Nekromanti Behöver man ha förklaringar på stuff?

Troberg

Sinister eater
krank;n328263 said:
Det är helt enkelt så, att svaret på den fråga du ställer i din trådstart inte har ett entydigt svar.
Naturligtvis, och det var därför jag ställde den. För att pejla vad folk tycker (och det här handlar ju i slutänden om tyckande, inte rätt och fel), för att få en diskussion som kanske mappar ut lite gränser för när det är mer eller mindre acceptabelt, för tankar runt det.

Just därför tycker jag att din vinkel är intressant. Den är annorlunda, den får mig att tänka lite till.

Jag tycker inte frågan om vad som hände med solen är det som gör premissen intressant. Det mysteriet är bortom det personliga. Eller som Fredrik Pohl sa:

“A good science fiction story should be able to predict not the automobile but the traffic jam.”

Så det är mörkt alltså? Vad innebär det för vardagen, rollpersonerna, och samhället?
Det är lite så jag också ser det. Typ, varför finns det superhjältar? Meh, det är coolt och det är intressant att se vad det gör med samhället.

Ett grundkoncept som rör om i grytan, och sedan följer man konsekvenserna.

luddwig

Lawful evil
kwarnberg;n328197 said:
Det beror helt på vad rollpersonernas mål är. Ska de ta reda på vad som hänt och försöka lösa det? Då behöver du nog ha en förklaring till vad som hänt och varför. Är det ett äventyr som handlar om att överleva i en värld med plötsligt förändrade omständigheter? Då behöver du inte förklara varför. Däremot kanske hitta på ett gäng teorier som spelledarpersoner kan ha om varför solen slocknat. Om dessa är sanna eller ej behöver du dock inte ta ställning till.
+1 på den!