. Dock undrar jag, varför har du tänkt på ett namn som "Tre"? Det framgår inte. Vore roligt att höra.

Förövrigt tror jag det är viktigt att besvara:
Vad handlar det om?
Och hur handlar det om det/Vad gör man?
Ja, jag vet att jag är Wickskadad och att detta är skitsvåra frågor men däremot är de nog tyvärr väldigt bindande för att få ihop ett spel.

Visst, det är mer skräck än pulp och man är agenter. Då vet man vad man ska spela och vilken stämning man söker. Skitbra. Däremot finns det svårare frågor som jag tror att du måste besvara för att komma vidare.
1. Vad vad handlar det om egentligen?
2. Hur handlar det om det? Gäller det att skydda ett korrupt samhällssystem, dölja för omvärlden att övernaturliga ting existerar? osv.

... Förövrigt anledningen till att mina spelprojekt aldrig ros iland. Jag själv är nämligen värdelös på att lyckas besvara dessa nyckelfrågor. Jag brukar vara så inkörd i stämningen så att jag glömmer att det faktiskt måste gå ut på något intressant också och att man sedan ska skapa regler och funktioner som gör att man kan ordna det som spelet går ut på, på ett intressant sätt.

Lindenius

Swashbuckler
"Medaljong"

//erik. kort, kontrasterande (med ångpunken) och låter harmoniskt. Känns också lite viktoriansk (=engelskt). Du kan lätt koppla ihop det med fina ordnar (=medaljoner) som rollpersonerna kan tillhöra.

solvebring

Superhero
Re: Behöver arbetsnamn och inspiration [GOS]

försvarandes staten från demoner och deras kulter
Åh, jag är ledsen. Missade faktiskt det att du skrivit ut vad man gör. Sorry. :gremcrazy:

Nå, det vore kanske bra att arbeta vidare på det här med demonerna och deras kulter. Vad för slags demoner är de, vart kommer de ifrån, hur agerar de, vad vill de uppnå? Sätta ett ansikte på dem...
Sedan kan man utifrån det kontra med vad agenterna vet, vad de mer specifikt försöker stoppa och hur den här kampen tar sig uttryck.

Nå, inspiration var det: :gremsmile:
Jag får lite vibbar av inkvisition här. Man kanske kunde utveckla de här agenterna till en modern inkvisition och lägga mer krut hos kyrkan och därmed kontra med mer ockulta prylar?
Demonerna är den ockulta sidans herrar. De önskar göra världen till sitt rike och deras "föda" är människornas syndiga själar. Under sig har de andra varelser, lägre demoner, olika sorts väsen och människor som de kontrollerar - som då kan benämnas som häxkonstnärer eller något kanske?
Varför de ger sig på den här nationen/staden/styret först är för att det finns en helig nyckel här. Kyrkans verksamhet här är uråldrig och den besitter mycket makt och däri ett eller flera "vapen" som demonerna måste eliminera först för att kunna fortsätta sitt övertagande?
... Staten har stort inflytande av kyrkan. Kyrkan är den högra handen och inga beslut tas utan att dess biskopar och ärkebiskop är med på ett hörn.
Staten och kyrkan har en gemensam underrättelsetjänst. Eller rättare sagt så har staten en underrättelsetjänst som även bistår kyrkan. Kyrkan har dock utvecklat en egen avdelning inom den. Detta är en utveckling av den gamla inkvisitionen. Här finns en egen liten värld med ett religiöst rättsväsende som handlar i det dolda. Staten blundar medvetet naturligtvis och låtsas inte om att detta finns till.
Folk kan plötsligt försvinna osv. Det som egentligen pågår är att inkvisitionsavdelningen fångar in folk som bedriver kättiska och ockulta verksamheter och dömer dem på sitt eget vis inom detta religiösa rättsväsende.
En specialavdelning inom denna inkvisition består av agenter som är de som jagar i fält. Det är de som obemärkta dyker upp om natten och fångar in dessa kyrkans fiender. Denna specialavdelning har nu fått en mycket viktig uppgift, att avvärja de demoner och de väsen som har börjat härja för att eliminera kyrkan och ta över...

Religionen är mycket reell. Tiden när gudarna vandrade på jorden är väl dokumenterad, om än avlägsen. Senaste bekräftade ängeln på jorden var bara ca 60 år sedan, senaste demonen än mindre.
Tycker dessutom att det vore coolt att verkligen blanda in detta mer bokstavligt.

Nå, nu var detta vad jag personligen plötsligt fick framför mig och kom att gå igång på när jag läste vad du tänkt. Tror det skulle bli grymt, speciellt med en dieselpunkvärld uppå alltsammans. Annars kanske det vore idé att kolla in prylar som Buffy och Angel?
Det handlar ju om att driva tillbaka övernaturliga varelser såsom demoner och vampyrer. Annars kan jag inte direkt komma på något som ligger åt det här hållet, förutom möjligen Arkiv X/The X-Files.

G

Guest

Guest
Eftersom det är dieselpunk och inte ångpunk vill man gärna anspela på det och demonjagande och sånt är ju också en viktig del att anspela till... problemet är att jag kommer bara på namnet på en av raubtier's låtar vid namn dieseldöd...

Skippa gärna alla anspelningar till punk dock för nästan alla kommer tro cyber- eller ångpunk om det...

Also eftersom det är typ 1930 hur är det med krigshistoria och framtidssyn?

/Zorbeltuss

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att Dieselhjärta är ett skitbra namn själv...

Möller

Hubert Hortlax
(Svarar på min egen post och citerar istället för att få fram sammanhang. Hoppas trådad-visning-besökare accepterar)

Lindenius said:
"Medaljong"

//erik. kort, kontrasterande (med ångpunken) och låter harmoniskt. Känns också lite viktoriansk (=engelskt). Du kan lätt koppla ihop det med fina ordnar (=medaljoner) som rollpersonerna kan tillhöra.
Helt okej. Det är dock inte perfekt med ordnar och viktoriansk stämning, men Medaljong är något att överväga.

solvebring said:
Nåväl. Jag tycker det låter som en mycket intressant setting. Dock undrar jag, varför har du tänkt på ett namn som "Tre"? Det framgår inte. Vore roligt att höra.
Bra fråga. Syftar på antalet gudar. Gudarna representerar de tre stadierna i människans liv: Skapandet och den kreativa barndomen; Vuxenlivets mognad och förvaltande; Ålderdomen och dödens sorg och ensamhet. Varje gud har en egen kyrklig rörelse i imperiet, även om vanligt folk dyrkar alla gudar. Gudarna har också änglar knutna till sig, människor som under sin livstid varit representanter för en särskild gud och efter sin död upptagit en plats bredvid sin gud (istället för i det ganska gråa dödsriket).

solvebring said:
försvarandes staten från demoner och deras kulter
Åh, jag är ledsen. Missade faktiskt det att du skrivit ut vad man gör. Sorry. :gremcrazy:

Nå, det vore kanske bra att arbeta vidare på det här med demonerna och deras kulter. Vad för slags demoner är de, vart kommer de ifrån, hur agerar de, vad vill de uppnå? Sätta ett ansikte på dem...
Sedan kan man utifrån det kontra med vad agenterna vet, vad de mer specifikt försöker stoppa och hur den här kampen tar sig uttryck.
Det är en del av meta-plotten. Kunskapen om hur demoner och kulter är och agerar är relativt liten och ofta felaktig.

Ska definitivt arbeta vidare med hur agenterna arbetar. Tänker mig undersökningar i Cthulhu-anda. Böcker, symboler osv. Kulterna är dels religiösa sätt för medlemmarna att förbättra sin egen styrka, både i detta och nästa liv (i dödsriket) och ett sätt för demonerna att öka sin kraft i denna värld. Det är nämligen så att trots att både demoner och änglar är enormt mäktiga, har de svårt att få sina krafter att fungera i den mundana världen och de arbetar istället med att influera människor.

solvebring said:
Tycker dessutom att det vore coolt att verkligen blanda in detta mer bokstavligt.
Meta-plot-grej.

solvebring said:
Nå, nu var detta vad jag personligen plötsligt fick framför mig och kom att gå igång på när jag läste vad du tänkt. Tror det skulle bli grymt, speciellt med en dieselpunkvärld uppå alltsammans. Annars kanske det vore idé att kolla in prylar som Buffy och Angel?
Det handlar ju om att driva tillbaka övernaturliga varelser såsom demoner och vampyrer. Annars kan jag inte direkt komma på något som ligger åt det här hållet, förutom möjligen Arkiv X/The X-Files.
»Diselpunken« är mer en bakgrund, inte för att jag tror du trodde något annat. Teknologi är inte spelets fokus, det är dock en katalysator.

Kan tänka mig att kolla in Buffy/Angel och Arkiv X/The X-files. Vill dock gärna ha gotiska grejer som speglar världen kanske mer än det övernaturliga.

Zorbeltuss said:
Eftersom det är dieselpunk och inte ångpunk vill man gärna anspela på det och demonjagande och sånt är ju också en viktig del att anspela till... problemet är att jag kommer bara på namnet på en av raubtier's låtar vid namn dieseldöd...

Skippa gärna alla anspelningar till punk dock för nästan alla kommer tro cyber- eller ångpunk om det...
Jepp. Anspelningar på punk är inte så jättebra, eftersom det inte handlar om punk, det är bara bakgrunden.

Raubtier är ju något av en inspirationskälla, men diseldöd är inte så smart.

Zorbeltuss said:
Also eftersom det är typ 1930 hur är det med krigshistoria och framtidssyn?

/Zorbeltuss
Imperiet har varit besparat från större konflikter länge nu. Kejsartronens fulla makt över imperiet återinrättades för två århundraden sedan och avslutade en era av krigsherrar och inbördeskrig. Ett kort sjökrig för ca 50 år sedan med en av de avlägsna kolonialmakterna om rätten till kolonier på det närbelägna underutvecklade fastlandet slutade med vinst för Imperiet.

Framtidssynen är nog någorlunda positiv. Den industriella revolutionen har givit bättre levnadsstandard och framtvingat en viss demokratisering.

krank said:
Jag tycker att Dieselhjärta är ett skitbra namn själv...
Jepp. Är inte säker på om jag vill ha diesel i namnet, men jag tänker också på Blod & Diesel, Dieselsjäl och Dieselsot.

Möller

Hubert Hortlax
Möller said:
Kan tänka mig att kolla in Buffy/Angel och Arkiv X/The X-files. Vill dock gärna ha gotiska grejer som speglar världen kanske mer än det övernaturliga.
Återigen använder jag en term som jag inte riktigt förklarar.

Det jag menar med "gotiska grejer" är att spelvärlden är sotig och regnig. Noir-film kanske har rätt bakgrund, även om fokus i sådan film är karaktärernas dekadens, snarare än undersökande av kulter. Om så, så vill jag ha bra Noir-film.

Kanske finns deckare satta i 1920-30-talet. Sånt är också bra.

Osv.

solvebring

Superhero
Det jag menar med "gotiska grejer" är att spelvärlden är sotig och regnig. Noir-film kanske har rätt bakgrund, även om fokus i sådan film är karaktärernas dekadens, snarare än undersökande av kulter. Om så, så vill jag ha bra Noir-film.
:gremlaugh: Ja, jag satt och spånade på gotiken jag, med överdådig, spetsig och allmänt majestätisk och scary byggnadskonst och allt vad det innebär för spelmiljön och känslan. Såg en modern tolkning av detta (Youtube-länk!) framför mig.

Du vill med andra ord ha samma miljö som i klassiska noirrullar?

Oh yes it does.

Craygh

Swordsman
Gotiskt: Tim Burton? Hans visuella stil är skitfrän, i min åsikt. Kanske lite väl surrealistisk. Annars är jag väldigt illa bevandrad i både dieselpunk och ångpunk. Ångpunk kan jag peka på "Arcanum: Of steamworks and magick obscura" inom.

Inspiration: Inte just, men jag är fundersam på om du tänkt på vad det är som gör spelarnas karaktärer intressanta?

Möller

Hubert Hortlax
solvebring said:
:gremlaugh: Ja, jag satt och spånade på gotiken jag, med överdådig, spetsig och allmänt majestätisk och scary byggnadskonst och allt vad det innebär för spelmiljön och känslan. Såg en modern tolkning av detta (Youtube-länk!) framför mig.

Du vill med andra ord ha samma miljö som i klassiska noirrullar?
Jo, byggnadskonsten tänker jag mig Manchester-tegel-förorter blandat med Notre Dame i stadskärnorna. Van Helsing har jag inte sett, men visst kan jag tänka mig att den kan vara aningen inspirerande. Skulle dock få problem med uttalet av "Van" i filmen...

Jag vet inte om jag vill ha samma miljö som i klassisk Noir. Jag har aldrig sett en Noir-film, därför vill jag ha tips på några bra sådana så att jag kan avgöra om det är det jag söker.

solvebring said:
Oh yes it does.
Aha. Vilka?

hakanlo

Hero
Hmmm... "Götterdämmerung" hade varit ett ok namn... synd då att det var paxat. På samma tema: Skyfall, Syndafall, Tres dei (hobbylatin... host), Sturm'n'drang.

Bygger vidare på "3". Treniteten, Triumviratet. Eller kanske: Vitt, Svart, Rött. Stål, kol och blod.

Lite skämtsamt: Diesel och Demoner. Tre nyanser av brunt.

Möller

Hubert Hortlax
Craygh said:
Gotiskt: Tim Burton? Hans visuella stil är skitfrän, i min åsikt. Kanske lite väl surrealistisk. Annars är jag väldigt illa bevandrad i både dieselpunk och ångpunk. Ångpunk kan jag peka på "Arcanum: Of steamworks and magick obscura" inom.
Eftersom jag är värdelös på film har jag sätt väldigt lite Tim Burton, men det är definitivt något jag kan tänka mig att göra.

Craygh said:
Inspiration: Inte just, men jag är fundersam på om du tänkt på vad det är som gör spelarnas karaktärer intressanta?
Öh, inget. Tänk Call of Cthulhu. Det är inte karaktärernas karaktär som gör spelet, det är världen de interagerar med.

Jag gillar visserligen spel som fokuserar på dekadenta personer med diverse dygder och laster, eller spel som fokuserar på redan existerande intriger och dilemman. Detta är dock inte det spelet.

Rollpersonerna tänker jag mig som relativa nybörjare på ämnet kultjakt. Jag ser visserligen gärna att spelarna skapar konflikter och dilemman redan när deras rollpersoner skapas. Tanken är dock att rollpersonerna är ganska vanliga människor med en ganska vanlig moral i början. Det är sen det jobbiga kommer.

Eller lät det tråkigt?

Möller

Hubert Hortlax
Hakanlo said:
Hmmm... "Götterdämmerung" hade varit ett ok namn... synd då att det var paxat. På samma tema: Skyfall, Syndafall, Tres dei (hobbylatin... host), Sturm'n'drang.

Bygger vidare på "3". Treniteten, Triumviratet. Eller kanske: Vitt, Svart, Rött. Stål, kol och blod.

Lite skämtsamt: Diesel och Demoner. Tre nyanser av brunt.
Spåna vidare, du är något på spåren! Skyfall, Syndfall är bra. Färgerna också. Stål och Kol klingar lite för mycket EU.

Jag tänker mig att ha en germansk namnkultur, fast förhoppningsvis hålla mig borta från nazistiska kopplingar. Götterdämmerung hade varit fint.

nominesine

Veteran
Sno nåt annat Niebelungen-aktigt från Wagners operor. Det finns massor av balla namn kvar :)

solvebring

Superhero
Jag tänker mig att ha en germansk namnkultur, fast förhoppningsvis hålla mig borta från nazistiska kopplingar. Götterdämmerung hade varit fint.
Fast Götterdämmerung, tyska för Ragnarök, härleder ju till Richard Vagners kända opera med samma namn, och Vagner var utan tvekan antisemit och en av Hitlers stora inspirationer och hans absoluta favorit vad det gällde musik. :gremtongue:
Håller dock med, germaniska namn och begrepp har en tendens att klinga bra.

Marukusu

Hero
Coolt koncept.
"Imperiet" kanske? Det är klyschigt så det stänker om det men det har en imperiativ, dyster klang.
"Syndafall" som någon tog upp gillar jag, det verkar passa bra in i stämningen du besriver. Angående "Götterdämmerung" tycker jag tusen gånger bättre om dess namn på engelska: "Twilight of the Gods". Helt enkelt episkt och i mina ögon det fulländade rollspelsnamnet bara för att det låter coolt, nackdelen är att det är på engelska och den svenska översättningen "Gudarnas skymning" tycker jag låter lika coolt som en gammal kärrings svordom.

Jag tycker du ska bygga vidare på Imperiets kultur och seder och ta något unikt därifrån. Mer eller mindre alla länder har poetiska namn för sina styrande institutioner, "Krysantemumtronen", "Påfågelstronen", "Topkapen", "Kreml", "Vita Huset" etc, lägg bara till "I skuggan av..." innan så har du ett namn som låter lite Noir. :gremsmile:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Marukusu said:
"Twilight of the Gods". Helt enkelt episkt och i mina ögon det fulländade rollspelsnamnet bara för att det låter coolt, nackdelen är att det är på engelska och den svenska översättningen "Gudarnas skymning" tycker jag låter lika coolt som en gammal kärrings svordom.
Gudars skymning! Hejdlöst bra! :gremlaugh:

//EvilSpook

Möller

Hubert Hortlax
Marukusu said:
Coolt koncept.
"Imperiet" kanske? Det är klyschigt så det stänker om det men det har en imperiativ, dyster klang.
"Syndafall" som någon tog upp gillar jag, det verkar passa bra in i stämningen du besriver.
Jag gillar inte »Imperiet«. Vill helst inte ens att mitt imperium ska kallas Imperiet. För många grejer heter redan Imperiet/The Empire etc.

Marukusu said:
Jag tycker du ska bygga vidare på Imperiets kultur och seder och ta något unikt därifrån. Mer eller mindre alla länder har poetiska namn för sina styrande institutioner, "Krysantemumtronen", "Påfågelstronen", "Topkapen", "Kreml", "Vita Huset" etc, lägg bara till "I skuggan av..." innan så har du ett namn som låter lite Noir. :gremsmile:
Värt att tänka på. Dock är jag ju som sagt inte säker på om jag vill något som låter Noir, eftersom spelet inte är Noir-igt.