Nekromanti behöver råd och hjälp

Bullowar

Veteran
rollspelandet har på sista tiden bara blivit sämre och sämre för min grupp... det är alltid något som inte stämmer... antingen är någon spelare för trött eller hungrig eller fryser han etc.
eller är sl (jag) för dåligt förberedd eller liknande, och då blir det bara långtråkiga och sega spelmöten... någon som har något tips om hur man kan liva upp rollspelandet lite?

Freelancer

Warrior
Känner igen det där problemet lite grann.
Det är svårt att ta sig ur den onda cirkeln, och att ta ett avbrott ett tag är ju omöjligt. /images/icons/alien.gif

Antagligen sitter felet inte hos SL utan hos spelarna, mend det är du som SL som får se till att spelarna har det bra. Så i slut ändan blir det du som SL som är upphovet till spelarnas missnöje.

Håller ni på med en segdragen kampanj?
Har ni haft en mindre rolig kampanj?
Har du som SL tröttnat på att spelleda och gör tråkiga äventyr?

Det är så mycket som spelar in i detta sammanhang, har du frågat dina spelare om vad dom tycker? Kanske ska prova att byta SL, dina spelare kanske har hur mycket spännande ideer som helst som dom vill pröva.

Är ovanstående nåt du känner igen???
Glad Påsk/images/icons/witch.gif

Jimmy

The One Ringkvist
Japp det är ofta där kärnan till äppelskruttet ligger...

Det är inte roligt längre!
Tänk igenom när ni hade så där as-flabba kul senast (eller nagelbitar-svälja-skriket)och vad som hände sen?

Alla har nog upplevt detta av varierande grad. Se också till att ni bara spelar då det spelas ska, inte bara för att ha ett tidsfördriv på helgkvällar..

Ta alla dessa spelförstörande moment och eliminera dem. Ni spelar inte föränn:
- Alla har ätit (Eller glömmer ni att fylla på?)
- Tagit på sig kläder (sitter ni i igloo å spelar?)
- Alla verkligen vill!

Ta och överraska. Gör något som du inte brukar, bjussa på extra snygga handouts, lek med olika spelledarsätt, var extra teatralisk, stressa spelarna. Slå många dolda slag (men med förutbestämd utgång).

Tycker spelarna att spelet är lika kul som du?

Ratigan

Veteran
Testa och ta ett brejk från SL:andet en stund och bara spela. Uppmuntra den som är villig och ta över under ditt brejk, många som ska börja SL:a istället för någon annan är rädda att dom inte gör det lika bra eller kan regler lika bra. Tala om för personen att den bara behöver fråga dig om ev regler och kanske ett och annat uppslag till äventyr. detta var vad jag gjorde när mina ideer tröt./images/icons/thinks.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Gör en drastisk helomvändning.

Gör en drastisk helomvändning.
Om du bara har spelat äventyr i ljumma alvskogar så spela någon i vintern norr om consaber.

Brukar äventyren vara ljusa och gulliga och jämnt sluta väl med att spelarna är överrösta med gåvor ?
Sluta äventyret med att dom misslyckades med att rädda jungfrun, draken fick med sig 1 av RPernas ben och den andra psykiska välmående.

Annars kan du göra en annan helomvändning som heter duga.
Byt spel !
Eller åtminstone spelvärld. Det finns en liten kasse gratisspel därute som håller god kvalité och till och med så kan vissa spelas med Eons regler.
Prova foxtail.nu så kan du hitta och ladda ner Skymningshem, helt gratis. Det använder sig av Eons regler och bygger på en helt annan värld.
Eller så laddar du hem västmark, också mycket bra.
Eller så knallar du iväg och köper NeoTech 2, också bra.
Eller så upplever du en gammal klassiker, kör gamla Drakar och Demoner /images/icons/laugh.gif, för nostalgins skull.

Summering:
Om folk tröttnat på det man håller på med så är det någonting som är fel. Så mycket är uppenbart. Det är en fråga om att bryta mönstret, och det kan vara svårt att göra men det enklaste är att rent konkret byta spel ett litet tag enligt mig.
Sedan så är det också givetvis att alla måste vara entusiastiska till att spela. Om någon är hungrig, erbjud dom några mackor tills ni käkar middag.
Om någon fryser ge dom en filt och dra upp värmen.
Om någon är bakis, säg åt dom att skylla sig själv om dom super sig dyngraka dagen innan ett spelmöte. Sen ger du honom 1 liter vatten att dricka.
Du som SL måste inse att du onekligen har en jävla massa mer arbete att göra än dina spelare. Och ingenting blir gjort om det inte görs, så det är bara att sätta igång.

Lycka till.

Eléan

Veteran
Nedanför kommer några bra saker att göra innan ni spelar:
- Sätt på stämmningsfull musik (Sagan Om Ringen tillexempel).
-Levande ljus.
-Säg till dina föreldrar att inte störa er.
-Ge alla varsin penna och suddigum.. Han en pennvessare
ledig, poppa lite micro poppcorn, ta fram några pepsi och glas.
-Se till att alla vill.
-Ha en spännande kampanj.
-Rita kartor över det viktigaste ställerna.
-Gör spelledar peroner!
/images/icons/laugh.gif så där... Nu tror jag att du har det viktigaste.....

- Sätt på stämmningsfull musik (Sagan Om Ringen tillexempel)

jag lägger mig gärna i villken musik andra lyssnar på och som vanligt föreslår jag Blind Guardian och Running Wild.

Freelancer

Warrior
Men har du lyssnat på Nightwish nångång???

Det går att ladda ner några samples från deras hemsida www.nightwish.com
Jag tror att det är .com iaf...
Det är väldigt bra musik (tycker jag o min grupp iaf)