Nekromanti Behöver Hjälp!

Yraen

Veteran
Jag har precis köpt eon, och det är första gången jag är spelledare i ett sådant rollspel (har spelat brädrollspel förut) så jag har några frågor.
1) Hur leder man de olika RP:na om de går åt varsit håll?
2) Hur gör man med blödningstakten efter en strid(om man inte lyckats stoppa den). För att blödningstakten blir kanske 2 i blodförlust per runda, man kör väl inte rundor efter en strid(det står att en runda är 4 sek, så det blir att fylla i blodförlustkolumnen med en satans fart). Jag fattar inte?

vore tacksam för svar =)

Johan K

Gammal & dryg
kan tyvärr bara tippsa dig på fråga 1:
Försök få de olika karaktärerna att sträva efter samma mål, att de bli tvungna att hjälpa varandra, de får samma uppdrag, gemensamm fiende m.m.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>

Oceanliner

Warrior
"1) Hur leder man de olika RP:na om de går åt varsit håll?"

Jag brukar göra så att man skickar ut den ena gruppen och låter den som är kvar (de som gick åt samma håll) spela en stund sedan byter man så att spelarna inte vet mer en deras rollpersoner.
Eller om de delarpå sig en längre tid så kan man låta alla sitta kvar och ta en grupp åt gången.

Helst ska man försöka hålla ihop rollpersonerna så mmycket som möjligt...

"2) Hur gör man med blödningstakten efter en strid(om man inte lyckats stoppa den)"

Då fortsätter stackaren att blöda med exempelvis 2 poäng blodförlust varje runda (4s), eller 30 poäng i minuten osv.
(glöm ej blödningstaktminskning)

"så det blir att fylla i blodförlustkolumnen med en satans fart"

Om stackaren har en blödningstakt på 20 så är det bara att vässa pennan ja :)

//Jonas - Strypkoppel funkar också...

Primas Antonio

Veteran
"För att blödningstakten blir kanske 2 i blodförlust per runda"

Jag vill bara påpeka något som du kanske redan visste, men för säkerhets skull...
2 i blödningstakt = 2 kryss/minut. För att förlora 2 per runda måste du komma upp i en blödningstakt på minst 20. Sådana överlever man sällan, så om ingen RP är biomantiker eller rejält bra på att lägga förband är det kört.

- Antonio

dream

Hero
Du måste nog köra stridsrundor tills blödningen är stoppad eller tills personen dör... Det tar ju ett visst antal rundor att förbinda någon (se tabellen vid färdigheten Läkekonst), och då vet man ju hur många rundor som går!
Men med en blödningstakt på 20 är det nog rätt kört i vilket fall... ;)

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Archer

Swashbuckler
Hmm, med en blödningstakt över 10 tar du väl en tiodel i blodförlust per runda istället för per minut ?
Vilket innebär att om du har en blödningstakt på 20 så tar du 2 i blodförlust per runda.