Nekromanti behöver ett namn till en "solvarlese"

Ceetan

Warrior
jag behöver ett namn till en "solvarlese" i ett koncept jag arbetar på. Först tänkte jag Hlion men de grekiska anspelningarna är lite uttjatade och dessutom är det redan använt.........några tips?

Jag för tydligar här knceptet lite

Solvarleserna är omnipotenta entiteter (tror faktiskt det odet finns :gremsmile:)
och en produkt från e lite berättlese jag skrev somsom barn.
det finns två fraktioner bland dessa solvarlser
Cetaner ock Kataner, och de bildes genom en splittring som skedde. Det är knappt nån "bilogisk" skillnad mellan dem utan bra filosofisk. Den förska faktionen är uppbygglig, den andra destruktiv

Jag tänkte från början kalla rasen

"omnikron" ...men det käns lite fel....

Selly

Level 5 Laser Lotus
Funkar indiska?

Nu har jag ju ingen aning om hur detta ter sig språkmässigt ihop med resten, men det här kanske kan funka? Nu är ju detta ingen allmän "sort" av varelse, men det skulle väl ändå bara vara en namnripp, så det borde väl inte vara något problem.

Pom

Swashbuckler
Man kan ju korpa någon annan kulturkrets solbenämningar och lägga till lämpligt suffix så det blir saker som:

Raid
Amateras
Bejv
Belenid
Istanat
Kheprit
Mezzullant
Saul
Savitrin
Suryan
Svarogast
Tezcatlip
Utun

Insignia

Swashbuckler
Sol på andra språk

Sol på några mindre uttjatade språk (jag använde en gratis online-ordbok till de flesta, så lyncha mig inte för eventuella fel).

Finska: Aurinko
Indonesiska: Matahari
Japanska: Hi, Taiyou, Tenpi
Swahili: Jua

Jade

Warrior
Åh. Namnge saker... Sånt tycker vi är roligt. Hrm.

Om jag inte minns fel så är "sol" på latin "solaris" eller liknande... Om vi då leker lite med DET ordet kan vi få fram ett gäng varianter;

Lariat - Lariater
Solarin - Solariner
Lari - Larii
Risin - Risiner
Lariss - Larisser
Salari - Salariner
Losarit - Losariter

Ja.. Jag skulle kunna fortsätta i evigheter med att komma på knasiga associationer här... Jaja, hoppas att det här kunde vara något som gav i varje fall lite inspiration eller idéer....

Selly

Level 5 Laser Lotus
Latin.

"Om jag inte minns fel så är "sol" på latin "solaris" eller liknande"

Mjäe, "sol" på latin är just "sol": sol solis m. [the sun]; poet. [a day]; personif. [the sun god]. Solaris är en böjningsform: solaris -e [of the sun , solar]. Själv tycker jag att sånt där är kul att veta, så ta det inte som helt omotiverad nitpicking. ^_~