Nekromanti Behöver kritik/åsikter om logga

Cybot

Mest spelbar
Så, över sommaren har jag tänkt på en logga till Pellatarum, en "gonzo fantasy" spelvärld som jag är medförfattare till.

Det första resultatet är det här.

I det här fallet är loggan framför allt tänk som framsida för ett PDF anpassad för att skrivas ut (det ska kunna funka med svartvit printer), men loggan kan anpassas för färgtryck också (eller för banners och annat online grejs).

Själva bilden är en grafisk representation av spelvärlden. PELLATARRUM representerar disken som spelvärlden utspelar sig på (och som sträcker sig i oändlighet), Spiran är "The Dayspire", en oändligt hög spira som förbinder planet med de fyra elementen (spiran är ungefär lika stor som hawaii i omkrets), den andra är "The Nightspire", från början en "back up" till Dayspire (på andra sidan disken), men som dock förstördes under ett krig mellan Beholders och Mindflayers (och där bitar av spiran konstant faller ner på diskens undersida).
Runt om så finns de fyra elementen som pellatarrum är uppbyggt av, och som även är årstiderna i den ordningen de kommer på pellatarum (Luft->Eld->Vatten->Jord).

Hans åsikt om loggan var:
Han: Cool men typsnittet är oläsligt i den form den är nu.
Det brukar vara typsnitt som inte har seriffer för logor. Skulle nog passa bättre här också, för med serifferna blir det väldigt rörigt.
Och jag ställer frågorna:
1a. Är det verkligen så oläsligt? Det är inte tänkt som löptext utan framför allt som en snygg fantasy-ig logga. Man ska dock kunna läsa att det heter "Pellatarrum".
1b. Om Serif är ett problem, finns det några riktigt bra fantasy fonter som är sansserif fonter? De flesta sansserif känns mycket mer moderna (Renässans och senare är för sent).
2. Vad tycker du om loggan? Vad tycker du om, och vad är fel?

Mogger

Hipsteranka
Jag tycker att den känns som en bra skiss, men den är inte färdig.

Prova lite andra varianter på spiran och elementen ex.

Och ja, det gå alldeles utmärkt att använda serifer i loggor. Däremot håller jag med om att det typsnitt du har ny inte harmoniserar med loggan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cybot said:
2. Vad tycker du om loggan? Vad tycker du om, och vad är fel?
Jag tycker om formen och idén.

Jag tycker att det behövs mer utrymme mellan ram och text. Som det är nu blandas de lätt ihop, vilket gör loggan mer svårläst. Gillar typsnittet dock.

Det jag inte gillar är nog undersidan, men det är för att jag gillar logotyper som skalar enkelt och som är lätta att rita av. Underdelen har många detaljer, vilket gör att det blir svårare att reproducera loggan. Vilket inte nödvändigtvis behöver vara ett problem.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag gillar typsnittet skarpt och det faktum att det inte är så mycket luft mellan PELLATARRUM och ramen funkar alldeles utmärkt.

Sen diggar jag namnet PELLATARRUM väldigt, kan inte förklara varför men det känns spännande helt enkelt.

Här är några saker jag inte gillar:

Spiran uppåt tar inte vägen nånstans, den bara slutar tvärt, vilket för mig gör att det känns som att hela loggan inte kom med utan klipptes ofrivilligt av. Går den att fadea ut på nåt sätt?

Spiran nedåt känns som en grusväg på en fantasykarta, plus att den liksom inte nuddar ramen, vilket den övre spiran gör. Om den ska vara sönderfallande borde den kanske gå ihop med en del av ramen och att en del av ramen också verkar falla sönder, för att få ihop ramen med spirorna typ.

Jag gillar tanken på de fyra elementen/årstiderna, men jag hade nog gjort de fyra symbolerna mer olika varandra, samt mer fantasyiga.

Pilzefrau

hon/henne
Jag tycker att om du ska ha de symbolerna för elementen borde du byta plats på den nedre vänstra och den nedre högra – just nu märker jag en övervikt på svart till vänster eftersom det är där de två trianglarna med något i sitter.

Cybot

Mest spelbar
Pilzeman said:
Jag tycker att om du ska ha de symbolerna för elementen borde du byta plats på den nedre vänstra och den nedre högra – just nu märker jag en övervikt på svart till vänster eftersom det är där de två trianglarna med något i sitter.
Grejen är ju att det är en symbolisk representation och pellatarrum följer de hermetistiska årstiderna (vilket vi upptäckte i efterhand. Från början så var tankegången sådan här.
Så jag kanske borde byta alkemiska symboler. Det finns ju cirkel symboler också vilka inte är lika viktade åt ett håll.

Arfert

Facit
Det finns massor med loggor som har en serif som typsnitt. Däremot var jag inte så förtjust i den använda. Och den kändes lite inklämd i rutan.

Loggan som helhet tycker jag känns för spretig. Tajta upp den. Den "vill för mycket" just nu. Blir svåranvänd pga att den är rätt hög dessutom.

Cybot

Mest spelbar
Arfert said:
Det finns massor med loggor som har en serif som typsnitt. Däremot var jag inte så förtjust i den använda. Och den kändes lite inklämd i rutan.

Loggan som helhet tycker jag känns för spretig. Tajta upp den. Den "vill för mycket" just nu. Blir svåranvänd pga att den är rätt hög dessutom.
Hur då "vill för mycket"? Den är EN sak. En symbolisk representation av hur världen ser ut, universumets absoluta fundamentala egenskaper.

Dessutom så är det, som sagt, en logga framför allt tänkt som framsida till en svartvit print. Så det är meningen att den ska vara hög. För andra syften så kan den lätt komprimeras på höjden.

Arfert

Facit
Loggan har, utöver namnet, sex olika symboler/grafiska element (sju med ramen). Det är vad jag menade, det spretar. Less is more.

Nu är det mer en framsida än en logga. Är det en framsidesdesign du är ute efter är det en annan sak.

Cybot

Mest spelbar
Arfert said:
Loggan har, utöver namnet, sex olika symboler/grafiska element (sju med ramen). Det är vad jag menade, det spretar. Less is more.

Nu är det mer en framsida än en logga. Är det en framsidesdesign du är ute efter är det en annan sak.
Det är en design som, i liknande former (med samma grafiska element. Dayspire, Nightspire, de fyra elementen och namnet som platshållare för disken) ska kunna användas på framsidor, som presentationsbild (framför allt på nätet. Forum, introbild och powerpointsidor typ) eller komprimerad/avklippt på höjden och användas som "banner" (dvs, H200xW600).

Om det är på formulär och sådant (även om det inte riktigt är tanken, då det är tänkt att användas som en spelvärld till andra system, först och främst Pathfinder) så är det väl tänkt att bara namnet och ramen (kanske bara top/bottom streck med öppna sidor för att symbolisera att även disken är oändlig) ska med. Där är jag dock osäker. Då elementen är så sjukt viktiga för hela Pellatarrum som setting (magisk, psykologisk, liv och död. Allt) så känns det konstigt att inte ha med dem på något sätt.

Jarl

Hero
Cybot said:
Arfert said:
Det är en design som, i liknande former (med samma grafiska element. Dayspire, Nightspire, de fyra elementen och namnet som platshållare för disken)
Kan du tänka dig att stilisera den lite då och komprimera höjden? Den trasiga spiran kan ju reduceras till mycket färre "bitar", och den övre kanske kan kortas ner (kanske slutas) och smalnas av. De fyra elementen kanske kan tas bort, eller inkorporeras i ramen? Lite mer luft runt texten också (som alla har sagt redan).