Nekromanti Behöver du konst till ditt rollspel?

Arfert said:
...hade samma association som du, fast det kanske kan vara värt ett försök att designa ett rollspel mer som ett skivomslag (har ju gjort ett antal skivomslag i det stuket själv).
OT

Men eftersom jag blev så förbannat nyfiken är jag tvungen att fråga vilka skivomslag du gjort ? Lite länkar vore desutom sjysst.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag blev förresten inspirerad av den här tråden och ska försöka skriva lite under jullovet.

Jag har egentligen "suttit fast" i något jättefånigt; jag har nämligen inte kunnat bestämma mig för vilket program jag ska skriva texten i. Sedan har jag velat en hel del om strukturen i boken (böckerna?) också.

Men jag ska ta tag i mig, jag lovar!

Arfert

Facit
Nyligen till exempel till Krux (alla), Candlemass (typ den senare hälften av deras skivor... Och tidigare till allt möjligt...

kan fixa länkar så småningom..

krank

Arfert said:
men vad blev det för program då?
Blev å blev...

Det har inte blivit så mycket än. Jag antar att det blir typ OpenOffice eller vanlig plaintext, mest för att jag inte kan bestämma mig.

Jag gillar att skriva och koda i LaTeX, men där saknar jag grafiska layoutmöjligheter. InDesign är det enda som har ordentliga grafiska layoutmöjligheter, men det kan bara importera från typ HTML, Word och INDT. Och HTML och INTD saknar stöd för t.ex sidorutor och sånt, medan Word är för WYSIWYG för min del, poängen med LaTeX är ju att slippa bry sig om det grafiska och bara skriva...

Arfert

Facit
Själv föredrar jag att skrica i program som Scrivener eller Writers Café när det är långa texter som ska göras.. program som till skillnad mot Word inte har en massa "layoutfunktioner" som jag ändå inte behöver (för layouten gör jag ju som bekant i InDesign), utan funktioner som hjälper med själva "berättelsen". Ordbehandlare som stöder författandet helt enkelt. (yWriter är ju en annan variant, som är gratis.. ). Eller superenkla Writeroom... eller Ulyssses som är ett jävligt bra program

krank

Arfert said:
Själv föredrar jag att skrica i program som Scrivener eller Writers Café när det är långa texter som ska göras.. program som till skillnad mot Word inte har en massa "layoutfunktioner" som jag ändå inte behöver (för layouten gör jag ju som bekant i InDesign), utan funktioner som hjälper med själva "berättelsen". Ordbehandlare som stöder författandet helt enkelt. (yWriter är ju en annan variant, som är gratis.. ). Eller superenkla Writeroom... eller Ulyssses som är ett jävligt bra program
Jag har kollat på en del av de där, men jag upplever att de främst är verktyg för folk som redan är författare och har ett visst arbetsflöde... Sedan har jag lite svårt att passa in deras struktur i min struktur (de tänker "scener" och "karaktärer" vilket inte känns så 100% perfekt i ett rollspel)...

Writeroom hade varit finfint med lite struktureringsverktyg och möjligheten att jobba semantiskt... Alltså, att jobba med rubriker/underrubriker, tänk trädstruktur för rubriknivåer... Det är så jag tänker, så det är så jag borde jobba... Ulysses ser riktigt bra ut, men verkar ju bara vara Macprogram. Finns det inget motsvarande för Linux eller i värsta fall Windows?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Själv gillar jag emacs, i den kan man ju tab-komplettera långa ord, så blir det inte så många tangentnedslag.

Rickard

Urverk speldesign
Väldigt Sandman-aktiga. Jag diggar den stilen och det hade egentligen passat bra till Ljus och lykta. Dock är jag inte riktigt hundra på hur jag vill ha estetiken i det spelet, så jag avvaktar.

/Han som just lutar åt jugendstilen

Blasphemy

Swashbuckler
När det gäller program så tycker jag att sådant är en trivalitet.

Har en del vänner och kollegor - främst i manusbranschen och inte rollspelsförfattare - som blivit helt beroende att skaffa nyare och nyare versioner av program.

Jag använder i stort sett WORD till allt. Själva strukturen (om det är ett rollspel jag skriver) gör jag antingen i en anteckningsbok eller i ett separat dokument - och sedan gör jag dokument efter de kapitel som ska finnas med. I dessa skriver jag anteckningar om vad jag vill ha med - lite lösa tankar och idéer. Därefter tar jag stycke för stycke och försöker skriva klart kapitlet (självklart får man hoppa tillbaka och ändra lite då och då). När kapitlet är klart kan man sända det till korrläsare eller för kommentarer.

I alla fall... tycker att det är ett praktiskt sätt att jobba. Att vänta på att man ska ha "rätt" program är lite att skjuta upp saker och ting - om man nu har ett vettigt skrivarprogram så är det ju bara att köra på.

Sedan är ju layout och liknande en helt annan fråga.

InDesign men även Quark kan vara bra till det.

Arfert

Facit
När det gäller layout gäller BARA InDesign och Quark, ingenting annat kommer i närheten. Scribus är ett bra försök, men har långt kvar, för bökigt att använda, även om de flesta funktionerna finns där.

Tidigare skrev jag allt på textredigeraren i mac, den innehåller allt man behöver för att skriva (dvs så lite som möjligt). Word är ju nån slags konstig blandning mellan ordbehandlare och layoutprogram. jag blir alltid galen på alla som levererar manus till mig som del suttit och layoutat i Word innan, är bara en massa skit man måste rensa bort i onödan.

Sen gick jag över till Google Docs när det kom för ett par år sen; praktiskt att man kan sitta på vilken dator som helst i världen och skriva när man får en idé. Använder det programmet fortfarande till det.

Men sen så hittade jag combon Writeroom och Scrivener. Det är helt överlägset. Writeroom som tvingar en att enbart jobba med texten... det FINNS inget gränssnitt. Och sedan Scrivener med sitt överlägsna sätt att hantera långa texter + alla anteckningar, bilder och annat stödmaterial man kan ha. Dessutom har även Scrivener numera ett läge där man kan skriva utan att distraheras av gränssnitt; bara du och texten.

Visst kan man tycka det är trivialt, men Word är som ett dåligt rollspelssystem. Du vill skriva och ha STÖD för det, eller åtminstone ha ett program som är så osynligt som möjligt, medan Word hela tiden är "in your face" med en egen agenda.

Word har jag inte använt sen jag slutade betala för det, för sex-sju år sedan. Men understundom använder jag Open Office, men det är mest för att redigera saker som andra skrivit.

krank

Medhåll, kamrat. Vi är på samma sida här.

Jag har just skrivit min första text till Scriptura i gammalt hederligt LaTeX, och det kändes fantastiskt efter att ha suttit med word och annat i ett gäng månader. Bara jag och den oformaterade texten, liksom. Visst har Kile, min LaTeX-redigerare en massa knappar och menyer, men de kan man du dölja. Jag gör simpel markup för att signalera vilken nivå i testen jag befinner mig på, jag har EN tagg att använda för emfas (alltså inte både fetstil, kursiv OCH understruken - utan bara LaTeX' \emph{}) och det är typ allt jag vill ha.

Det känns som att komma hem. Det kändes oerhört inspirerande att bara kunna sätta sig och skriva igen, och nu har Scriptura en text om hur spelet är tänkt att spelas.

//Krank, glad

ravenkult

Veteran
Märkte just nu att jag aldrig kom tillbaka till tråden...dumt av mig.

Hemsidan stämmer fortfarande och är då Ravenkult.

Fortfarande intresserad av att göra lite konst åt någon svensk rollspel om någon har behov.

Fienden

Hero
Nigga dis shit be trippin'!

Seriöst dock, jag skulle säkert anlita dig om jag hade pengar och om jag inte hade gratisjobbare (a.k.a. vänner med större artistiskt sinne än jag själv). :gremwink: