Nekromanti Behöver hjälp: gåta för att öppna en port

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hello!

Jag ska skriva ett äventyr till Drakar och Demoner, som ska publiceras i Fenix. Så om någon kan komma att vilja spela detta, läs inte längre än så här.

-
-
-
-
-
-
-
-
-

Kvar? Okej, då fortsätter jag.

I äventyret ska det finnas en port under vatten som endast kan öppnas om någon svarar på en gåta som den får av en typ vattenvarelse eller nått sånt.

Men jag är urusel på bra gåtor.

Så med följande premiss:

En skog med ...

... ett gammalt tempel med ...

... en bassäng fylld med vatten med ...

... en port som är förseglad för att inte hemska krafter ska komma ut men som kanske måste öppnas ändå nu när något ont tagit över templet.

En gåta eller nått klurigt som ska tvinga fram lite tankemöda.

Hjälp!

/Magnus

Lukas

Mannen i Gult
"Tala vän och stig in"
Och så är svaret att säga vän på alviska

Inkognito

Swordsman
Ingen bra gåta på lager tyvärr (google?), men ett kul alternativ till att en varelse öppnar porten är att svaret på gåtan är en ledtråd till hur man öppnar porten. Exempelvis att statyn uppe vid ytan måste få sitt krus fyllt med vin/sand/alvblod/vatten. Som en dubbel tankenöt kanske.

Kanske "vad är det som har ett öra men kan inte höra". Statyn har håller en mugg som är nyckeln till porten.

gizmo

temporary sunshine
Jag har bara en gåta utan lösning, för vi löste den på okonventionellt sätt och fick aldrig veta det rätta svaret. I vår fall var det en brunn framför porten i fråga. Brunnen talade och sade: More than 10 or less than 10?
En rollperson tvekade inte en sekund, kastade sin påse med mynt i brunnen och sade: More than 10.
Porten öppnades.
Det kan omöjligt ha varit svaret som var planerat. Men belönades ändå.
Men du ser: gåtor behöver inte vara mystiska, de kan vara helt mondäna :).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Lukas;n169133 said:
"Tala vän och stig in"
Och så är svaret att säga vän på alviska
Den låter bekant. :p

Kanske nått omvänt, att man ska identifiera vilken som är rätt "fiende" till kraften som vaktar porten. Och det kan vara "girighet", "maktbegär" ...

"Vad fick oss att falla?"

Och så finns ledtrådar till det i templet som rollpersonerna ska leta reda på och lägga pussel med.

/M

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Frågan är "vill du att porten skall öppnas?" och rätt svar är "nej, men jag har inget val" eller ord med motsvarande betydelse.

Sesam öppna dig.....

måste det vara en gåta eller kan det vara att den endast kan öppnas under under rätt premisser? typ bassängen måste belysas med grönt ljus, Man måste vada ut i bassängen hållande "nyckelföremålet" med båda händerna och på så sätt själv agera nyckel till portalen. Eller den kan endast öppnas vissa tider, kanske det klassiska vid midnatt

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Reddokk Fheg;n169149 said:
Sesam öppna dig.....

måste det vara en gåta eller kan det vara att den endast kan öppnas under under rätt premisser? typ bassängen måste belysas med grönt ljus, Man måste vada ut i bassängen hållande "nyckelföremålet" med båda händerna och på så sätt själv agera nyckel till portalen. Eller den kan endast öppnas vissa tider, kanske det klassiska vid midnatt
Det där är bra! Då är det inte så mycket en gåta, utan de måste lista ut under vilka förutsättningar som porten öppnas.

solvebring

Superhero
Magnus Seter;n169154 said:
Det där är bra! Då är det inte så mycket en gåta, utan de måste lista ut under vilka förutsättningar som porten öppnas.
Det vore coolt om man måste drunkna för att ta sig in ... o_O

God45

#PrayersForBahakan
Jag täcker städer och förstör berg,
Jag gör män blinda men hjälper dem se,
Vad är jag?
Svar: Sand

Min konst är som ingen annans,
Min borste doppas alltid i rött,
och mina statyer blir alltid mindre än de var.
Jag formar kött och nationer.
Lär dig min konst och lär dig om sorg.
Ignorera mig och lär dig mer.
Svar: Krigets konst.

Jag har ett dåligt rykte, men ändå har jag befriat slavar och hjälpt misshandlade fruar fly. Visst, ibland befriar jag mördare från fängelset men jag har också hjälpt de svaga och sjuka. Till och med kungar har jag hjälpt ur knipor. Jag diskriminerar aldrig och desto mörkare saker är desto närmre är jag. Vem är jag?
Svar: Självmord

Luftslottet

Warrior
Äter du mig offentligt så får du bannor av människor.
Jag figurerar även i skrift och är värd att notera.
Jag finns även med som det fina i sången
Svar: Kråka

Magnus Seter;n169154 said:

Precis. Personligen tycker jag detta oftast är mer intressant än en klassisk gåta, svara rätt och poff så är problemet löst

Kan ju till och med vara som Solvebring förslog. man måste drunkna för att öppna porten. kanske nu inte dö helt och hållet men visa man är villig att offra sig. när man förlorar medvetandet eller dör så öppnas portalen och man räddas.

Kanske till och med man måste dö genom drunkning. då befinner man sig där på andeplanet typ och då kan man kanske rentav lätt öppna porten och sedan bringas man tillbaka till de levandes värld.

Sapient

Swashbuckler
Jag är också inne på att svaret på gåtan inte bör vara enda vägen in. Det blir lätt en show-stopper.

Däremot någon handling - eller åtbörd - som att visa offervilja. Det ger utrymme för SL att tolka och för spelarna att prova sig fram.

En gåta - en inskription på en panel i templet tex - kan då vara en bra ledtråd, som ger spelarna en (av flera) chanser att fatta vad som väntas av dem.

Kalil

Swordsman
Ordningsfråga: Varför måste man svara på en gåta för att komma in? Skulle underlätta att fatta kontexten.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kalil;n169178 said:
Ordningsfråga: Varför måste man svara på en gåta för att komma in? Skulle underlätta att fatta kontexten.
Mest för traditionens skull. Ett retroäventyr ska innehålla nått sånt.

Men för "plotten" så ska endast porten öppnas av den som har den rätta kunskapen, och som kan hantera kraften som dolts bakom till att besegra en demon. Ett slags hemligt lösenord för att garantera att det är rätt personer som öppnar.

Men den förklaring är ju förstås lövtunn, och rollpersonera torde vara de mest fel att öppna porten och göra nått vettigt. :)

Kalil

Swordsman
Magnus Seter;n169188 said:
Mest för traditionens skull. Ett retroäventyr ska innehålla nått sånt.

Men för "plotten" så ska endast porten öppnas av den som har den rätta kunskapen, och som kan hantera kraften som dolts bakom till att besegra en demon. Ett slags hemligt lösenord för att garantera att det är rätt personer som öppnar.

Men den förklaring är ju förstås lövtunn, och rollpersonera torde vara de mest fel att öppna porten och göra nått vettigt. :)
Vore det inte något mindre orimligt i då fall med någon slags moraliskt klurig fråga som rollpersonerna måste svara på? Kan ju ställas på ett sådant sätt att alla svar är fel på något vis och att ens "fel" avspeglas i den utmaning man möter innanför porten?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kalil;n169191 said:
Vore det inte något mindre orimligt i då fall med någon slags moraliskt klurig fråga som rollpersonerna måste svara på? Kan ju ställas på ett sådant sätt att alla svar är fel på något vis och att ens "fel" avspeglas i den utmaning man möter innanför porten?
Du tänker på ett "test av karaktären" så att säga.

Typ att ställa rollpersonen inför ett omöjligt läge och sedan bestämmer valet rp:n gör om "hjärtat är rött eller svart"?

Kan ju användas med en illusion ... hmmmm ... gillar tanken på det.

/M

Fossegrim

Veteran
Drunkningen tycker jag låter spännande, bygg upp det som ett leap of faith, som den där scenen i indiana jones:
https://www.youtube.com/watch?v=xFntFdEGgws

Ett problem som dock kan uppstå är om spelarna tror sig fatta vad som måste göras men fortfarande inte riktigt vågar så de sejfar genom att låta en i gruppen nästan drunka medan de andra turas om att hämta luft. Ska porten då öppnas eller gäller det att alla drunkar samtidigt? Det är ju trist om en av dem dör och faktiskt drunknar för att de tror sig spela smart och säkert. Också lite trist om de belönas och kommer vidare när de uppenbarligen själva inte tror på den här kunskapen (inte tillräckligt för att sätta sitt eget liv på spel iaf) och således inte förtjänar att hantera den dolda kraften. Funkar det om alla får komma vidare men endast de som vågade "offra sig" belönas med att kunna använda kraften?

zonk

muterad
Ta en klassiker vetja!
När galer tuppen i gryningen?
Svar: Öppna