Nekromanti Behöver hjälp, och JA, jag vet...

solvebring

Superhero
Ja, jag vet. Det finns säkert en miljon trådar av den här sorten som rör detta ämne, men det kan inte hjälpas eftersom jag inte vet riktigt vad jag skall söka på för att verkligen hitta det jag söker svar på.

Har skaffat mig Vildhjarta och skall börja läsa det nu för att spelleda det någon gång framöver. Dock blir jag alltid lite osäker när jag skall spelleda ett äventyr som inte är mitt eget. Någon som har tips över hur man kan gå till väga för att på ett effektivt sätt verkligen lära sig ett äventyr och få god koll på det? Att nöta det är ett sätt, finns det fler sätt som är till god hjälp också? - Anteckningar kanske, finns det något system över hur och vad som är bra att anteckna i ett äventyr?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ett sätt som brukar fungera är att först läsa igenom äventyret 3-4 gånger. Skriv ned de olika händelserna på ett papper vid sidan om. Då du skriver det nöter du in dem igen. Därefter skissar du upp en tankekarta (mind-map) där du skriver kortfattat vad som händer. Du kan även där välja att placera in sidhänvisningar om saker behöver förklaras närmare (t.ex. se sida 16 för beskrivning av timils utseende).

Det är det enklaste sättet och något som jag har använt mig av förr.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att lära sig äventyr

Det finns några trick, men inget är så lätt egentligen. Tänk på att du säkert kommer att missa något i alla fall, och var inte för rädd för det. Alltnog, några tips.

1. Spela äventyret med dig själv. Alltså låtsas som att du är en karaktär som ska igenom äventyret. Utsätt denna för alla händelser och fundera på hur din karaktär reagerar. Det är så jag börjar speltesta mina egna äventyr.

2. Spela äventyret med en spelare som inte är med i gruppen.

3. Läs på forumet (här eller hos Riotminds) vad folk tyckte var svårt med äventyret, och vilka lösningar de tog till.

4. Gör som Sleepwalk föreslog. Rita en mindmap över hur du ser att äventyret hänger ihop (alltså en ruta där det står "start" och sen pilar som leder till nästa ställe, och så vidare tills man får en massa rutor som är sammankopplade på olika sätt).

5. Försök sammanfatta äventyret på en sida för dig själv. Läs detta och jämför med äventyret och se vad du har missat.

Lycka till!

Magnus

Organ

Out of time, out of mind
Tips + spoiler

Just vad gäller vildhjarta har det med åren blivet flera trådar på DoD-forumet som mer specifikt diskuterar hur man bäst spelleder det. Om du söker där borde du få fler träffar än du har ork att läsa. Mitt personliga tips om äventyret är annars att slopa slumpelementet vad gäller mötena och i stället helt sonika bestämma i vilken ordning de sker. På så vis får kan du krama ut maximalt med dramatik och spänning ur varje enskild händelse. Sätt dig ner och skriv en lista över mötena och i vilken ordning du tycker att de passar bäst. Rätt använt kan vildhjarta bli en oförglömlig upplevelse för både dig och dina spelare.

Lycka till

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Förutom de bra tipps som getts i de andra trådarna, så kan jag xåå rekomenderatt du låpter äventyret "sjunka in" lite.. Alltså att du helt enkelt, efter att du läst det, lägger undan det i kasnke 1-2 dagar.. Så att du hinenr smälta in det, det funkar iaf gansak bra för min del.

Thomas Thider

Veteran
Det är helt förbaskat okej att använda sig av färdigskrivna äventyr. Även om spelare oftare anagerar sig mer när de vet att det här är något som das Gamemaster har gjort på egen hand.

Veni Vidi Vicious -The Hives

Organ

Out of time, out of mind
Färdigskrivet vs. skogsstjärna

[ QUOTE ]
Även om spelare oftare anagerar sig mer när de vet att det här är något som das Gamemaster har gjort på egen hand.

[/ QUOTE ]
Det är inget jag känner igen. Fast det kanske mer har att göra med att jag och de jag spelat med under åren varit betydligt risigare på att skriva äventyr än genomsnittet :gremgrin:

/Anders