Tji PEN
Ok, jag vet inte så mycket om laser o grejor, men jag vet att vätska absorberar energi fett med mycket. Därför tror jag inte att en laser kommer att penetrera så mycket i verkligheten.
Jag såg på Discovery när en hjärtkirurg skulle operera in nya blodkärl i hjärtat. Han avlåssade då en mängd laserskott direkt mot hjärtmuskeleaturen som sedan skulle bilda de nya kanalerna.
Lasern han använde var kraftig nog att dra igenom en planka på ca 1,5-2 dm på ett skott. Som alla vet så är själva hjärtmuskulns vägg betydligt tunnare, så den drogs ju igenom utan större problem. Det intresanta i sammanhanget är att patienten inte fick ryggraden perforerad av den enkla anledning att blod är en vätska och som sådan har en förmåga att absorbera/dissipera energi. Detta gjorde att skottet alldrig gick djupare än själva muskeln.
Själva effekten såg lika grisig som komisk ut! Liknade en tecknad film där någon har blivit pepprad av en KSP och sedan dricker vatten. Squit squit! he he...
Om du vill så kan du ju skita i detta, det är ju ditt spel. Tänk dock på att för att koka vatten som ligger på 36 grader C så måste du först höja temperaturen villket kommer att kosta dig 268 kJ. Sedan så måste du koka eländet också villket kommer att gå på 2260 kJ. Dessa siffror gäller per kilogram (om jag minns dem rätt). Till detta kommer också vattnets förmåga att leda bort värmen.
Från ett rent termodynamiskt sätt att se det så vore det bästa att behandla varje träff som en djup tredje gradens brännskada som ger ett ganska högt chockvärde. I alla fall mot kroppen. Mot ben och armar borde en full penetration vara mera möjlig eftersom det finns färre vätskeansamlingar i dessa.
Jag tycker att det verkar som om laser vore ett bra vapen att fånga folk levande på, vilket i sig kan vara eftersträvansvärt. Vill man nödvändigtvis ta livet at folk med energivapen kan jag rekomendera el. Tänk dig en kondensator som man skickar iväg med en lämplig anordning. Jag tror att någon nämnde något om det längre ned i tråden.
Svartsmurfen.
-
http://www.algonet.se/~johan-ek